Going. | Wykład Andy Rottenberg: Ciekawe czasy - TRAFO

Wykład Andy Rottenberg: Ciekawe czasy

16:00 | Czwartek, 27 czerwca 2019
TRAFO

Inne

Free

Free

Wykład Andy Rottenberg towarzyszący wystawie "Celebration" – "Mono No Aware"

Projekt "podróżującej" polsko-japońskiej wystawy sztuki daje szansę prześledzenia wspólnych wątków, podejmowanych przez artystów obu krajów zarówno w kontekście globalnie rozumianej kultury wizualnej, jak i tradycji lokalnej. Interesujące są zwłaszcza obszary wzajemnych zainteresowań miejscowymi obyczajami i zawarte w dziełach dyskursy na temat naszych cywilizacji, wynikające z obserwacji i badań podejmowanych przez twórców z obu krajów podczas ich podróży studyjnych.

Anda Rottenberg. Historyczka i krytyczka sztuki. Autorka książek, w tym autobiografii "Proszę bardzo", nominowanej w 2010 r. do nagrody Nike, oraz wielu publikacji o sztuce, m.in.: "Przeciąg. Testy o sztuce polskiej lat 80.", "Sztuka w Polsce 1945-2005". Kuratorka znaczących wystaw, w tym: "Gdzie jest brat twój, Abel?", Warszawa (1995); "Warszawa-Moskwa / Moskwa-Warszawa 1900-2000" (2004-2005); "Obok. Polska-Niemcy. 100 lat historii w sztuce", Berlin (2011). Wieloletnia dyrektorka warszawskiej Zachęty. Inicjatorka powołania i budowy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
......................
Wystawa "Mono no aware" w TRAFO to trzeci, wieńczący akt z cyklu wystaw "Celebration" odbywających się w Kioto, Poznaniu i Szczecinie.

artyści i artystki: Karolina Breguła, Agnieszka Brzeżańska, Piotr Pio Bujak, contact Gonzo, Tomohiro Higashikage, Hyslom ヒスロム, Ryosuke Imamura, Ishibashi Yoshimasa i Hideyuki Ando, Satoshi Kawata, Meiro Koizumi, Daniel Koniusz, Robert Kuśmirowski Udo Volfram, Maria Loboda, Masanori Matsuda, Okamoto Mitsuhiro, Alicja Rogalska, Yuriko Sasaoka, Nomadic State, Łukasz Surowiec, Yuske Taninaka, Makiko Yamamoto

kuratorzy: Akiko Kasuya, Paweł Pachciarek, Stanisław Ruksza

doradca programowy: Akira Tatehata

"Mono no aware" to jedna z podstawowych japońskich kategorii estetycznych, odnosząca się do odnajdywania w świecie melancholijnego piękna. Wystawa nawiązuje do tych procesów, podkreśla jednocześnie relacyjność pojęciową, estetyczną czy duchową między Wschodem i Zachodem. To, co wydawać by się mogło być zarezerwowane wyłącznie dla danego kręgu kulturowego, w przypadku „patosu rzeczy” (mono no aware) Wschodu znajduje dopełnienie w antropologii tragiczności Zachodu przeprowadzonej przez Maxa Schelera. Pokaz bardziej próbuje ukazać to, co wspólne, będące podwaliną dla nowego, niż prezentować różnice.

Wystawa powstała we współpracy z: Kyoto Art Center, Instytut Adama Mickiewicza, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Poznań art week, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Szczecin Floating Garden, Akademia Sztuki w Szczecinie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Inicjatorem wystawy jest Instytut Adama Mickiewicza, główny partner projektu.
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją, której misją jest prezentowanie polskiej kultury i dziedzictwa w środowisku międzynarodowym, także poprzez stronę Culture.pl – codziennie aktualizowany serwis informujący o najciekawszych wydarzeniach artystycznych. W ramach dotychczasowych działań na całym świecie Instytut zrealizował ponad 8 tysięcy wydarzeń, które obejrzało blisko 60 milionów widzów.

zob.: https://culture.pl/pl/wydarzenie/polsko-japonska-wystawa-sztuki-wspolczesnej-celebration
................
zdjęcie wydarzenia:
Piotr Bujak, kadr z filmu "Hanabi", 2019

Pobierz Going. i miej kalendarz miejski zawsze pod ręką.
więcej