Muzeum Narodowe w Poznaniu, The National Museum in Poznań

Sprawdź wydarzenia

Muzeum Narodowe w Poznaniu, The National Museum in Poznań, Poznań

Zobacz
informacje ogólne

Lokalizacja

Poznań, Aleje Karola Marcinkowskiego 9

zobacz na mapie

aktualne wydarzenia

  • Sztuka

    Niedziela, 26 lipca 2020, 12:00

    Muzeum Narodowe w Poznaniu, The National Museum in Poznań, Poznań, TBA

    Zapraszamy na pierwsze oprowadzanie po wystawie:,,Dürer i inni. Grafika niemiecka XV i XVI w. ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu"Spacer wiążący w jedną opowieść najważniejsze wątki podjęte na wystawie. Kuratorka Danuta Rościszewska wprowadzi Państwa w świat grafiki niemieckiej, opowie o jej początkach, najważniejszych twórcach i dziełach z ekspozycji. Ze względu na zachowanie bezpieczeństwa sanitarnego grupa oprowadzanych gości nie może liczyć więcej niż 20 osób. Jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie obowiązywać będą maseczki zakrywające usta i nos.Wstęp na podstawie biletu na wystawę: normalny -15 złulgowy - 20 złbilet łączony - wystawa stała i ekspozycja: normalny - 20 zł ulgowy - 30 złZbiory poznańskiego Gabinetu Rycin, ze względów reżimów konserwatorskich, prezentowane są nieczęsto. Kuratorka wystawy Danuta Rościszewska opracowała zbiór grafiki niemieckiej XV i XVI w. W 2014 Muzeum Narodowe wydało katalog tego zbioru a tego lata prezentuje najbardziej wartościowe prace ze zbioru grafiki niemieckiej Gabinetu Rycin Muzeum Narodowego w Poznaniu - 90 obiektów, 20 twórców z kolekcji liczącej blisko 170 dzieł.Centralny punkt wystawy stanowią ryciny Albrechta Dürera, grafika wszech czasów, którego twórczość miała przełomowe znaczenie dla rozwoju tej dziedziny sztuki. Ona też jest punktem odniesienia dla dzieł pozostałych artystów. Niektórzy z nich jak Martin Schongauer czy Michael Wolgemut byli mistrzami Dürera, inni jak Hans Beham, Georg Pencz, Hans Schäufelein czy Heinrich Aldegrever byli jego uczniami. Artyści ci wykorzystywali różne techniki graficzne, głównie miedzioryt i drzeworyt, choć niektórzy próbowali swych sił w nowej wówczas technice akwaforty. Większość prezentowanych prac ukazuje sceny religijne, ale będą też przedstawienia alegoryczne, mitologiczne, rodzajowe i historyczne. Wśród nich, poza ok. 40 wspaniałymi rycinami Dürera, znajdą się tak wyjątkowe dzieła, jak Ścięcie Jakuba Wita Stwosza oraz Wjazd Henryka Walezego do Frankfurtu nad Odrą Mathiasa Zűndta. Celem wystawy będzie zatem zapoznanie widzów z nie pokazywanymi arcydziełami z kolekcji Gabinetu Rycin MNP, wprowadzenie w problematykę ikonograficzną sztuki nowożytnej, a także zapoznanie odwiedzających z technikami sztuk graficznych. Wystawa nadto jest pierwszą z cyklu prezentacji kolekcji własnych, nieeksponowanych na wystawach stałych: zbiorów Gabinetu Rycin, Galerii Plakatu i Designu i Gabinetu Numizmatycznego. Wystawie towarzyszą dwa wydawnictwa - katalog kolekcji w edycji polsko-angielskiej z roku 2014 oraz przygotowany z myślą o ekspozycji folder.Kurator: Danuta RościszewskaAranżacja plastyczna: Joanna LewandowskaWystawa potrwa do 13 września

  • Sztuka

    Sobota, 8 sierpnia 2020, 12:00

    Muzeum Narodowe w Poznaniu, The National Museum in Poznań, Poznań, TBA

    Zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie po wystawie:,,Formy w przestrzeni. Poznańskie rzeźby plenerowe z lat 60. i 70. XX wieku".Spotkanie poprowadzi Anna Borowiec.Ze względu na zachowanie bezpieczeństwa sanitarnego grupa oprowadzanych gości nie może liczyć więcej niż 20 osób. Jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie obowiązywać będą maseczki zakrywające usta i nos.Wstęp na podstawie biletu na wystawę: normalny -20 złulgowy - 15 złbilet łączony - wystawa stała i ekspozycja: normalny - 30 zł ulgowy - 20 złWystawa ,,Formy w przestrzeni" przypomina twórców i historię rzeźb plenerowych, które powstawały w latach 60. i 70. podczas odbywających się w tym okresie licznych plenerów, sympozjów, spotkań i konkursów rzeźbiarskich. W roku 1961 w ramach Wielkopolskiego Festiwalu Kulturalnego odbył się konkurs na rzeźbę parkową. Jedną z trzech głównych nagród zdobył wówczas Paw Anny Krzymańskiej, którego ulokowano w Parku Karola Marcinkowskiego. W 1967 roku zainicjowano cykl wystaw przed Hotelem Merkury, które odbywały się do 1974 roku w czasie trwania Międzynarodowych Targów Poznańskich. W ramach pierwszej edycji powstała Para pod parasolem Józefa Kopczyńskiego stojąca w poznańskim Ogrodzie Botanicznym oraz Mewy Jerzego Sobocińskiego, które jako pierwsze pojawiły się na terenie Parku Cytadela, inaugurując powstanie w tym miejscu parku rzeźb. W 1972 roku dwie z prac wystawianych podczas V edycji imprezy Merkury ‘72, Zabawy Jerzego Sobocińskiego i Łucznika Benedykta Kaszni, zakupiła Spółdzielnia Mieszkaniowa Osiedle Młodych. Wkrótce na Ratajach zorganizowano dwa plenery rzeźbiarskie, Rataje ‘73 i Rataje ‘74, podczas których powstały kolejne formy rzeźbiarskie zdobiące okoliczne osiedla.Na wystawie zaprezentowane zostały projekty i modele zrealizowanych i niezrealizowanych w plenerze form przestrzennych autorstwa poznańskich twórców: Jana Bakalarczyka, Mariana Banasiewicza, Jana Berdyszaka, Mieczysława Chojnackiego, Benedykta Kaszni, Pelagii Kopczyńskiej, Józefa Kopczyńskiego, Anny Krzymańskiej, Józefa Murlewskiego, Zuzanny Pawlickiej, Józefa Petruka, Andrzeja Pukackiego, Anny Rodzińskiej, Jerzego Sobocińskiego, Ireny Woch oraz Bazylego Wojtowicza. Pokazowi rzeźb towarzyszyć będą archiwalne zdjęcia Jerzego Nowakowskiego oraz cykl fotografii Magdaleny Andrynowskiej, dokumentujący obecny stan rzeźb plenerowych stojących w Parku Cytadela i na Ratajach.Wystawa współorganizowana przez Fundację Rarytas i Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu.Projekt dofinansowany ze środków Narodowego Centrum kultury w ramach programu Kultura w Sieci oraz ze środków miasta Poznania.kuratorzy:Anna Borowiec – MNP,Mateusz Bieczyński – UAParanżacja wystawy: Rafał Górczyński

  • Spotkanie

    Sobota, 15 lutego 2020, 13:00

    Muzeum Narodowe w Poznaniu, The National Museum in Poznań, Poznań, TBA

    Trzecie spotkanie z cyklu "Ratuszowy Wydział Kryminalny""Małżeństwo morderstwem naznaczone, czyli sprawa Leona Hałasa"Robotnicy pracujący 12 września 1931 r. przy ul. Półwiejskiej, przesuwając bale papieru, niechcący naruszyli płyty chodnikowe przy domu z numerem 20. Wtedy ich oczom ukazała się niewielka piwniczna wnęka, a w niej ustawiony pionowo szkielet. Denatem był podejrzewany o ucieczkę z niemałą sumą skradzionych pieniędzy Józef Jankowiak. W rzeczywistości padł ofiarą przemyślanej zbrodni, której sprawcą okazał się ktoś bardzo mu bliski.Zapraszamy na prelekcję!Prowadzenie: Justyna ŻarczyńskaUwaga!W związku z prowadzonymi w Muzeum Historii Miasta Poznania pracami remontowymi, które potrwają do końca września 2021 roku, wykład odbędzie się w sali audiowizualnej Muzeum Narodowego w Poznaniu przy Al. Marcinkowskiego 9.Wstęp bezpłatnyNa zdjęciu: Okładka „Tajnego detektywa” (nr 30 z 1932 roku) z zapowiedzią artykułu o Leonie Hałasie

  • Sztuka

    Niedziela, 12 lipca 2020, 12:00

    Muzeum Narodowe w Poznaniu, The National Museum in Poznań, Poznań, TBA

    Zapraszamy na oprowadzanie po wystawie ,,Michel Quarez Plakaty".O twórczości artysty opowiadać będzie Barbara Górecka z Galerii Plakatu I Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu.Ze względu na zachowanie bezpieczeństwa sanitarnego grupa oprowadzanych gości nie może liczyć więcej niż 20 osób. Jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie obowiązywać będą maseczki zakrywające usta i nos.Kolejne spotkania planowane są także na 19 lipca i 30 sierpnia (finisaż wystawy).Wstęp na podstawie biletu na wystawę: normalny -10 złulgowy - 7 złbilet łączony - wystawa stała i ekspozycja: normalny - 21 zł ulgowy - 13 złMichel Quarez (ur. w 1938 r. w Damaszku) – laureat szóstej edycji Nagrody im. Jana Lenicy na trzy miesiące opanuje przestrzeń Muzeum Narodowego w Poznaniu, wypełniając ją czystym, żywym kolorem i energią. Wybitny światowy twórca plakatu charakteryzuje się prostolinijnością i humorem, od czterdziestu lat niezmiennie realizuje pragnienie zaintrygowania ludzi swoimi plakatowymi obrazami. Spojrzenie na zbiór plakatów pozwala dojrzeć w ich twórcy człowieka zaangażowanego społecznie, najczęściej w problemy ludzi z najbliższego otoczenia, ważne problemy współczesne, jak choćby walkę z AIDS, ale również radość wspólnego świętowania.Na wystawie zaprezentowanych zostało ponad 100 plakatów, a także kilka drobnych druków oraz wybrane przez grafika szkicowniki, które nadesłał na naszą prośbę.Quarez pierwsze lata życia spędził poza Francją, początkowo w Syrii, potem w Algierii. Być może wspomnienia dzieciństwa – kolory i zapachy Bliskiego Wschodu i Afryki wywarły wypływ na postrzeganie i sprawiły, że po latach odnalazł miejsce dla siebie na przedmieściach Paryża, w wielokulturowym Saint-Denis. Artysta jest uważnym obserwatorem tamtejszych ulic, a widoczna na nich różnorodność znajduje odzwierciedlenie w jego pracach.Na początku swojej artystycznej drogi zetknął się ze sztuką polską. Podczas studiów w École des Beaux-Art de Bordeaux miał możliwość przygotowania wystawy najwybitniejszych polskich twórców plakatu. Zaraz po studiach odbył stypendium w pracowni Henryka Tomaszewskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 1961 r. był pierwszym francuskim studentem.Po fascynacji w latach 80. możliwościami wykorzystywania komputera jako narzędzia twórczego od połowy lat 90. Michel Quarez maluje i rysuje już wyłącznie odręcznie, na papierze. Mimo iż niektóre rysunki wykonane jeszcze techniką komputerową nadal wykorzystuje w wybranych plakatach, to jednak nie chcąc poddać się presji związanej z nową technologią, powraca do tworzenia obrazu jako ikony, która według niego nie ma nic wspólnego z komputerem.Michel Quarez wielką wagę przywiązuje do relacji międzyludzkich. Bardzo ważni są dla niego odbiorcy. Charakter artysty-społecznika nie pozwala mu zamknąć się wyłącznie w pracowni. Domaga się szerokiego odbioru i nie wystarczają mu pokazy na wystawach i w galeriach, kierowane najczęściej do konkretnej grupy społecznej. Mówi, że jego galerią jest ulica.W przypadku jego realizacji odbiorcami są najczęściej mieszkańcy paryskich przedmieść, którzy w bezpośredni sposób doświadczają pozytywnej energii czystych barw i jasnego przekazu, w którym obecna jest naturalna wielokulturowość. Nie bez znaczenia pozostaje również tematyka plakatów, które towarzyszą najczęściej wydarzeniom związanym ze świętami miejskimi oraz festiwalom i wystawom. Plakaty Quareza reklamują nie towary, ale oferowane mieszkańcom miasta lub dzielnicy okazje do wspólnego spędzenia czasu, namawiają i zachęcają do radosnego świętowania.W plakatach Quareza nie spotkamy banalnych i stereotypowych skojarzeń. Wykorzystanie prostego znaku jest inspirujące i zagadkowe, a wprowadzając do swoich prac elementy ludyczne, sprawia, że symbole zdjęte z piedestału stają się bliższe ludziom bez względu na pochodzenie społeczne czy narodowe.