Going. | Asia Live! Performance z Wietnamu - Galeria Arsenał elektrownia

Asia Live! Performance z Wietnamu

18:00 | Czwartek, 14 czerwca 2018
Galeria Arsenał elektrownia

Wystawa

Free

Free

Galeria Arsenał BWA Zielona Góra Galeria Labirynt
zapraszają na

Asia Live! Performance z Wietnamu

14.06 (czwartek), godz. 18:00
Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13 (wejście od ul. Świętojańskiej), Białystok

15.06 (piątek), godz. 18:00
Ogrody przy Pałacu Branickich

Kurator: Waldemar Tatarczuk
Współpraca ze strony Galerii: Sylwia Narewska

Artyści: Grupa Phu Luc (Appendix) w składzie: Vu Duc Toan, Nguyen Huy An, Ngo Thanh Bac, Nguyen Van Song, Hoang Minh Đuc oraz Nguyen Phuong Linh i Tran Luong

Wstęp wolny!
.......................................................................................
Tran Luong (ur. 1960, w Hanoi, w Wietnamie) ukończył Uniwersytet Sztuk Pięknych w 1983 roku i następnie założył z innymi artystami grupę Gang of Five. Od 1990 do 1996 roku grupa zorganizowała wystawy w Hanoi, Ho Chi Minh City (dawniej Sajgon), Londynie i Hong Kongu, uczestniczyła w kilku międzynarodowych wystawach grupowych. Tran odgrywał istotną rolę w organizowaniu życia artystycznego w Wietnamie. W 1998 roku został współzałożycielem Nha San Studio, głównej przestrzeni dla sztuki alternatywnej w Hanoi, był również współzałożycielem Centrum Sztuki Współczesnej Hanoi w 2000 roku, pracując jako jego dyrektor do roku 2003. Jego burzliwa rezygnacja była aktem protestu przeciwko korupcji rządu dotyczącej administrowania finansami w sztuce.

W 2001 roku Tran zaprosił dziesięciu artystów do współpracy przy Projekcie Mao Khe Art. Podróżowali oni z Hanoi do znajdującego się na północy, górniczego miasteczka Mao Khe by prowadzić warsztaty, tworzyć sztukę (głównie sztukę performance i sztukę wideo) i wchodzić w interakcje z lokalną społecznością. Oprócz performance pt. „Steam Rice Man” (2001, „Człowiek w Ryżu na Parze”), Tran stworzył film dokumentalny o nazwie "Projekt Kopalnia Węgla Mao Khe" (2001). Wystawa podsumowująca została zaprezentowana w Centrum Sztuki Współczesnej Hanoi w 2002 roku, zaś projekt ten był prezentowany w 2009 roku na Hawana Biennale, obok innych międzynarodowych wystaw. Obchody dziesiątej rocznicy zgromadziły ponownie tę grupę, która szczegółowo opowiedziała o swoich działaniach w Mao Khe i zaprezentowała dokument w Factory Bar w Hanoi (w 2011 r.). Również w 2001 roku Tran organizował wspólny, terenowy projekt sztuki site-specific i sztuki performance o nazwie „Na Brzegach Czerwonej Rzeki”, przedstawiając prace w najbardziej zubożałym obszarze Hanoi. Jego wkładem w to przedsięwzięcie było owinięcie niefunkcjonujących już maszyn w motki nylonowych przewodów tworzących przypominającą sieć siatkę jako rytualna forma ochrony oraz zakładanie pokoi zabaw z siatkami na komary dla miejscowych, bezdomnych dzieci.

W 2004 roku Tran zorganizował Lim Dim, międzynarodowe wydarzenie sztuki performance w Hanoi (organizował on również wystawę o tym samym tytule, podczas której prezentowało się 16 współczesnych artystów z Wietnamu, w Muzeum Stenersen, w Oslo, w 2009 r.). Brał on udział w licznych festiwalach sztuki performance, w tym Future of Imagination w Singapurze (w 2006 i 2012 r.), UP-ON w Chengdu, w Chinach (2008), Beyond Pressure w Yangon, Myanmar (2008), ‘Globalne Ocieplenie! Globalne Ostrzeżenie!!, Perfurbance #4, Góra Merapi, w Indonezji (2008), Guangzhou Live, w Chinach (2010).

Tran był uczestnikiem wystaw indywidualnych i wystawiał przedstawienia indywidualne w Galerii w Tokio (1997); w Nhan San Studio, Hanoi (1998, 2000 i 2010), w Art in General w Nowym Yorku (1999), w Galerii Sztuki Roberta F. Brush’a, na Uniwersytecie im. Św. Wawrzyńca, Canton, w Nowym Yorku (2000), w Galerii Cave, w Brooklynie (2003); w Instytucie Goethego, w Hanoi (2004). Był on członkiem zespołu kustoszy podczas Biennale w Singapurze w 2013 roku i uczestniczył w ważnych wystawach grupowych, w tym w takich przedsięwzięciach jak Warsztat Wyobrażony, Triennale Sztuki Azjatyckiej w Fukuoce, w Japonii (2002); Post-Doi Moi: Sztuka Wietnamska Po Roku 1990, Muzeum Sztuki w Singapurze (2008), Wpatrywanie się we wnętrze (Inward Gazes): Sztuka Performance w Azji, Muzeum Sztuki Macau (2008), Strategie od Wewnątrz (Strategies from Within): Wietnamska i Kambodżańska Sztuka Współczesna, Ke Center, Szanghaj (2008); oraz Radzenie sobie z Domem, Historią i Narodem (Negotiating Home, History and Nation): Dwie Dekady Sztuki Współczesnej w Południowowschodniej Azji 1991-2011. Jego prace są m.in. w kolekcjach Muzeum Sztuki w Singapurze i Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku.

Grupa Phu Luc (Appendix) powstała w Hanoi, w 2010 roku, założona przez sześciu młodych artystów. Są oni najbardziej ekscytującą grupą sztuki performance jaka kiedykolwiek powstała w Wietnamie. Phu Luc tworzy refleksyjne, niezwykle precyzyjne, niemal teatralne sceny. W minimalnym stopniu wykorzystują rekwizyty. Ich trwające niekiedy nawet kilka godzin performance’y składają się z powtarzających się w medytacyjnym rytmie prostych czynności. Ubrani w czarne spodnie i białe koszule, sprawiają wrażenie dziwacznych urzędników przestrzegających ścisłych reguł kompozycji. Phu Luc tworzy portrety naszego gwałtownie zmieniającego się i coraz trudniej definiowalnego społeczeństwa, prezentując je w zwolnionym tempie. Ich złożone performance’y pozwalają publiczności wyciszyć się i zwolnić tempa i dokładnie rozważyć takie siły jak – przemoc, wartości i tradycje, siły które funkcjonują pod maską rzekomej standaryzacji i monotonii.

Pobierz Going. i miej miejski kalendarz zawsze pod ręką.
więcej
  motki     wawrzynca     zycia     macau     obok     nowym     poludniowowschodniej     zaprezentowana     maszyn     zgromadzily     licznych     wietnamie     sobie     skladzie     zalozona     sprawiaja     nhan     wykorzystuja     instytucie     kustoszy     sitespecific     uniwersytet     bezdomnych     thanh     scislych     funkcjonuja     inward     coraz     byla     wspolpracy     biale     indonezji