Going. | Electronic Beats na Warsaw Gallery Weekend

Electronic Beats na Warsaw Gallery Weekend

Electronic Beats | piątek, 23. września 2016

Eva Koťátková, Maria Kulikovska
Gościem specjalnym Warsaw Gallery Weekend jest Art. Collection Telekom. Kolekcja, założona przez Deutsche Telekom w 2010 roku, gromadzi sztukę współczesną z Europy Wschodniej, próbując uchwycić różne nurty artystyczne na tym zróżnicowanym obszarze. Pokaz w Królikarni jest zapowiedzią przekrojowej prezentacji kolekcji, która będzie miała miejsce w 2017 roku. Na wystawę składają się prace czeskiej artystki Evy Koťátkovej (ur. 1982) oraz Ukrainki Marii Kulikovskiej (ur. 1988). Ich postawy twórcze są doskonałymi przykładami różnorodności wypowiedzi współczesnych artystów europejskich.

Model edukacyjny
Model edukacyjny Koťátkovej to pnąca się w górę kompozycja ze stołów i krzeseł. Praca zaprasza do społeczno- -psychologicznej rozgrywki pomiędzy szczytami a nizinami, dominacją a zależnością, wspólnotą a osobnością. Pod postacią zabawy Koťátková przedstawia to, co określa ukształtowaną przez edukację pozycję jednostki. Zabawa ta daje przestrzeń do namysłu nad własnym miejscem w szaradach społecznych hierarchii.

Homo Bulla
Praca Homo Bulla Marii Kulikovskiej to trzy odlewy ciała artystki wykonane z mydła. Odnosi się ona do łacińskiego powiedzenia porównującego ludzką egzystencję do bańki mydlanej. W 2012 roku Kulikovska wykonała podobną serię półprzezroczystych postaci, które umieściła na terenie dawnej fabryki materiałów izolacyjnych w Doniecku na Ukrainie. Opuszczone budynki były wówczas siedzibą Fundacji Izolyatsia, promującej sztukę współczesną na obszarze wschodniej Ukrainy, na którym dominuje przemysł ciężki. Gdy w czerwcu 2014 roku kontrolę przejęły tam oddziały samozwańczej Donieckiej Republiki Ludowej, większość dzieł sztuki i budynków zniszczono, a zainstalowane na zewnątrz rzeźby Kulikovskiej wykorzystano jako tarcze strzeleckie. W 2015 roku w londyńskiej galerii Saatchi pokazano na nowo wyprodukowaną pracę Homo Bulla. W czasie trwania wystawy artystka przeprowadziła jednak interwencję na własnej rzeźbie – niszcząc ją młotkiem.

  pnaca     trzy     namyslu     oddzialy     1988     europy     przykladami     prace     artystyczne     budynki     homo     probujac     psychologicznej     wyprodukowana     kotatkovej     zainstalowane     tarcze     zalozona     europejskich     dawnej     zapowiedzia     opuszczone     jednak     nurty     wystawe     wspolczesnych     2017     nizinami     pomiedzy     zabawa     strzeleckie     czasie