Reżyserki w natarciu. Te nadchodzące filmy zrealizowały kobiety
Sekretarz redakcji Going. MORE. Publikował lub publikuje także na łamach…
Opowieść o cesarzowej Sisi, historia miłości w kwiecie wieku, a może wywrotowy portret zwierzaka, który dobrał się do narkotyków? Twórczynie z całego świata w najbliższym czasie mają widzom wiele do zaoferowania.
Przemysł filmowy od samego początku miał twarz mężczyzny. Kobiety rzadko stały za kamerą, zaś nazwisk rozpoznawalnych autorek na próżno szukać we wczesnej historii Hollywood. Dopiero niedawno szala zaczęła przechylać się w stronę ich większej reprezentacji. Częściej docenia się je na festiwalach – w 2021 roku Julie Ducournau otrzymała canneńską Złotą Palmę za Titane, zaś Audrey Diwan nagrodzono weneckimi Złotymi Lwami za Zdarzyło się. Chloé Zhao, reżyserce Nomadland, wręczono w podobnym czasie Oscara. Niedługo później pokierowała pracami nad Eternals – blockbusterem z dochodowego Marvel Cinematic Universe.
Przebić szklany sufit
Mimo to do pożądanego parytetu nadal daleko. Wiele mówi o tym ostatni raport Równe szanse w kinematografii, zaprezentowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. W latach 2017-2022 tylko co piątą rodzimą produkcję stworzyła kobieta. Asymetrię płci widać także w analizie innych profesji pracujących na planach. Szczególnie zmaskulinizowane są piony dźwiękowe, operatorskie oraz kompozytorskie. Panie są za to częściej obsadzane na stanowiskach asystenckich, tak jakby nie chciano im powierzać większej odpowiedzialności.
Latem do kin trafi długo wyczekiwana Barbie Grety Gerwig. Główne role zagrają w nim Margot Robbie i Ryan Gosling!
Dziś, z okazji obchodzonego na całym świecie Dnia Kobiet, oddajemy dlatego głos wyłącznie samym reżyserkom. Z repertuarów kin wybraliśmy pięć czekających na premierę filmów, które stworzyły. Liczymy tym samym, że na ekranach ich nazwiska będą pojawiały się jeszcze częściej. Pora, aby szklany sufit zaczął szybciej pękać!
Reżyserki w natarciu. Kokainowy miś
reż. Elizabeth Banks
data premiery: 10 marca
Ta historia brzmi na wyssaną z palca, a jednak wydarzyła się naprawdę. W grudniu 1985 roku na północy stanu Georgia znaleziono zwłoki martwego niedźwiedzia czarnego. W krwiobiegu zwierzęcia odnotowano obecność 4 gramów kokainy. Okazało się, że miś dorwał się do sportowej torby porzuconej przez Andrew C. Thorntona, przemytnika narkotyków. Z reakcji świadków wynika – i tu zero zaskoczenia – że po spróbowaniu nielegalnych substancji nie zachowywał się jak zwyczajny miś. Elizabeth Banks, wprawiona w bojach aktorka i reżyserka, odświeża losy naćpanego futrzaka. Ze zwiastunów wynika, że możemy spodziewać się pełnokrwistego, katastroficznego pastiszu.
W gorsecie
reż. Marie Kreutzer
data premiery: 10 marca
Widzieliście Osobliwość, Faworytę albo Wykopaliska? Trzy filmy zaprezentowane w ostatnich latach różnią się tematycznie, ale łączy je wspólny mianownik. Prym wiodą w nich bohaterki i mimo to, że ich scenariusze zostały osadzone w przeszłości, kryją nader aktualne wątki. Teraz grono tych produkcji zasila W gorsecie Marie Kreutzer z popisową rolą Vicky Krieps. Niemka wcieliła się w postać cesarzowej Austrii, Elżbiety Bawarskiej, znanej także jako Sisi. Żona Franciszka Józefa I gardziła ówczesną etykietą dworską. Kiedy tylko mogła, naginała zasady i próbowała żyć po swojemu. W jej ekranowej biografii odbijają się ograniczenia, jakie patriarchat niekiedy narzuca współczesnym kobietom.
Reżyserki w natarciu. Jezioro Słone
reż. Katarzyna Rosłaniec
data premiery: 17 marca
Każdy z jej poprzednich filmów (Galerianki, Baby Blues, Szatan kazał tańczyć) budził nie tylko żywe zainteresowanie publiczności, ale też kontrowersje. Katarzyna Rosłaniec nie bawiła się w nich w półśrodki, dokonując krytycznej diagnozy społeczeństwa: jego lęków, pragnień i aspiracji. Z jej wnioskami można było się nie zgodzić, ale trudno było przejść obok nich obojętnie. Czy podobna droga czeka Jezioro Słone, którym po sześciu latach Polka wraca do świata kina? Przekonamy się o tym już 17 marca, jednak już sam zwiastun i opis produkcji zapowiada się obiecująco. Reżyserka tym razem przygląda się dojrzalszej bohaterce, Helenie. Gdy wychodzi na jaw, że kochający mąż przyprawiał jej rogi, kobieta stanie na życiowym rozdrożu. Postanawia zawalczyć o własne potrzeby i poznać samą siebie.
Reżyserki w natarciu. Brainwashed: Seks, kamera, władza
reż. Nina Menkes
data premiery: 17 marca
Esej dokumentalny Niny Menkes, amerykańskiej reżyserki i wykładowczyni, rozszerza wiedzę na temat położenia kobiet w kinie. Na potrzeby jego realizacji autorka wykonała tytaniczną pracę. Przekopała się przez tony archiwalnych materiałów i filmów, a do tego przeprowadziła wywiady z wieloma ekspertkami, aktywistkami i twórczyniami. Wszystko po to, żeby unaocznić asymetrię reprezentacji płci i wykazać, jakie konsekwencje niesie ona dla współczesnego społeczeństwa. Przeczytaliście wspomniany raport PISF-u albo książkę Niewidzialne kobiety Caroline Criado-Perez? Seans tej produkcji okaże się ich wnikliwą, prowokującą do myślenia erratą.
Reżyserki w natarciu. Niebieska linia
reż. Ursula Meier
data premiery: 14 kwietnia
Wszystkie powyższe filmy ujrzą światło dzienne w marcu. Na Niebieską linię Ursuli Meier, gwiazdy austriackiego kina i zdobywczyni berlińskiego Srebrnego Niedźwiedzia, przyjdzie nam poczekać chwilę dłużej, ale czujemy w kościach, że warto jej nie pomijać. Punktem wyjścia całej opowieści jest gwałtowna awantura, która wydarza się w domu wybuchowej Margaret. Sprzeczka okaże się brzemienna w skutkach, uruchamiając całą lawinę przykrych następstw. W dramacie nie zabraknie refleksji nad naturą przebaczenia, ale i rodzinnej miłości mającej swoje wzloty i upadki. Główną rolę gra tu Stéphanie Blanchoud, aktorka znana z Pychy i serialu Wróg publiczny.
Sekretarz redakcji Going. MORE. Publikował lub publikuje także na łamach „newonce", „NOIZZ", „Czasopisma Ekrany", „Magazynu Kontakt", „Gazety Magnetofonowej" czy „Papaya.Rocks". Mieszka i pracuje w Warszawie.