Going. | Codex Subpartum - warsztaty czytania partytur - Muzeum Sztuki w Łodzi

Codex Subpartum - warsztaty czytania partytur

16:00 | Czwartek, 30 maja 2019
Muzeum Sztuki w Łodzi

Warsztat

TBA

TBA

CODEX SUBPARTUM | Warsztaty czytania partytur z Barbarą Kingą Majewską.

30 maja 2019, godz. 16.00-20.00
ms1, sala edukacyjna

*rejestracja na wydarzenie: cm@msl.org.pl
--------------------------------------------------------------------
Zapis utworu muzycznego za pomocą standardowej notacji muzycznej wygląda pięknie. Pięć linii tworzących regularne struktury wypełnia w poziomych rzędach stronę. Przy lewym brzegu każdych pięciu linii widnieje jeden duży znak, który zgrabnie je oplata. Tuż obok niego, na wybranych liniach spoczywają drobniejsze znaki - każdy przypisany innej. Linie podzielone są pionowymi kreskami, a w miejscach pomiędzy kreskami, na liniach, pod liniami i pomiędzy liniami umieszczone są puste w środku lub wypełnione czarnym tuszem elipsoidalne znaki. Często układają się one w piony, jedne nad drugimi, od wielu odchodzą pionowe kreski skierowane w dół lub w górę. Tych nieidealnie okrągłych znaków jest najwięcej, łączą się one w grupy za pomocą poziomych, grubych kresek lub długich cienkich łuków. Czasami zamiast nich pojawiają się inne znaki, które nie przypominają elips, ale są równie precyzyjnie umieszczone pomiędzy lub nad pięcioma liniami. Gdzieniegdzie widać pojedyncze litery alfabetu i całe słowa, a nad pierwszą linią, u samej góry strony, dominujące jedno lub kilka słów, jak tytuł.

Podstawowa wiedza o notacji muzycznej pozwala zobaczyć w pięciu poziomych liniach pięciolinię, w abstrakcyjnych znakach - nuty, pauzy ćwierćnutowe, bemole, klucz wiolinowy, w kilku stronach zapełnionych tymi znakami - partyturę. Warsztaty będą propozycją zbadania tego, czego wiedza o standardowej notacji muzycznej nie pozwala zobaczyć w partyturze utworu, a w konsekwencji tego, co pozostaje ukryte przez słuchem. Warsztaty będą również próbą zapisu tego, co w utworze muzycznym pozostaje niesłyszalne, aby dzięki zapisowi pozwolić usłyszeć.

Warsztaty przeznaczone są dla osób zainteresowanych muzyką i/lub sztukami wizualnymi, studentów i/lub adeptów instytucji szkolnictwa artystycznego. Umiejętność śpiewu lub gry na instrumencie nie jest warunkiem koniecznym do wzięcia udziału w warsztatach. Podstawowa znajomość notacji muzycznej wyniesiona z lekcji przedmiotu muzyka w szkole ogólnokształcącej jest wystarczająca aby zostać czynnym uczestnikiem.

Barbara Kinga Majewska – urodzona w Warszawie wokalistka, performerka, publicystka, pedagożka, inicjatorka projektów poświęconych muzyce współczesnej. Zadebiutowała w 2014 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w operze Sławomira Wojciechowskiego „Zwycięstwo nad Słońcem (Projekt P)”. W operze Pawła Mykietyna „Czarodziejska Góra” w reżyserii Andrzeja Chyry wciela się w postać Kławdii Chauchat. Współpracuje m.in. z zespołem Kwadrofonik i Royal String Quartet. Występowała mi.in. w Nowym Teatrze, Teatrze Rozmaitości, Muzeum Polin, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Laureatka nagrody głównej w Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA 2015. Autorka „Krytycznego przewodnika po sposobach realizacji zapisu nutowego we współczesnej muzyce wokalnej” i manifestu „Nowa Śpiewność w Muzyce Współczesnej”. Nominowana do PASZPORTU POLITYKI 2015 w kategorii Muzyka Poważna.

*Jak dołączyć? Wystarczy się zarejestrować, wysyłając zgłoszenie na mail: cm@msl.org.pl (zgłoszenie jest jednoznaczne z akceptacją naszej polityki prywatności, z którą można zapoznać się tu: https://msl.org.pl/przetwarzanie-danych-osobowych.html).
UWAGA: wydarzenie dla osób od 16 roku życia.

Pobierz Going. i miej kalendarz miejski zawsze pod ręką.
więcej