Going. | Zwulgaryzowany przedmiot pożądania – Piotr Tadeusz Mosur - Centrum Praskie Koneser

Zwulgaryzowany przedmiot pożądania – Piotr Tadeusz Mosur

24.01 – 29.02

Centrum Praskie Koneser

Sztuka

Free

Free

„Zwulgaryzowany przedmiot pożądania”
Piotr Tadeusz Mosur
**Wystawa w Centrum Praskim Koneser**
Plac Konesera 10a, (Pasaż), Warszawa
24.01–29.02.2020
poniedziałek–niedziela: 11.00–19.00
Kuratorka: Karolina Kliszewska
Organizator: Nizio Galeria

///

„Szkoła przygotowuje dzieci do świata który nie istnieje.” Przypominając te słowa Alberta Camusa warto zadać pytanie, w takim razie co przygotowuje dziecko do wejścia w dorosłość? Najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest „otoczenie”, wychowywane w konkretnej kulturze dzieci jak gąbka chłoną wzorce, zachowania, treści przekazywane, to kultura obudowuje małego człowieka w dorosłość. Oczywiście to banał, ale i równy z tym jak przyjmowanie treści zawartych m.in. w bajkach apriorycznie jako moralitet, bez krytycznego spojrzenia na ich przekaz. Uśpiona czujność nierzadko nie pozwala na należyty ogląd przystosowania treści przeznaczonych dla dzieci, tym samym zadania fundamentalnego pytania czy są one rzeczywiście transparentne i wychowują w sposób jakiego życzyliby sobie tego rodzice czy moraliści jak wyżej wymieniony Camus. Śledząc rozmaite treści, przeznaczone dla małego odbiorcy, jak zabawki, bajki, czy książki możemy natknąć się na przekaz, który bynajmniej do nich trafić nie powinien, a jednak, zobligowane zyskiem molochy, widzące w dzieciach biznesową możliwość, nakierowane na pozyskanie za wszelką cenę małego klienta, nierzadko nie baczą na użyte środki jak i konsekwencje nimi wywołane, posuwając się do zachowań sprzecznych z założeniami pedagogiki. Wszechobecna w bajkach przemoc, bezpośrednio odwołujące się do militariów zabawki, apologia okrucieństwa, która nieuchronnie zostanie naświetlona w czasie gdy dziecko stanie się dorosłym, rodzi wielkie niebezpieczeństwo niekontrolowanego szerzenia się wyżej wymienionych patologii w niespotykanej dotąd skali, spełniając Kantowski pogląd na to iż przy zachodzeniu wielkich przemian ujawnia się jedynie sposób myślenia widzów, w tym przypadku widzów od najmłodszych lat przesiąkniętych manipulacją, w której przemoc jest możliwością jak każda inna, sukces powinien być odnoszony za wszelką cenę, a empatia może być kategoryzowana jako słabość. Uwydatniając zgubną w moim rozumieniu retorykę postanowiłem naświetlić tego typu zachowania w książce nawiązującej swoją stylistyką do najpopularniejszej figury podręcznika wychowawczego jakim jest elementarz, przeformułowawszy jego tytuł na „Rudymentarz” od słowa Rudymentarny, a więc bardziej zwracając uwagę na całość wychowania, a nie tylko jego szkolno- dydaktyczny wymiar, na zasadzie pastiszu, budując całą jego treść z wyselekcjonowanych treści amoralnych, bezpośrednio wyciągniętych z mediów skierowanych do dzieci, które chciałoby się ażeby pozostały niewinne.
Piotr Tadeusz Mosur

///

" (...) wziął on na warsztat szkolny elementarz czyniąc go narzędziem krytyki kulturowej. Elementarz/rudymentarz (jeden z elementów składających się na wystawę Zwulgaryzowany przedmiot pożądania), jak sama nazwa wskazuje, odwołuje się do rudymentarnych kwestii związanych z edukacją szkolną. Piotr gromadzi w podręczniku przykłady kulturowych wypaczeń, czyniących dzieci mordercami w białych rękawiczkach, czy też marionetkami zbiorowej euforii. Artysta ten antyedukacyjny konglomerat porządkuje i stylizuje, kładąc przed nami manifest dzisiejszych wartości. Podejmuje tym samym polemiką z wydawnictwami szkolnymi, ich konstrukcją merytoryczną symboliczną oraz, a może przede wszystkim przesłaniem społecznym (...). "
Prof. Jarosław Bauć

///

Piotr Tadeusz Mosur:
urodzony w 1990 r. w Sarnowie. Absolwent wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2017). Obecnie doktorant macierzystej uczelni wraz z Piotrem Szymonem Mańczakiem prowadzi Galerię UL i szkołę rysunku Umiejętnik. Zajmuje się m.in. malarstwem, instalacją i podrabianiem. Uczestnik licznych wystaw w kraju i za granicą, m.in. "W Lesie Wiedeńskim Wciąż Szumią Drzewa" (Wystawa Indywidualna, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk 2016); "A la Flamande — Portret" (Galeria Propaganda, Warszawa 2017); "Świeża Krew" (Galeria Socato, Wrocław 2017); Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych Promocje 2017 (Legnica); "Gniazdo II" (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk 2018); "Wyspa 3.0 Uporczywy Performatyw (Poznań Art Week, Stary Browar, Poznań 2018); Laureat nagrody specjalnej na Ogólnopolskim Studenckim Konkursie Malarskim im. W. Fangora (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk 2015). Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach m.in. Barbary i Andrzeja Bonarskich. Mieszka i pracuje w Gdańsku.

///

Wystawa „Zwulgaryzowany przedmiot pożądania”, Piotra Tadeusza Mosura jest częścią szerokiej prezentacji sylwetki artysty organizowanej przez Nizio Galeria, w której jednocześnie trwa jego wystawa
Chodząc depczesz Polskę // Wystawa Piotra Tadeusza Mosura

///

Współorganizator: Nizio Design International
Patronat Honorowy: Ilona Soja- Kozłowska, Burmistrz Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy Praga-Północ
Patronat Honorowy: prof. ASP dr hab. Krzysztof Polkowski, Rektor ASP w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Partnerzy: Centrum Praskie Koneser, Galeria UL , OSA- Otwarte Studio Antyfaszystowskie / Open Anti-fascist Studio, Instytut Sztuki Wyspa, Praska Ferajna
Sponsorzy:
Restauracja ZONI, Dwór Sanna, WuWu
Patronat medialny:
Artinfo.pl, RadioPraga.pl

Pobierz Going. i miej kalendarz miejski zawsze pod ręką.
więcej