Going. | 4 for Beckett - TR Warszawa

Koncert, w ramach którego zaprezentowane zostaną prawykonania kompozycji Wojciecha Blecharza "no more stories" i Dominika Karskiego "wherewhowhen" ? utwory nawiązujące do twórczości Samuela Becketta. Podczas wieczoru wykonana zostanie także kompozycja Tomasza Sikorskiego, inspirowana tekstem "W dali ptak" Samuela Becketta (w tłumaczeniu Antoniego Libery i Piotra Kamińskiego).

Dominik Karski "wherewhowhen"

Punktem wyjścia w pracy nad utworem było dzieło Samuela Becketta "The Unnamable". Wewnętrzne mechanizmy utworu, zarówno formalne, jak i brzmieniowe rządzą się własną, nienazywalną logiką polegającą na poszukiwaniu nieodnajdywalnego. W warstwie brzmieniowej kompozycji można dostrzec pewną teatralność, której źródłem jest sam dźwięk (w tym strzępy tekstu) i sposób jego wydobywania. Jest to teatr wewnętrzny, wręcz ukryty; zawarty w obecności wykonawców, dźwięków oraz ich energii w przestrzeni i czasie. W "wherewhowhen" kwestionowanie jest podstawowym narzędziem do poznawania dynamiki, bogactwa i głębi brzmienia.


Tomasz Sikorski "W dali ptak"

W spisie dzieł Sikorskiego można przeczytać, że "W dali ptak" to utwór na klawikord lub fortepian, nagrany klawikord lub fortepian i głos mówiący szeptem do tekstu Samuela Becketta. Prawdopodobnie miał on być w tej wersji wykonany w ramach festiwalu Musica Polonica Nova w 1988 roku. Ostatecznie jednak publiczność wysłuchała alternatywnej wersji "Samotności dźwięku" z tekstem Becketta a do rękopisu kompozycji udało się dotrzeć Tomaszowi Piotrowskiemu w związku z projektem "4 for Beckett". W zatytułowanym "AU LOIN UN OISEAU" i datowanym na listopad 1981 roku utworze, przewiduje się dwa motywy grane na żywo - jeden ad libitum, a drugi puentujący proces - warstwę dźwiękową zarejestrowaną na taśmie oraz głos recytatora. Wykorzystany przez Sikorskiego tekst to jedna z części "Niewypałów" Becketta w tłumaczeniu Antoniego Libery i Piotra Kamińskiego. Choć utwór przewidziany został do wykonania na fortepian lub klawikord, podczas koncertu w TR Warszawa zostanie zaprezentowany w wersji na klawesyn.

Sylwetka Tomasza Sikorskiego została niedawno przypomniana w TR Warszawa, w ramach wydarzenia 'Próby z Sikorskiego'. Do 17 maja 2015 roku we foyer teatru można oglądać prace przygotowane przez studentki i studentów oraz artystki i artystów związanych z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie, stanowiące wizualną interpretację wybranych utworów wybitnego kompozytora. Kuratorką wystawy jest Ewa Łuczak.


Wojciech Blecharz "no more stories"

Utwór na podstawie tekstu "Cascando" Samuela Becketta odnosi się do jego oryginalnej formy - słuchowiska radiowego. Blecharz potraktował tekst jako materiał muzyczny. Wypowiadane "do wnętrza" fletów i filtrowane przez instrumenty słowa układają się w strumienie sonorystyczno-lingwistycznych cząsteczek, w wymiarze strukturalnym utwór zachowuje ścisły związek z formą sztuki Becketta. Do pracy nad utworem kompozytor zaprosił Michała Jankowskiego, który stworzył materiał wizualny dopełniający dźwięk i scalający elementy muzyczne. Oba wymiary: muzyczny i wizualny tworzą spójną dramaturgicznie całość, przypominającą bardziej instalację performatywną, niż tradycyjny utwór koncertowy.


4 FOR BECKETT to projekt polegający na zamówieniu i wykonaniu czterech utworów polskich kompozytorów współczesnych: Sławomira Wojciechowskiego, Joanny Woźny, Dominika Karskiego oraz Wojciecha Blecharza, odwołujących się do dzieł Samuela Becketta. Kuratorem projektu jest Paweł Krzaczkowski.

Pierwsza część projektu odbyła się w TR Warszawa w listopadzie 2014 roku.

Pobierz Going. i miej kalendarz miejski zawsze pod ręką.
więcej