Muzeum Narodowe w Krakowie

Sprawdź wydarzenia

Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków

Zobacz
informacje ogólne

Lokalizacja

Kraków, Al. 3 Maja 1

zobacz na mapie

aktualne wydarzenia

  • Sztuka

    Sobota, 13 czerwca 2020, 10:00

    Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, TBA

    Otwieramy po przerwie pokaz kolekcji dzieł Stanisława Wyspiańskiego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Tym razem na wystawę wejdziecie za złotówkę. Na II piętrze Gmachu Głównego w jednej z sal w przestrzeni przyszłej „Galerii sztuki XX i XXI wieku” prezentujemy znaczną część bogatego zbioru prac Stanisława Wyspiańskiego z kolekcji MNK. Ekspozycja ma charakter magazynu dzieł sztuki z możliwością dostępu do arcydzieł prezentowanych w cyklicznych odsłonach, uwzględniających ochronę konserwatorską.Obrazy w technice pastelu pokazane zostały w formie mozaiki na ścianach sali, na piętrowych podestach ułożone są monumentalne kartony witrażowe, a w szafach i regałach umieszczono luźne rysunki i szkicowniki. Przez cały czas trwania pokazu część prac jest zasłonięta, żeby umożliwić dłuższą prezentację całego zespołu.===Stanisław Wyspiański (1869–1907), dramatopisarz, poeta, malarz, grafik, reformator teatru, projektant wnętrz, należy do grona najwybitniejszych i najbardziej wszechstronnych twórców polskich.W zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajduje się największa, licząca ponad tysiąc obiektów kolekcja dzieł tego artysty. Znakomity jest zbiór malarstwa portretowego i pejzażowego – wykonanego w technice pastelu, w której Wyspiański osiągnął absolutne mistrzostwo – jak również zespół projektów do dekoracji krakowskiego kościoła Franciszkanów, katedry lwowskiej i krakowskiej oraz Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie. W skład kolekcji wchodzą ponadto: rysunki ołówkowe, studia węglem, szkice tuszem, akwarele, malarstwo olejne, grafika warsztatowa i użytkowa oraz rzemiosło artystyczne.

  • Sztuka

    Niedziela, 26 lipca 2020, 10:00

    Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, TBA

    Witrażowe przeszklenia kościołów stanowiły w średniowieczu ogromne artystyczne, techniczne i finansowe wyzwanie, stanowiąc tym samym potwierdzenie prestiżu zleceniodawców. W okresie nowożytnym przyszedł czas usuwania tych witraży, tak że do naszych czasów dotrwał ich znikomy procent. Mimo XIX-wiecznej fascynacji średniowiecznym malarstwem witrażowym dziedzina ta, traktowana jako rzemiosło artystyczne i przez to ceniona niżej, nadal pozostaje – tak jak światło i barwa, które współtworzą witraż – fenomenem tyleż fascynującym, co trudno uchwytnym. Witraże żyją tylko wtedy, gdy przenika je światło. Rzućmy zatem snop światła na ich fenomen: Jakie umiejętności posiadali witrażyści? Jak „czytać” witraże? Jakie było ich miejsce w panoramie sztuki epoki? To pytania, które twórcy wystawy stawiają w pierwszej jej części, prezentującej średniowieczne witraże z obecnych terenów Polski na tle innych dziedzin sztuki, które wraz z nimi tworzyły niegdyś splendor wnętrz. Dalej pokazany jest proces zapominania o witrażach, ich rugowania z wnętrz sakralnych i ze świadomości ludzi w epoce nowożytnej. W końcu zaprezentowane są różne aspekty ponownego odkrywania witraży w XIX wieku: pierwsze przejawy fascynacji, kampanie konserwatorskie, projekty nowych przeszkleń do średniowiecznych kościołów i kolekcjonerstwo. Centrum tej opowieści jest kościół Mariacki w Krakowie, którego średniowieczne kwatery umieszczone na co dzień wysoko w oknach za ołtarzem Wita Stwosza – w obecnym stanie zachowania świadczącym o ich trudnych dziejach – stanowią szczególnie silny akord wystawy. „Cud światła” to wyjątkowe przedsięwzięcie, dzięki któremu można zobaczyć witraże z polskich kolekcji muzealnych i prywatnych oraz z kościołów i klasztorów. Ponadto dzieła malarstwa tablicowego, hafty, złotnictwo, dokumenty, rysunki, projekty przeszkleń. Wiele z tych eksponatów nigdy dotąd nie była prezentowana publiczności. Niektóre z nich w ostatnich latach poddano badaniom i pieczołowitej konserwacji na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie – jak choćby wykonane około 1200 roku witraże z dawnej kolekcji Zamoyskich w Adampolu. Cud światła. Witraże średniowieczne w Polsce | Miracle of Light. Medieval Stained Glass in Poland14.02.2020–26.07.2020 Kurator: dr Dobrosława Horzela, kierownik projektu „Korpus witraży średniowiecznych w Polsce” realizowanego w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki”

  • Koncert

    Niedziela, 16 sierpnia 2020, 18:00

    Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, Free

    16 sierpnia w Muzeum Narodowym w Krakowie Bastarda Trio - w składzie Paweł Szamburski (klarnet), Tomasz Pokrzywiński (wiolonczela), Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) - zaprezentuje autorskie opracowania pieśni Piotra z Grudziądza (XV w) - jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej, z debiutanckiego albumu „Promitat eterno”. Muzycy posiłkując się metodą "viola bastarda", czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii - osiągnęli własny, oryginalny głos w interpretacji muzyki dawnej. Unikalne brzmienie klarnetu kontrabasowego w połączeniu z wiolonczelą nadaje głęboki, medytacyjny charakter utworów oraz mocną podstawę harmoniczną i rytmiczną dla ekspozycji tematów Piotra z Grudziądza.Koncert jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie Cud światła. Witraże średniowieczne w Polsce. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo na fanpage Muzeum Narodowego w Krakowie.Wstęp: Wolny. Ilość miejsc ograniczona ze względów sanitarnych. Prosimy o rezerwację pod adresem: rezerwacja@mnk.pl (rezerwacja będzie możliwa od 7.08).Dokładamy wszelkich starań, aby udział w wydarzeniach organizowanych w Muzeum Narodowym w Krakowie był dla Państwa i dla nas w pełni bezpieczny. Dlatego liczba osóbna każdym wydarzeniu jest limitowana. W wydarzeniu można wziąć udział po wcześniejszej rezerwacji mailowej: rezerwacja@mnk.pl lub telefonicznej: 12 433 57 44. Rezerwacje przyjmowane są do dnia roboczego poprzedzającego dzień wydarzenia do godz. 15.00.Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.W przypadku, gdy nie wszystkie miejsca zostaną wcześniej zarezerwowane, dopuszczalne jest wzięcie udziału w wydarzeniu bez rezerwacji. W takiej sytuacji zostaną Państwo poproszeni o podanie danych osobowych i kontaktowych.Prosimy o zachowanie dystansu społecznego co najmniej 2 m i zajmowanie przygotowanych miejsc siedzących. Podczas wydarzeń organizowanych w ogrodach i na dziedzińcach MNK zalecamy zakrywanie ust i nosa maseczką, chustą bądź przyłbicą w sytuacji niezachowania ww. dystansu.Więcej informacji znajdziecie Państwo w regulaminie uczestnictwa w wydarzeniach Muzeum Narodowego w Krakowie: https://bit.ly/32naTnf====[Promitat eterno]W debiutanckim materiale muzycy posiłkując się metodą "viola bastarda", czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii - osiągnęli własny, oryginalny głos w interpretacji muzyki dawnej. Unikalne brzmienie klarnetu kontrabasowego w połączeniu z wiolonczelą nadaje głęboki, medytacyjny charakter utworów oraz mocną podstawę harmoniczną i rytmiczną dla ekspozycji tematów Piotra z Grudziądza.[Nigunim]Paweł Szamburski, Tomasz Pokrzywiński oraz Michał Górczyński sięgają po mistyczne, żydowskie pieśni bez słów – chasydzkie Niguny. Rozwój Nigunów, które niejednokrotnie czerpały z lokalnych tradycji i wzorów muzycznych w kulturze chasydzkiej datuje się na XVIII wiek. To wyjątkowe modlitwy, za pomocą których w zbiorowym śpiewie i tańcu, w euforycznym uniesieniu chasydzi docierają do „komnaty Boga". Bastarda czerpiąc głównie ze spuścizny dynastii Modrzyc, a także z muzykologicznych zbiorów Moshe Bieregowskiego odkrywa przed nami piękno żydowskich melodii, eksplorując i filtrując je przez unikatowy, ukształotowany już język zespołu. Sylabiczne pieśni chasydów pozwalają artystom na swobodną improwizację oraz bardzo osobistą, intymną formę wypowiedzi. Inspirująca jest dla Bastardy także wewnątrzmuzyczna, narracyjna siła Nigunów. Bez słów opowiadają one o radości i smutku, o życiu w pełnym spektrum doznań, stanowią niejako istotę chasydyzmu, który zawsze oscylował między oczekiwaniem na koniec świata, a radosną niemal ekstatyczną afirmacją życia. Mistyczne kompozycje tworzą przestrzeń, w której artyści poruszają się z ogromną swobodą, wielką klasą, wiedzą i wrażliwością tworząc nowatorskie, wybitne dzieło o niezwykłej sile i urodzie.

  • Sztuka

    Czwartek, 31 grudnia 2020, 10:00

    Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, TBA

    Otwieramy po przerwie pokaz kolekcji dzieł Stanisława Wyspiańskiego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Tym razem na wystawę wejdziecie za złotówkę. Na II piętrze Gmachu Głównego w jednej z sal w przestrzeni przyszłej „Galerii sztuki XX i XXI wieku” prezentujemy znaczną część bogatego zbioru prac Stanisława Wyspiańskiego z kolekcji MNK. Ekspozycja ma charakter magazynu dzieł sztuki z możliwością dostępu do arcydzieł prezentowanych w cyklicznych odsłonach, uwzględniających ochronę konserwatorską.Obrazy w technice pastelu pokazane zostały w formie mozaiki na ścianach sali, na piętrowych podestach ułożone są monumentalne kartony witrażowe, a w szafach i regałach umieszczono luźne rysunki i szkicowniki. Przez cały czas trwania pokazu część prac jest zasłonięta, żeby umożliwić dłuższą prezentację całego zespołu.===Stanisław Wyspiański (1869–1907), dramatopisarz, poeta, malarz, grafik, reformator teatru, projektant wnętrz, należy do grona najwybitniejszych i najbardziej wszechstronnych twórców polskich.W zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajduje się największa, licząca ponad tysiąc obiektów kolekcja dzieł tego artysty. Znakomity jest zbiór malarstwa portretowego i pejzażowego – wykonanego w technice pastelu, w której Wyspiański osiągnął absolutne mistrzostwo – jak również zespół projektów do dekoracji krakowskiego kościoła Franciszkanów, katedry lwowskiej i krakowskiej oraz Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie. W skład kolekcji wchodzą ponadto: rysunki ołówkowe, studia węglem, szkice tuszem, akwarele, malarstwo olejne, grafika warsztatowa i użytkowa oraz rzemiosło artystyczne.