Going. | Ekspozycja Stała "Rekonstrukcja Tkalni Z Przełomu Xix I Xx W. Prezentacja Maszyn W Ruchu" - Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Ekspozycja Stała "Rekonstrukcja Tkalni Z Przełomu Xix I Xx W. Prezentacja Maszyn W Ruchu"

00:00 | Piątek, 18 maja 2012

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Sztuka

Free

Free

Ekspozycja ma ambicję przybliżenia klimatu i realiów pracy w tkalni z przełomu XIX i XX wieku.
Realia ? to oryginalne, technicznie sprawne krosna z ostatniej dekady XIX w. i urządzenia pomocnicze. Krosna wykonują tkaniny. Wcześniej przewijarki i cewiarki przygotowują nawoje wątku na cewki do czółenek. Wszystkie te maszyny są jeszcze technicznie proste, a im prostsze urządzenie, tym więcej czynności musi wykonać człowiek, i tym wyższymi umiejętnościami musi się wykazać. Tkacz winien być doświadczony i uważny, szybko i pewnie wykonując różne czynności ? również te nieprzewidywalne.
Klimat ? to nakładający się, ogłuszający hałas i stukot maszyn, zapach rozgrzanego smaru i ? również ? człowiek. Także elementy scenograficzne ekspozycji ? makrofotografie wielkich XIX. wiecznych tkalni.
Naszym celem było odtworzenie klimatu tkalni w dużej, pełnowydziałowej, łódzkiej fabryce włókienniczej. Łódzki przemysł włókienniczy w ostatniej dekadzie XIX w. i pierwszej kolejnego stulecia to nie tylko wielkie fabryki zatrudniające po kilka, kilkanaście tysięcy ludzi. Zakłady te miały ogromne tkalnie z setkami krosien. Po dużych fabrykach zostały budynki pełniące obecnie zupełnie inne funkcje oraz żywa wśród łodzian pamięć o rodach Geyerów Scheiblerów, Grohmanów, Poznańskich. Po małych tkalniach (a było ich wiele) działających zwykle krótko i upadających (w których było jedno lub dwa krosna napędzane lokomobilą), czy po nieco większych (z kilkoma lub kilkunastoma krosnami), nie pozostało nic. To jednak pewne ? zarówno w małych, jak i wielkich tkalniach realia pracy i klimat były podobne.
Prezentację maszyn w ruchu planowano zorganizować w muzeum jeszcze w latach 60. XX wieku. Bez większych problemów można było wówczas zdobyć XIX. wieczne maszyny, wyremontować je i uruchomić. Nie mieliśmy jednak do tego warunków. Centralne Muzeum Włókiennictwa odzyskiwało kompleks Białej Fabryki powoli i w pierwszej kolejności przekazano nam najstarsze skrzydła, o konstrukcji całkowicie drewnianej, osłabionej przez czas i dotychczasową eksploatację.

Pobierz Going. i miej kalendarz miejski zawsze pod ręką.
więcej