Ta strona używa plików cookie. Dowiedz się więcej

CSW Toruń

Sprawdź wydarzenia

CSW Toruń, Toruń

Zobacz
CSW Toruń
informacje ogólne

Lokalizacja

Toruń, ul. Wały gen. Sikorskiego 13

zobacz na mapie

Pigeon | Map tiles by Stamen Design, under CC BY 3.0. Data by OpenStreetMap, under ODbL.
Use ctrl + wheel to zoom!

aktualne wydarzenia

  • Sztuka
    Wystawa

    Niedziela, 22 sierpnia 2021, 12:30

    CSW Toruń, Toruń, wg cennika

    Zapraszamy na weekendowe oprowadzania po retrospektywnej wystawie Edwarda DwurnikaTerminy:17.07.2021 (sobota), godz. 12.3024.07.2021 (sobota), godz. 12.3025.07.2021 (niedziela), godz. 15.007.08.2021 (sobota), godz. 12.308.08.2021 (niedziela), godz. 15.0021.08.2021 (sobota), godz. 12.3022.08.2021 (niedziela), godz. 15.00Wstęp w cenie biletu na wystawę:5 zł ulgowy / 8 zł normalnyZapisy:eduakcje@csw.torun.pltel. 56 610 97 16(od poniedziałku do piątku w godz. 7.30–16.00 lub w sobotę od godz. 10.00 pod numerem 56 610 97 18)/ O wystawieNajobszerniejsza w historii retrospektywa jednego z najważniejszych i najpopularniejszych polskich malarzy współczesnych, pierwsza od jego śmierci w 2018. Będzie zawierała ponad 450 prac z szesnastu kolekcji muzealnych i dwunastu prywatnych. Wystawie będą towarzyszyły pokazy dwóch filmów animowanych w reżyserii Andrzeja Barańskiego, które „namalował” Edward Dwurnik. W trakcie trwania wystawy odbędzie się również przegląd filmów o sztuce Dwurnika oraz wybranych wywiadów telewizyjnych z artystą.Artystyczna płodność, wielotorowość zainteresowań i wielkie formaty prac – to znaki rozpoznawcze tego niezwykle osobliwego twórcy. Edward Dwurnik słynął także z podejmowania wielkich tematów, a podtytuł retrospektywy – „Polska” – wybrzmiewa równie doniośle.Wykorzystując imponującą przestrzeń Centrum Sztuki Współczesnej, chcemy, aby twórczość Dwurnika – przewrotna, radykalna i wciąż żywa – miała okazję zaprezentować się w pełnej okazałości. Tym bardziej, że to artysta wyjątkowy dla toruńskiego CSW: to właśnie jego obraz pt. „Kopernik” zainaugurował zbiory sztuki współczesnej CSW „Znaki Czasu”.

  • Sztuka
    Wystawa

    Niedziela, 29 sierpnia 2021, 10:01

    CSW Toruń, Toruń, wg cennika

    Na wystawie znajdują się wybrane prace z jubileuszowej edycji Triennale Sztuki Sacrum w Częstochowie. Są to obrazy, fotografie, rzeźby i instalacje wideo. Motywem przewodnim Triennale jest pytanie o świętość natury, a może o nasze „być albo nie być”. To jeden z najważniejszych tematów, jakie mamy aktualnie do przemyślenia. Podejdźmy do Triennale jak do komunikatu, apelu, życzenia wyrażonego za pomocą sztuki… uznajmy je za wezwanie do opamiętania się.Artystki i Artyści:Sylwester Ambroziak, Marcin Berdyszak, Bożenna Biskupska, Rafał Borcz, Tomasz Domański, Ryszard Grzyb, Renata Jaworska (D), Jarosław Kozakiewicz, Jan Spałwan, Jerzy Kamoda, Janusz Buczkowski, Andrzej Pęczalski, Wacław Cisowski, Piotr Kaleta, Paweł Pierściński, Jerzy Piątek, Janusz Buczkowski, Tadeusz Jakubik, Włodzimierz Kulej, Romuald Kutera, Alvydas Lukys (LT), Aleksandra Mańczak, Angelika Markul, Jerzy Mierzejewski, Leszek Misiak, Zdzisław Nitka, Agnieszka Polska, Marlena Promna, Natalia Rybka, Zygmunt Rytka, Mariusz Stanowski, Maciej Szańkowski, Leon Tarasewicz, Eglė Ulčickaitė (LT), Henrikas Čerapas (LT), Jonas Gasiūnas (LT), Patricija Gilytė (LT/D), Neringa Naujokaitė (LT).Zaproszeni na 10. Triennale twórcy używają różnych języków artystycznych, odmiennych słów i gramatyk, mniej lub bardziej skomplikowanych metafor i przenośni, mówią jednak w gruncie rzeczy to samo. Że będzie z nami źle, jeśli dzisiaj nie uznamy świętości natury, jej nadrzędnej roli w życiu naszej planety, ale i każdego człowieka z osobna. Gdy będziemy upierać się przy znaku zapytania, czyli kwestionować, podawać w wątpliwość takie podejście, będzie to znaczyło, że nie dostrzegamy niebezpieczeństwa, że traktujemy zagrożenie w kategoriach możliwych zdarzeń, ale nie pewników. Tak naprawdę nie jest istotne znaczenie religii czy rozumienie pojęcia świętości, gdyż wcale nie jest pewne, że mamy szansę na przeżycie, bez względu na to, czy będziemy zastanawiali się nad świętością natury, czy też jej nie-świętością. Nawet gdy wierzymy albo i nie wierzymy w Boga w Trójcy jedynego – ani jakiegokolwiek innego lub wszystkich naraz. Z Bogiem czy bez Boga możemy (i niestety konsekwentnie to czynimy) naturę wykończyć, unicestwić, skazując się jednocześnie na niebyt. Musimy sobie uzmysłowić, że bez natury – świętej czy nieświętej – nie istniejemy.Triennale Sztuki Sacrum jest jedną z najważniejszych w kraju imprez artystycznych o 30-letniej tradycji, na którą zapraszani są twórcy podejmujący w swojej twórczości ważkie, by nie powiedzieć fundamentalne pytania na temat kondycji człowieka i jego stosunku do Absolutu. Pomysłodawca i pierwszy kurator, wybitny krytyk Wojciech Skrodzki, tak pisał o intencjach powołania Triennale: „Chodzi o stworzenie pewnej „przestrzeni duchowej” poprzez dobór prac, łączących współczesną świadomość twórczą z wyrażeniem doświadczenia Sacrum”.W tym roku, obok artystów polskich, do udziału w Triennale zostali zaproszeni twórcy z Litwy i Niemiec.Prace na wystawie pochodzą z kolekcji prywatnych Artystów oraz Muzeum ASP w Krakowie, BWA w Kielcach, Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ w Sokołowsku i CSW „Znaki Czasu” w Toruniu.10. Triennale Sztuki Sacrum dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

  • Sztuka

    Niedziela, 24 października 2021, 10:00

    CSW Toruń, Toruń, wg cennika

    W tym roku festiwal grafiki projektowej Plaster będzie miał nieco inną formułę niż dotychczas. 12. edycja tego wydarzenia będzie poświęcona wyłącznie polskiej sztuce dizajnu graficznego. Odejście od międzynarodowego impulsu wpływającego na kształt festiwalu ma oczywiście związek z pandemią i jej obostrzeniami, ale wynika też z faktu, że Plaster nie miał do tej pory edycji stricte polskiej. Koncentracja na naszej rodzimej sztuce pokaże jej aktualną kondycję i uaktywni artystyczny dialog międzypokoleniowy.3 x 3Główna wystawa festiwalu na parterze CSW to kuratorski wybór istotnych dla polskiej sztuki projektowania graficznego dizajnerów. Każdy z artystów na powierzchni ok. 10 m² będzie prezentował swój aktualny dorobek związany z plakatem, ilustracją, działaniami społecznymi i identyfikacją wizualną.InfekcjaWystawa „Infekcja” na tarasie CSW będzie się składała z ponad 80 prac młodych artystów, studentów, absolwentów uczelni artystycznych, którzy będą wytypowani przez swoich „patronów” – uczestników wystawy głównej. Tytuł tego projektu odnosi się do sytuacji „zainfekowania” młodych przez starszych, bardziej doświadczonych twórców ideą twórczą, entuzjazmem, ale wiąże się też z tym, że nierzadko to młodzi artyści mają wpływ na myślenie tych z ugruntowaną pozycją na rynku sztuki. Wystawa może zatem pokazać, że ta „infekcja” działa w dwie strony.OfflineTrzecia wystawa plakatów to wydarzenie plenerowe. Będzie ona interpretacją tematu „offline” powiązanego z komunikacją poprzez internet, ale też szeroko odnoszącego się do relacji w kategoriach twórca–odbiorca, twórca–klient, człowiek–człowiek. Słusznym wydaje się też odniesienie tego tematu do obecnej pandemicznej sytuacji, jednak nie stanowi ono jedynego kierunku inspiracji.

  • Sztuka

    Niedziela, 19 września 2021, 10:00

    CSW Toruń, Toruń, wg cennika

    Najobszerniejsza w historii retrospektywa jednego z najważniejszych i najpopularniejszych polskich malarzy współczesnych, pierwsza od jego śmierci w 2018. Będzie zawierała ponad 450 prac z szesnastu kolekcji muzealnych i dwunastu prywatnych. Wystawie będą towarzyszyły pokazy dwóch filmów animowanych w reżyserii Andrzeja Barańskiego, które „namalował” Edward Dwurnik. W trakcie trwania wystawy odbędzie się również przegląd filmów o sztuce Dwurnika oraz wybranych wywiadów telewizyjnych z artystą.Dorobek artystyczny Edwarda Dwurnika jest niezwykle bogaty – zarówno, jeśli chodzi o ilość – artysta stworzył ponad 5 tysięcy obrazów (niektóre źródła podają nawet 7 tysięcy, wliczając serie) oraz ok. 20 tysięcy rysunków i grafik, jak i o jakość artystyczną najwyższej próby. W swoim malarstwie nawiązywał do twórczości m.in. Jana Matejki, Nikifora Krynickiego czy Jacksona Pollocka, a także do neoekspresjonizmu niemieckiego lat 80. XX w. Swoje prace grupował w cykle tematyczne. Prymitywizm Nikifora był jego pierwszą, silną inspiracją, która pozostała z nim pod postacią sprzeciwu wobec przyjętych wartości estetycznych. Kolejne cykle miały wyraźne rysy charakterystyczne: „Podróże autostopem” były pełne najdrobniejszych detali i motywów, symbolicznie odzwierciedlających polską rzeczywistość; „Robotnicy” czy „Sportowcy” przewrotnie pokazywali realia PRL-u, a „Warszawa” wyrażała niepokoje społeczne lat 80. Cykle „Droga na Wschód” i „Od Grudnia do Czerwca” poruszały trudny temat ofiar totalitarnego reżimu.W latach 90. przyszedł „błękitny” etap twórczości artysty, w tym seria kilkudziesięciu, na wpół abstrakcyjnych obrazów morza, a wkrótce po nim fascynacja malarstwem już czysto abstrakcyjnym i pracami Jacksona Pollocka. Uzupełnieniem różnorodności dzieła Dwurnika stał się jeszcze etap kobiecych aktów, po którym z kolei przyszedł czas na interpretację „Bitwy pod Grunwaldem”.Artystyczna płodność, wielotorowość zainteresowań i wielkie formaty prac – to znaki rozpoznawcze tego niezwykle osobliwego twórcy. Edward Dwurnik słynął także z podejmowania wielkich tematów, a podtytuł retrospektywy – „Polska” – wybrzmiewa równie doniośle.Wykorzystując imponującą przestrzeń Centrum Sztuki Współczesnej, chcemy, aby twórczość Dwurnika – przewrotna, radykalna i wciąż żywa – miała okazję zaprezentować się w pełnej okazałości. Tym bardziej, że to artysta wyjątkowy dla toruńskiego CSW: to właśnie jego obraz pt. „Kopernik” zainaugurował zbiory sztuki współczesnej CSW „Znaki Czasu”.Wystawie będzie towarzyszył monograficzny katalog.