Going. | Instalakcje 3 - Nowy Teatr

Festiwal Instalakcje prezentuje niekonwencjonalne gatunki muzyczne, które nie mają ugruntowanego miejsca na tradycyjnych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce. Formuła obejmuje instalacje dźwiękowe, instalacje audiowizualne, rzeźby dźwiękowe, teatr instrumentalny, sztuki performatywne, interdyscyplinarne i multimedialne formy muzyczne. Tematem trzeciej już edycji Festiwalu jest CIAŁO i jego metafora w muzyce.

Interdyscyplinarny profil Instalakcji jest diametralnie różny od tradycyjnych festiwali muzyki poważnej, które prezentują głównie koncerty przeznaczone raczej dla znawców czy miłośników muzyki współczesnej. Instalakcje prezentują nurt bliższy temu, co dzieje się w wielu galeriach czy muzeach sztuki najnowszej na świecie, czyli otwarcie na widza, interaktywność, zaproszenie do aktywnego uczestnictwa w odbiorze sztuki, możliwość dotknięcia, poczucia muzyki na ?własnej skórze?.

Koncert prawykonań
? Aleksandra Gryka
W.ALTER?s(Z.). na głos, dwóch perkusistów i dwóch pianistów. (2014)
? Andrzej Kwieciński
non si puo fuggire na głos i fortepian flażoletowy na osiem rąk. (2014)
? Sławomir Wojciechowski
Machina zawiła na sopran, preparowany fortepian, sampler, przedmioty i dwóch perkusistów. (2014)
? Wojciech Blecharz
September (the next reading) na głos, fortepian (dwóch wykonawców) i dwie perkusje (2013-2014)
Wykonawcy:
Barbara Kinga Majewska ? sopran
Zespół KWADROFONIK w składzie:
Emilia Sitarz, Bartłomiej Wąsik ? fortepian,
Magdalena Kordylasińska-Pękala, Miłosz Pękala ? instrumenty perkusyjne
Reżyseria: Yulka Wilam
Reżyseria dźwięku: Robert Migas

[...] Powracającym tematem w trakcie rozmów między muzykami, kompozytor(k)ami i reżyserką sobotniego koncertu było zagadnienie ?pieśni?, czy taka ?przestarzała? forma ma szansę na adekwatne wyrażenie czegoś aktualnego, uniwersalnego? Mówiliśmy dużo o muzyce popowej, która zupełnie zdominowała ?przestrzeń dźwiękową?, wyparła staroświecką pieśń swoją wszędobylską piosenką, jako sztandarową formą pop-artu. Mówiliśmy o ograniczeniu i odradzaniu się języka, w jakim języku w ogóle pisać te nasze pieśni(?) piosenki(?), jaki ma być ich przekaz?

W trakcie rozmów przewijał się Wittgenstein, współczesne diwy: Beyoncé, Amy Winehouse, poezja Witolda Wirpszy, post-rockowe piosenki Marka Hollisa, Red Hot Chili Peppers, flażoletowy fortepian na osiem rąk, siedemnastowieczne libretta operowe, barokowe ciaccony. Dyskutowaliśmy o tym, jak pracować z Basią Majewską, jak myśleć o jej klasycznie szkolonym głosie, Basia powidziała nam, że nie wierzy, w akademickie przesądy o higienie głosu, że jak będzie trzeba to będzie szeptać, dyszeć, krzyczeć, śpiewać...Ola Gryka nic chciała nic powiedzieć o swoim utworze, tylko przesłała następującą notkę:
L.Wittgenstein Philosophische Untersuchungen;echophrasia;A Turing
machine;L.Caroll;Schrödinger;Zusammenhang;singularity;1_1, 1_0, 1, 0.

Pobierz Going. i miej kalendarz miejski zawsze pod ręką.
więcej