Going. | Czarodziejski Flet Mozarta - Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie

CZARODZIEJSKI FLET MOZARTA

Reżyseria: Agnes Salamon (Austria)
Scenografia: Andrea Költringer (Austria)
Muzyka: Wolfgang Amadeusz Mozart
Opracowanie muzyczne: Rafał Rozmus,
Przygotowanie wokalne: Marcelina Paniuta - Jankowska
Asystent reżysera: Gabriela Jaskuła
Scenariusz na motywach libretta Emanuela Schikanedera: Dariusz Czajkowski

Występują:
Bożena Dragun – Bäsle / Aktorka / Niewolnik
Gabriela Jaskuła – Konstancja / Pamina
Mirella Rogoza-Biel – Aloisia / Aktorka / Niewolnik / Papagena
Ilona Zgiet – Srebrzysta / Królowa Nocy
Konrad Biel – Leopold Mozart / Złocisty / Sarastro
Bogusław Byrski – Emanuel Schikaneder / Papageno
Jacek Dragun – Don Cacarello / Monostatos
Kacper Kubiec – Wolfgang Amadeusz Mozart / Tamino
Bartosz Siwek – Johann / Aktor / Kapłan

Spektakl uświetnia obchody 250-lecia teatru publicznego w Polsce.

PREMIERA: 23 maja 2015 godz. 17.00

„Czarodziejski flet Mozarta” to spektakl dla dzieci stworzony na podstawie jednej z najsłynniejszych oper Mozarta. Autorem librettta był Emanuel Schikaneder, aktor operowy i przyjaciel kompozytora.

Historia „Czarodziejskiego fletu Mozarta” to opowieść oparta na głównym motywie opery, jakim jest konflikt między Królową Nocy a Sarastro. Pretekstem do jej opowiedzenia jest fikcyjne spotkanie piętnastoletniego Mozarta z kilka lat starszym Emanuelem Schikanederem, (który na potrzeby tej opowieści jest aktorem-lalkarzem) dwadzieścia lat przed powstaniem dzieła.

W sierpniu 1771 roku, w przeddzień kolejnej historycznej wyprawy Mozarta do Włoch, rodzinne miasto kompozytora, Salzburg, odwiedzają objazdowe teatry marionetkowe, aby konkurować o stałą siedzibę w tym mieście. Mozart przypadkowo wplątuje się w konflikt pomiędzy dwiema trupami, biorąc na siebie (podobnie jak postać z opery, Tamino) rolę romantycznego bohatera, który ma wyzwolić uprowadzoną córkę dyrektorki (Srebrzystej Królowej Nocy) jednego z rywalizujących teatrów. Jego towarzyszem misji zostaje Emanuel Schikaneder (tak jak operowy Papageno) – marionetkarz w tym teatrze.

Tamino, Pamina, Papageno, Papagena, Królowa Nocy, Sarastro, Monostatos, Kapłani i Niewolnicy to lalkowe postaci dwóch zwaśnionych trup – ich losy pokrywają się z losami animatorów, których imiona nawiązują do historycznych postaci z otoczenia Mozarta.

W lubelskim przedstawieniu biograficzne fakty mieszają się z całkiem prawdopodobnymi fikcyjnymi zdarzeniami, zakulisowe realia z magią i baśniowością, a najbardziej charakterystyczne elementy opery „Czarodziejski flet” (ocalenie Tamina przez trzy damy, próba wyzwolenia Paminy, spotkanie Papageno z Monostatosem i ze staruszką Papageną, trzy próby Tamina, magiczna moc fletu i dzwonków) odniesione są do miejsca akcji – zaplecza sceny teatralnej oraz dwóch wiodących bohaterów – kompozytora i aktora.

„Czarodziejski flet Mozarta” w Teatrze im. H.Ch. Andersena nie jest operą – to muzyczny spektakl marionetkowy przeznaczony dla dzieci i dorosłych, to doskonały początek ich przygody z muzyką klasyczną.
Spektakl powstaje we współpracy i przy wsparciu finansowym Austriackiego Forum Kultury w Warszawie.

Pobierz Going. i miej miejski kalendarz zawsze pod ręką.
więcej
  przygotowanie     wiodacych     wsparciu     mozarta     konflikt     motywie     kompozytora     dwadziescia     marcelina     austriascenografia     pretekstem     pietnastoletniego     teatru     zlocisty     magiczna     postac     motywach     tamina     kaplanspektakl     pomiedzy     paniuta     trzy     siebie     roku     fakty     corke     leopold     papageno     realia     kubiec     pamina     zaplecza