Going. | INTRO Teatr Dada von Bzdülöw z muzyką na żywo Nagrobki na AAF 2018 Warszawa - ATM Studio

INTRO Teatr Dada von Bzdülöw z muzyką na żywo Nagrobki na AAF 2018 Warszawa

19:00 | Piątek, 5 października 2018
ATM Studio

Teatr

od 25 zł

od 25 zł

INTRO na Avant Art Festival:
premiera 7 października 2017, Scena Malarnia - Teatr Wybrzeże, Gdańsk
reżyseria: Leszek Bzdyl & Katarzyna Chmielewska
choreografia i wykonie: Katarzyna Chmielewska, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek
muzyka, scenografia, wideo: Nagrobki (Maciek Salamon, Adam Witkowski)
kostiumy: Katarzyna Piątek
reżyseria świateł: Michał Kołodziej
produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk
przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska

***
Wprowadzenie do spektaklu:
Słowa bohaterów INTRO:
Zorana Vukmirović: "Chciałabym powiedzieć że chorwacki nacjonalizm zszedł na psy"
Nazira Ibtihadż: "Fundament, fundamenty, fundamentalizm"
Mordechaj Apert: "Pokłoń się ziemi tchórzliwie opuszczonej przez lud Twój"
Kerim Isłambiek Adłan Baszyr Mamed Kacajew: "Polskę kocham szczerze"

Dadaistyczne w swojej naturze wprowadzenie do spektaklu:
INTRO, spektakl Narodowego Teatru Dada von Bzdülöw, czerpie inspiracje, rozpoznanie oraz nerwową melancholię z niegasnącego ducha ruchu Dada, który, jak mówili jego apostołowie: Był, Jest i Będzie. 100 lat po emanacji Dada w Zürichu (AD 1916), któremu towarzyszył zapach krwi z okopów pod Verdun, narodowe uniesienia, oraz objawienia fatimskie, Azazel, czy jak go tam zwą talmudyści i islamiści, zagościł w Polsce. Pod skrzydłami Azazela Polska stała się tezą, syntezą i antytezą jednocześnie. Pod władzą Azazela w Polaku wzrasta przekonanie, że JEDEN znaczy więcej niż WIELE.
Teatr Dada, natchniony Duchem Dada, postanawia zedrzeć zasłony i ukazać zabójcze oblicze Anioła Śmierci. Zaśmiać się w twarz Aniołowi Śmierci. W spektaklu INTRO Teatr Dada von Bzdülöw zarówno szyderczo, jak i rozpaczliwie wykrzykuje: Dada is Polska!!! W krzyku i tańczeniu Teatrowi Dada von Bzdülöw towarzyszy zespół muzyczny Nagrobki.
***
Nagrobki tworzą Maciej Salamon (giatara, wokal) i Adam Witkowski (perkusja, wokal). Muzyka zespołu to autorska mieszanka gitarowego noizu, zimnej fali, big beatu oraz wczesnego black metalu. Zgodnie z tym, czego można spodziewać się po grupie o tej nazwie - teksty wszystkich piosenek traktują o przemijaniu, śmierci i odchodzeniu. Na dwóch ostatnich płytach, Stan Prac i Granit, zespół wspierany był w studiu przez Olo Walickiego, Mikołaja Trzaskę, Tomasza Ziętka i Michała Skroka.
Nagrobki stworzyły muzykę do spektakli teatralnych: „Intro” Narodowego Teatru Dada von Bzdülöw, dwóch sztuk w reżyserii Michała Kmiecika - Słowo o Jakóbie Szeli Teatr Polski w Katowicach i Portret Trumienny Teatr Polski w Poznaniu, a także słuchowiska i jego inscenizacji na podstawie dramatu Koniec Przemocy autorstwa i w reżyserii Magdy Mosiewicz i Bogny Burskiej. Nagrobki zagrały do tej pory około stu koncertów w kraju i za granicą (m.in. Opener, OFF, Unsound, Springbreak).

***
Fragmenty recenzji:

„Absurdalny, szyderczy humor jest jednym z największych walorów tego spektaklu. To dzięki niemu narodowa paranoja, wedle której wielość należy zamienić w jedność, prze-staje się wydawać tak przytłaczająca i niebezpieczna (…)
W tym szalonym, przewrotnym spektaklu wielką rolę odgrywa, jak zwykle w realizacjach Dady, muzyka - tym razem stworzona przez grupę Nagrobki, czyli Adama Witkowskiego i Maćka Salomona. Pełne punkowej energii, brudne brzmienie gitary i transowa perkusja dodają zadziorności scenom zbiorowego tańca, a teksty w stylu „Dziękuję ci mamo za ten dar życia/ następnym razem mogłabyś zapytać” przypominają, że nic tu się nie dzieje na serio. Bo dlaczego miałoby? To przecież wciąż Dada von Bzdülöw.”
Aleksandra Lamek, Gazeta Wyborcza, Trójmiasto

„Intro nie jest spektaklem lekkim, łatwym i przyjemnym. Kusi tanecznym powabem i odkrywczością w choreograficznych poszukiwaniach wyrazu, ale pozostawia widza niejednokrotnie w ciemnym zaułku, w którym nie wiadomo czy jeszcze się śmiać, czy już zacząć poważnieć. Podejmując dyskusję na temat tożsamości narodowej, akcentuje jak niewiele przestrzeni swobody pozostaje, gdy ksenofobia podąża w szeregu z totalnym rozprężeniem, mylnie definiowanym jako tolerancja. Zatem czy Intro, w swoim ironiczno-groteskowym przekazie, ma szansę zaistnieć w tym trudnym i niewygodnym społecznie dyskursie? Głową muru nie przebijesz, ale tynk może zacząć odpadać.”
Anna Kołodziejska, Teatralia

Więcej o spektaklu na stronie Teatru Dada von Bzdülöw:
http://www.teatrdada.pl/pl/dada/repertuar/intro

Pobierz Going. i miej miejski kalendarz zawsze pod ręką.
więcej
  wielosc     miasta     black     azazela     inspiracje     stanekmuzyka     dyskursie     towarzyszyl     odkrywczoscia     narodowe     przemijaniu     muzyke     odgrywa     odpadacanna     wydawac     vukmirovic     mozna     zaulku     rezyserii     swojej     koniec     przeciez     bzdyl     talmudysci     trzaske     muru     stala     choreograficznych     odchodzeniu     1916     tanca     recenzjiabsurdalny