Going. | Inauguracja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego - Filharmonia Bałtycka

Inauguracja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego

19:00 | Sobota, 18 maja 2019
Filharmonia Bałtycka

Koncert

od 15 do 60 zł

od 15 do 60 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina - Filharmonia Łódzka
Paweł Przytocki - dyrygent
Joseph Moog - fortepian

Program:

Ignacy Jan Paderewski – Uwertura Es-dur
Edward Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68

________________________________________

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej im. A.Rubinsteina

W roku 2015 Zespół Orkiestry Filharmonii Łódzkiej obchodził stulecie swego istnienia. Koncert inaugurujący działalność łódzkiej Orkiestry Symfonicznej, który miał miejsce 17 lutego 1915 r. w nieistniejącym już dzisiaj łódzkim Teatrze Wielkim przy ul. Konstantynowskiej (obecnie ul. Legionów) od lat uznawany jest za założycielski. Łódzka Orkiestra Symfoniczna była drugą, po orkiestrze Filharmonii Warszawskiej, stałą orkiestrą symfoniczną na obszarze byłego zaboru rosyjskiego. Jej przedsiębiorczy muzycy byli protoplastami obecnie funkcjonującej Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej. Podczas jednego z koncertów honorujących ten wyjątkowy jubileusz odznaczono Orkiestrę Złotym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.

Łódzcy filharmonicy dokonali wielu pierwszych wykonań w Polsce znanych w skali świata dzieł, m.in. 1 listopada 1957 roku pod batutą Henryka Czyża zabrzmiało oratorium Artura Honeggera „Król Dawid” (z udziałem działającego przy Państwowej Filharmonii w Łodzi Chóru i solistów), a w rok po nowojorskim prawykonaniu, 14 września 1984 roku, Maestro Andrzej Markowski poprowadził III Symfonię Witolda Lutosławskiego.

Zespół odbył wiele zagranicznych tournées. W ostatnich kilku latach odwiedził Austrię, Belgię, Holandię, Niemcy, Norwegię, Szwajcarię i Włochy, występując w tak prestiżowych salach koncertowych, jak Tonhalle w Zurychu, Salle de Musique w La Chaux-de-Fonds, Sala Królowej Elżbiety w Antwerpii, Filharmonia w Kolonii, Sala Verdiego w Konserwatorium w Mediolanie, czy główna siedziba Filharmonii w Rotterdamie – De Doelen. Wyjazdy te przygotowane i poprowadzone były przez Daniela Raiskina, który w latach 2008-2015 był początkowo szefem-dyrygentem Orkiestry, później jej głównym dyrygentem. W tym czasie Zespół wzbogacił swój repertuar i dał wiele wysoko ocenionych koncertów.

W lutym 2017 r. Orkiestra pod kierownictwem Pawła Przytockiego dała koncert w Złotej Sali słynnego Musikverein w Wiedniu. Odniesiony sukces i odebrany imponujący aplauz od międzynarodowej publiczności stały się inspiracją do zaproszenia Pawła Przytockiego do pełnienia funkcji dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, poczynając od sezonu artystycznego 2017/2018.

Joseph Moog

Urodził się w 1987 roku w Ludwigshafen w rodzinie profesjonalnych muzyków. Nieprzeciętne możliwości techniczne, muzykalność potrafi łączyć z niebanalną i daleką od stereotypu interpretacją.

W jego bogatym repertuarze znajdują się uznane arcydzieła, rzadko grywane, często zapomniane utwory oraz jego własne kompozycje.

Magazyn Gramophone przyznał mu tytuł Młodego Artysty Roku 2015. W kolejnym roku jego album płytowy z koncertami Edwarda Griega i Maurycego Moszkowskiego otrzymał nominację do nagrody Grammy. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku czterech lat pod kierunkiem profesor Sontraud Speidel, po czym studiował u profesora Bernda Glemsera w Akademii Muzycznej w Würzburgu a następnie u profesora Arie Vardi w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze.

Regularnie występuje na renomowanych festiwalach pianistycznych takich jak m.in. Klavierfestival Ruhr, Gilmore czy Portland Piano. Jego pasje do różnorodnego repertuaru potwierdzają również ostatnie koncerty, podczas których grał z powodzeniem zarówno Koncert op.25 J. Gablenza jak i Błekitną Rapsodię G.Gershwina.

W listopadzie 2017 ukazał się jedenasty album w dyskografii artysty, zawierający nagrania II Koncertu fortepianowego Brahmsa oraz Burleski R. Straussa. W roku 2018 z kolei pianista nagrał komplet Etiud Debussego i Gaspard de la Nuit Ravela.

W sezonie 2018/2019 Joseph Moog zagra m.in.: V Koncert Saint-Saensa z Orchestre de Chambre du Luxembourg, II Koncert Rachmaninowa z Royal Philharmonic Orchestra w Royal Albert Hall w Londynie, w Norwegii wystąpi z Kristiansand Symfoniorkester i Orkiestrą Opery w Oslo pod dyrekcją Cristiana Macelaru. Z New Japan Philharmonic zagra II Koncert Brahmsa a potem, w USA, zadebiutuje z legendarną z Chicago Symphony Orchestra. Nie zabraknie również recitali. W tym sezonie powraca do Wigmore Hall z programem zawierającym utwory Haydna, Chopina i Liszta, wystąpi także w Brukseli, Haarlemie i Paryżu. Jego wcześniejsze europejskie recitale oebywały się m.in.: w Międzynarodowym Domu Muzyki w Moskwie, Societa Filarmonica Trento, Palais des Beaux-Arts de Bruxelles, podczas New Ross Piano Festival, Fribourg International Concert Series, Istanbul Recitals, Eesti Kontsert Piano Festival w Tallinie i Master Pianists Series w Concertgebouw w Amsterdamie. W Ameryce Północnej Joseph dał recitale m.in.: w Frick Collection w Nowym Jorku, Washington Performing Arts Society, Vancouver Recital Society oraz podczas Miami International Piano Festival.

Paweł Przytocki

Paweł Przytocki urodził się w Krośnie. W 1985 r. ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza.
W latach 1986-1987 był stypendystą Bachakademie Stuttgart, uczestnicząc w kursach mistrzowskich prof. Helmutha Rillinga.

Już od roku 1983 współpracował z Filharmonią Krakowską, a od 1987 z Teatrem Wielkim w Łodzi. W latach 1988-1991 r. był dyrygentem, a także dyrektorem artystycznym Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Od 1995 do 1997 r. pełnił funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi, a w latach 2008-2012 – dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.

Od roku 2005 Paweł Przytocki współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. W sezonie 2005/2006 przygotował premierę „Spartakusa” Arama Chaczaturiana i prowadził przedstawienia: „Oniegina” Piotra Czajkowskiego, „Traviaty” Giuseppe Verdiego, a także „Cyganerii” Giacomo Pucciniego. W sezonie 2006/2007 dyrygował premierą baletu „Oniegin” w choreografii Johna Cranko.

Paweł Przytocki współpracuje z większością orkiestr filharmonicznych w Polsce, a także z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi za granicą: m.in. z Budapest Concert Orchestra, Orchestra Sinfonika de Xalapa, Real Filharmonia de Galicia, Capella Istropolitana w Bratysławie, Neue Philharmonie Westfalen, Philharmonisches Staatsorchester Halle, Bilkent Symphony Orchestra w Ankarze, Filharmonią im. Leoša Janáčka w Ostrawie, Filharmonią Słowacką w Bratysławie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy w Kijowie, Filharmonią Narodową w Santiago, Filharmonią Narodową w Zagrzebiu, New Haifa Symphony Orchestra, Buffalo Philharmonic Orchestra, Orquesta Filarmonica de Bogota, Jerusalem Symphony Orchestra, Staatsorchester Rheinische Philharmonie Koblenz, Jenaer Philharmonie.

Przytocki występował z polskimi orkiestrami wielokrotnie w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Francji i Hiszpanii. Uczestniczy regularnie w międzynarodowych festiwalach muzycznych: Athens Festival (1987), Musikfest Stuttgart (1988), Flanders Festival (1989), La Chaise-Dieu Festival (1996), Kissinger Sommer (1998), Bratislava Musik Festival (1999), Augsburger Mozartsommer (2000), Prague Spring (2001), Wratislavia Cantans (2005).

Artysta występował również w wielu prestiżowych ośrodkach muzycznych Europy, takich jak: Wiedeń (Musikverein), Berlin (Konzerthaus), Bruksela (Palais des Beaux-Arts), Santiago (Teatro Municipal), Paryż (Théâtre du Châtelet), Hamburg (Musikhalle), Bonn (Beethovenhalle).

Dokonał również nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji oraz nagrań płytowych dla wytwórni DUX, Aurophon i Point Classics. Jego nagranie I Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny „La folia” (obok takich kreacji, jak V Symfonia Beethovena pod batutą Carlosa Kleibera czy Appasionata Światosława Richtera), jako przykład rzadko spotykanej intensywności i zaangażowania w muzyce.

Pobierz Going. i miej kalendarz miejski zawsze pod ręką.
więcej