Ta strona używa plików cookie. Dowiedz się więcej

14. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY

  • Festiwal
  • Eksperymentalna
  • Festiwale muzyczne
  • Polskie
  • Zagraniczne
  • Pod dachem

14. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY

informacja organizatora

Wydarzenia podczas Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY

11 maja 2022 r., środa Blue and Yellow. Recital dla Ukrainy Ernst REIJSEGER (NL) wiolonczela g. 19.00 Kaplica Paryska w Bazylice OO. Dominikanów ul. Złota 9 Wstęp: bezpłatne wejściówki

Wydarzenie specjalne Festiwalu KODY – recital dla Ukrainy i Ukraińców – uchodźców, którzy w Lublinie znaleźli schronienie przed wojną. „Blue and Yellow” to inicjatywa samego Ernsta Reijsegera, który zaproszony na Festiwal KODY zaproponował organizację tego spotkania z myślą o tych, którzy musieli uciekać ze swoich domów, by ocalić życie. W Kaplicy Paryskiej w Bazylice OO. Dominikanów Ernst Reijseger zaprezentuje program, który pozostaje tajemnicą artysty.


12 maja 2022 r., czwartek

__ g. 17.00 Wirydarz klasztoru OO. Dominikanów ul. Złota 9 W głąb siebie – w głąb dźwięku. Reinterpretacje ludowych tematów Lubelszczyzny Piotr DAMASIEWICZ (PL) trąbka, głos, instrumenty perkusyjne, pianino prawykonanie Wstęp: bezpłatne wejściówki

Piotr Damasiewicz tworząc program „W głąb siebie - w głąb dźwięku” wziął na swój muzyczny warsztat szereg nagrań terenowych Antoniego Bednarza i Kapeli Braci Bednarzów z Nowej Wsi. Korzystając z bogatego instrumentarium poczwórnej natury, stworzył wyjątkowe struktury, w których brzmienia instrumentów przeplatają się z nawoływaniem i inkantacjami. Wszystko to w wykonaniu jednej osoby. Damasiewicz staje się tu szamanem, który dokona zjednoczenia tradycji z nowoczesnością, zharmonizuje przeszłość z teraźniejszością. Ten specjalny program będzie podróżą w niesamowite rejony muzyki i świadomości.

__ g. 18.30 Wirydarz klasztoru OO. Dominikanów ul. Złota 9 PASTRAMI dramma per musica na podstawie prozy Malcolma XD prawykonanie Jacek SOTOMSKI (PL) muzyka i adaptacja tekstu oryginalnego komputery, syntezatory Krzysztof BRZAZGOŃ (PL) narrator Aleksandra MATLINGIEWICZ (PL) narrator Wstęp: bezpłatne wejściówki

PASTRAMI to sceniczna forma teatralno-muzyczna, oparta na fragmentach książki Malcolma XD o takim samym tytule. W swoim zbiorze past autor przedstawia obraz Polski w oczach młodej dorosłej osoby, która dorastała w absurdach czasów transformacji i wszystkich wynaturzeń, do których się przyczyniły w XXI wieku. Formy bazują na internetowym fenomenie pasty - krótkiego opowiadania, w którym po zamianie kluczowych słów, nadal przedstawiają te same absurdy, tyle że w innym kontekście. Malcolm XD, najbardziej nieznany człowiek w Polsce, jest autorem chyba najpopularniejszej pasty - o starym fanatyku wędkarstwa (w krótkometrażowej ekranizacji w rolę starego wciela się Piotr Cyrwus), która doczekała się niezliczonych iteracji, w tym tak hermetycznych środowiskowo jak “starego fanatyka muzyki eksperymentalnej”. W swojej adaptacji Jacek Sotomski rozpisuje historie z wybranych past na dwoje aktorów i live electronics. Inscenizacja będzie korzystała z minimalnej ilości środków scenicznych, żeby uwypuklić walory języka Malcolma XD, a formalnie będzie nawiązywać do koncertowych wykonań operowych czy słuchowiska. Na scenie wystąpią Krzysztof Brzazgoń i Aleksandra Matlingiewicz w roli narratorów i postaci przy akompaniamencie i kontroli Jacka Sotomskiego.

__ g. 20.00 Bazylika OO. Dominikanów ul. Złota 9 Twarz Boga Mistyczna podróż od tradycyjnych sakralnych pieśni z Sardynii, po współczesne brzmienia wiolonczeli Ernst REIJSEGER (NL) wiolonczela CUNCORDU E TENORE DE OROSEI (IT / Sardynia) zespół wokalny Wstęp: bezpłatne wejściówki

Fascynujące melizmatyczne i zdobione chorałowe zabytki muzyczne z Sardynii perfekcyjnie śpiewane przez zespół tenorów skomentowane przez „alikwotową” partię wiolonczeli. Spotkanie arche – bezkresu z tym co głęboko z człowieka - skończone i emocjonalne. Podróż mistyczno-muzyczna. Od sardyńskich pieśni religijnych po współczesne brzmienia wiolonczeli. „Twarz Boga” łączy utwory z sakralnego repertuaru tradycji sardyńskiej z muzyką skomponowaną przez holenderskiego wiolonczelistę. Reijseger to wytrawny instrumentalista i kompozytor, tworzący muzykę do filmów wyreżyserowanych przez Wernera Herzoga: The White Diamond (The White Diamond, 2004), The Wild Blue Yonder deep kosmos, 2005), Jaskinia zapomnianych snów (2010). W tych kinematograficznych dziełach muzyka Reijsegera tkwi jak magiczna zasłona, pomagając stworzyć hipnotyczny efekt poza czasem. Koncert „Twarz Boga” połączy z jednej strony wirtuozerię Reijsegera, która zaskakuje nieco transgresyjną techniką i umiejętnością przekształcania nawet eksperymentów dźwiękowych w poezję, z harmonijnym cętkowaniem tradycyjnych sardyńskich pieśni w wykonaniu Cuncordu e Tenore de Orosei: ekspresyjne kontrasty pomiędzy jazzową awangardą a muzyką sakralną pochodzenia etnicznego obiecują uwolnić tajemniczy i niepokojący urok.


13 maja 2022 r., piątek g. 18:00 Wirydarz klasztoru OO. Dominikanów ul. Złota 9 For Christian Wolff (1986) premiera polska Morton FELDMAN (USA) kompozytor Ewa LIEBCHEN (PL) flet Emilia SITARZ (PL) fortepian, czelesta Wstęp: bezpłatne wejściówki

  • Nie jestem zegarmistrzem – pisał Feldman. – Interesuje mnie uchwycenie czasu w jego niepodzielnej egzystencji. To znaczy interesuje mnie jak dzika bestia żyje w dżungli, a nie w zoo. Interesuje mnie jak Czas istnieje zanim położymy na nim nasze łapy, nasze umysły, nasze wyobrażenia. (za: Maciejewicz 2000: 17). **

  • Nie popycham dźwięków - wyjaśniał Feldman Stockhausenowi.

  • Nawet troszeczkę? - odpowiedział zawiedziony kompozytor… Legenda jednego z „prawdziwych minimalistów” zazwyczaj mylonych z repetywistami, wydaje się narastać. Utwory Mortona Feldmana wracają na najważniejsze festiwale. Ujawniają się ich różnice. Paradoksalnie właśnie Feldman okazuje się być bardziej wewnętrznie zróżnicowany – zazwyczaj jego dzieła są powierzchownie sprowadzane do „punktów w ciszy”. Utwór „For Christian Wolff” to niemal trzy godziny medytacji. Owa cisza jest tu „mierzona” pasmami dźwięków, które wobec obszaru milczenia wydając się być zabiegiem zdjęcia miary z nieskończonego. Feldman na KODACH zabrzmi w wykonaniu artystek znanych z wielkich doświadczeń na polu nowej muzyki jak i bardzo kreatywnego podejścia do muzycznej problematyki.

__ g. 21.00 Pub Trybunalska ul. Rynek 4 Klub Festiwalowy Tears are the Diamonds of the Soul RYTERSKI (PL) elektronika Wstęp wolny RYTERSKI w Klubie festiwalowym KODÓW odsłoni świat dźwięków będący efektem złożenia plastikowych, gumowych, metalicznych i poliestrowych struktur dźwiękowych - przestrzeń, w której uwolnionej odmienności. Tears are the Diamonds of the Soul RYTERSKIEGO posiada walory intrygujące zarówno osoby o rozwiniętej umiejętności słuchania, jak i dla miłośników tańca.


14 maja 2022 r., sobota g. 17:00 Teatr Stary w Lublinie ul. Jezuicka 18 Wokół Pierrota Według „Pierrot Lunaire” Arnolda Schönberga Interludia Sławomir WOJCIECHOWSKI (PL) Przywołanie prawykonanie Marta ŚNIADY (PL) Zwisa jej z księżyca mój śmiech bo żyć to nie przelewki prawykonanie Piotr TABAKIERNIK (PL) Inna nostalgia prawykonanie Joanna FRESZEL(PL) sopran Szymon BYWALEC (PL) dyrygent flow unit (PL) Ewa LIEBCHEN flet Julian PAPROCKI klarnet Adam KOŚMIEJA fortepian Anna KWIATKOWSKA skrzypce Paweł CZARNY altówka Mikołaj PAŁOSZ wiolonczela Interludia wykonywane z udziałem młodzieży lubelskich szkół średnich. Wstęp: bezpłatne wejściówki

Księżycowy Pierrot (Pierrot Lunaire) Arnolda Schönberga - utwór powstały 110 lat temu, to XX- wieczna „klasyka”, która do dziś uchodzić może za „awangardę”. Ta jedna z pierwszych kompozycji utrzymanych w idiomie swobodnej atonalności zadziwia bogactwem pomysłów formalnych i fakturalnych, pomysłowością rozwiązań dostosowanych do charakteru każdego z 21 wierszy Alberta Girauda, dość swobodnie przełożonych z francuskiego na niemiecki przez Ericha Ottona Hartlebena. Tytułowy Pierrot, postać z comedii dell’arte, prowadzi w nich poprzez całą różnorodność nastrojów i obrazów: od zbrodni i bluźnierstwa do nostalgii i zadziwienia, okraszając to wszystko opisem makabrycznych figli. Taka też jest muzyka, w której ekspresjonistyczna groza przeplata się z groteską. Kto wcześniej utworu nie słyszał, nadal może poczuć się zaszokowany zastosowanym tu po raz pierwszy sposobem śpiewu, określanym mianem Sprechgesang – precyzja realizacji zapisanych wysokości nut rozmywa się tu w niestabilnej intonacji charakterystycznej dla zwykłej mowy. W zaprezentowanym dziś programie „trzy razy siedem poematów z Pierrota Lunaire” – tak brzmi podtytuł utworu – muzycznie „skomentowali” polscy kompozytorzy: Sławomir Wojciechowski, Marta Śniady i Piotr Tabakiernik. Cel tego zabiegu jest dwojaki: przede wszystkim oczywiście artystyczny, stworzenia oryginalnego programu na bazie utworu Schönberga. Ale także pomysł pierrotowego wieczoru wpisuje się w cykl przedsięwzięć Fundacji Muzycznej „Harmonie i hałasy”, w których prezentacje wybitnych dzieł współczesności łączą się z niestereotypowymi działaniami edukacyjnymi. W wykonaniach zamówionych przez Fundację utworów udział bierze młodzież szkół średnich. Każdy z „komentarzy” odnosi się do następującej po nim „siódemki” oryginału, wprowadza ich tekst (poprzez fragmenty ze znakomitego tłumaczenia Stanisława Barańczaka) oraz charakterystyczne elementy muzyczne.

Krzysztof Kwiatkowski g. 20.00 Sala Widowiskowa Centrum Kultury w Lublinie ul. Peowiaków 12 Mats GUSTAFSSON (SWE) PLUGS EXTENDED (2000/2018/2022) version 13. Mats GUSTAFSSON (SWE) EE Opus One (2022) prawykonanie ENSEMBLE E Daniel FORMO (NOR) organy, preparowane piano Susana SANTOS SILVA (POR) trąbka Arne FORSÉN (SWE) preparowane piano, klawikord Helga MYHR (NOR) skrzypce hardingfele Sylwia ŚWIĄTKOWSKA (PL) suka biłgorajska Maniucha BIKONT (PL) wokal, tuba Mats GUSTAFSSON (SWE) kompozytor saksofony, prowadzenie zespołu Mikael WERLIIN (SWE) projekcja dźwięku Wstęp: bilety 80 PLN / 50 PLN – ulgowy

Ensemble E to międzynarodowy zespół artystów i muzyków, działających na polu współczesnej muzyki eksperymentalnej, noise'u, muzyki improwizowanej, współczesnego folku, free jazzu i innych eksperymentalnych dziedzin i tradycji muzycznych. Muzycy działają pod kierownictwem Matsa Gustafssona i prowadzą pogłębione badania nad tradycyjnymi i alternatywnymi sposobami ekspresji muzyki ludowej Skandynawii i Polski oraz nad tym, jak poprzez umieszczanie tych tradycji w zupełnie nowych sytuacjach może powstać nowa muzyka. Lubelski koncert Ensemble E to debiut zespołu, a kompozycja Gustafssona pt. Opus ONE będzie miała swoją światową premierę. W utworze tym, poza tradycyjnym jazzowym instrumentarium, wykorzystane zostaną instrumenty tradycyjne Polski (suka biłgorajska) oraz Norwegii (skrzypce hardingfele). Sam Mats Gustafsson to zjawiskowy spec od improwizowanych scenariuszy muzycznych, mistrz stwarzania dużych muzycznych form w kontakcie z żywym dźwiękiem w czasie realnym. Kawał żywego muzycznego przebiegu ewokujący kolory i mnóstwo energii.

__ g. 22.00 Galeria ROZDROŻA ul. Peowiaków 12 Mats GUSTAFSSON (SWE) Pieces of Peace & Fire! oficjalne otwarcie wystawy Wystawa będzie udostępniana od 12 maja, w godzinach otwarcia budynku Centrum Kultury Wstęp wolny

Wystawa partytur graficznych Matsa Gustafssona, na którą składają się prace z lat 1999-2021 zestawione z instalacją „Felix” stworzoną ze zużytych i połamanych stroików saksofonowych. Wszystkie partytury graficzne prezentują alternatywną wobec nutowej notację, instrukcje wykonawcze i metody dyrygowania odniesione do różnych technik kompozytorskich, estetyk muzycznych i postaw twórczych.

__ g. 22.00 Wirydarz Centrum Kultury w Lublinie ul. Peowiaków 12 Noc Tradycji. Polsko-ukraińskie tradycyjne melodie do tańca Anton KOROLEV (UA) dudy Serhij OCHRYMCZUK (UA) skrzypce Alicja CHOROMAŃSKA-HAŁAS (PL) baraban, gardon Jacek HAŁAS (PL) akordeon, lira korbowa, śpiew, prowadzenie tańców Wstęp wolny

"Pieśń ta wyrosła z ziarna, posiewu Wierchowiny, która jest „ostatnią wyspą Atlantydy słowiańskiej”. Oby stała się słowem dla świata. Nie tylko Wierchowiny, nie tylko Polski i Ukrainy, lecz słowem całej wynurzającej się z fal Atlantydy, jej darem."
 (Stanisław Vincenz, "Na wysokiej połoninie”). W ludowym obrzędzie, w pieśniach, w tańcu odnaleźć możemy ślady sprawczej siły drzemiącej w Tradycji. Czworo znakomitych muzyków z Ukrainy i Polski - Sergij Ochrymczuk, Anton Korolev, Jacek i Alicja Hałas - spotka się po raz pierwszy w tej konfiguracji powołanej specjalnie na Festiwal KODY, by przywołać tę pradawną moc i energię, która - choć na chwilę - przemieni świat. I zbuduje wspólnotę, tak nam dziś potrzebną. Choć na chwilę


15 maja 2022 r., niedziela

__ g. 17.00 Sala Czarna Centrum Kultury w Lublinie ul. Peowiaków 12 Cezary DUCHNOWSKI (PL) Passacaglia In Between na 2 akordeony i elektronikę Mikołaj MAJKUSIAK (PL) Chorale and Fantasia na 2 akordeony Paweł HENDRICH (PL) Dualabilis na 2 akordeony i elektronikę Julius EASTMAN (USA) Evil Nigger w aranżacji Piotra Peszata na 4 akordeony Maciej FRĄCKIEWICZ (PL) akordeon, elektronika Rafał ŁUC (PL) akordeon Wstęp: bezpłatne wejściówki

Dwóch znakomitych solistów - wirtuozów akordeonu, także animatorów powstawania nowych utworów na akordeon w Lublinie spotyka się razem w sekwencji utworów grupujących bardzo różne kompozytorskie postaci, których współobecność na jednym koncercie wydaje się być brawurowa. Kompozytorski kwartet - Duchnowski-Majkusiak-Hendrich-Eastman - daje pewność, że będzie to wydarzenie mocnych kontrastów, intrygujących pomysłów, zaskakujących brzmień i odczuwania większego bogactwa świata, niż do tej pory było nam wiadome.

__ g. 19.00 Sala Widowiskowa Centrum Kultury w Lublinie ul. Peowiaków 12 Maurycy Beniowski. Opera Alternatywna Na motywach klasycznego dzieła Juliusza Słowackiego Krzysztof KNITTEL (PL) muzyka Maciej WOJTYSZKO (PL) libretto, reżyseria Obsada (PL) Maurycy Beniowski Maciej TOMASZEWSKI Muza Katarzyna GRANECKA Prawda Paulina PYTLAK Tys Prawda Ewa BUKAŁA Narrator Dawid SULIBA Chór Karol GRONEK Manolo Alban JUAREZ (PE / PL) instrumenty perkusyjne Krzysztof KNITTEL (PL) live electronics, klawisze Anna KNITTEL (PL) scenografia i kostiumy Ewa GARNIEC (PL) light design Wstęp: bezpłatne wejściówki

„Sprawa polska” jeszcze inaczej na motywach klasycznego dzieła Juliusza Słowackiego wg. libretta i w reżyserii Macieja Wojtyszki. „Nazywa się Beniowski jest potomkiem masarzy, ojciec nie był baronem, jego matka z domu baronówna Revay nie ma nic wspólnego z Polakami, raczej ze Słowakami, ale co to "dom Aladarów"? Wymyślone kłamstwo.” Komedia operowa w jednym akcie - rodzaj śpiewogry. Znani i doświadczeni autorzy libretta i muzyki, którzy do groteski Słowackiego dokładają swoją warstwę sensów w interpretacji znakomitego zespołu aktorskiego.


WARSZTATY: Sala prób Ośrodka ROZDROŻA ul. Peowiaków 12 11 maja 2022 r. Different Lines / warsztaty dla niewidomych i niesłyszących Paweł ROMAŃCZUK (PL) prowadzenie Different Lines

Główną ideą planowanego działania jest stworzenie partytur graficznych przez osoby niewidome i niesłyszące oraz ich dźwiękowa interpretacja wykonana przez muzyków improwizujących. Tak zaaranżowany proces twórczy daje szansę na aktywne uczestnictwo osób na co dzień wykluczonych w poszczególnych obszarach artystycznych - osoby niesłyszące zajmą się wypowiedzią dźwiękową, a osoby niewidome wypowiedzią wizualną. Oznacza to nie tylko bardzo potrzebne działanie o charakterze społecznym, ale również pozwala na stworzenie unikalnej kreacji muzycznej. Współpraca osób niewidomych i niesłyszących oraz artystów muzyków wymaga zbudowania specjalnej formy komunikacji, dzięki której wspólna praca stanie się możliwa. Tym razem pomysł zakłada przygotowanie matryc, na których uczestnicy w trybie prac warsztatowych naniosą graficzne struktury liniowe, odpowiednio czytelne dla obydwu grup. Osoby niewidome będą posługiwały się dotykiem w rozpoznaniu i użyciu zróżnicowanych rodzajów i kształtów, a osoby niesłyszące użyją widzialnych dla nich kształtów i kolorów. Obydwie formy będą zmierzały do własnych wypowiedzi dźwiękowych, które mogą określać rozwój muzyki w czasie, wysokości dźwięku, dynamikę, scenariusze kompozycyjne. Dzięki abstrakcyjnemu wyobrażeniu muzyki powstaną zupełnie nowe i odkrywcze struktury, które zostaną finalnie zinterpretowane przez wybranych muzyków improwizujących. Ich zadaniem będzie autorskie odczytanie kształtu muzyki wyrażonej wizualnie przez osoby niewidome i niesłyszące. Plan zakłada przeprowadzenie 3 warsztatów w różnych miastach. W każdym warsztacie uczestniczyć będą 2 osoby niewidome i 2 osoby niesłyszące, a rezultatem będzie przygotowanie 12 partytur wykonanych na finalnym pokazie koncertowym.

Sala prób Ośrodka ROZDROŻA ul. Peowiaków 12

__ 13 maja 2022 r. Nowe ścieżki interpretacji partytur graficznych / warsztaty dla muzyków Per Åke HOLMLANDER (SWE), Anders NYQVIST (SWE) prowadzenie

Mija właśnie 80 lat od likwidacji gett żydowskich w okupowanej przez nazistów Polsce. Roman Haubenstock-Ramati zdołał uciec i został przyjęty na studia we Lwowie na Ukrainie, aż do chwili, gdy znów musiał uciekać przed najciemniejszymi siłami ubiegłego wieku.

Jego epopeja "Konstellationen" składa się z 25 partytur graficznych. O ile wizualne piękno tych obrazów jest oczywiste, o tyle pytanie, jak dokładnie interpretować jego łamiące się linie i bezcielesne główki nut, pozostaje bez odpowiedzi. Grafiki Haubenstocka-Ramatiego budują sieć skojarzeń, wykorzystując podstawowe symbole - pogrubione linie, rozproszone kropki, architektoniczne okręgi - w nowych kontekstach, mieszając i zmieniając perspektywę między pierwszym i drugim planem.

Podczas dedykowanych muzykom warsztatów Nowe ścieżki interpretacji partytur graficznych Per Åke HOLMLANDER i Anders NYQVIST będą uczyć jak interpretować partytury graficzne. Warsztatowicze będą pracować na następującym materiale:

Roman HAUBENSTOCK-RAMATI: "Konstellationen" Olle BONNIÉR: "Pling" & "Plingeling" Per-Åke HOLMLANDER: "a B-O-X piece"

__ 11-14 maja 2022 r. Srebrzysty śmiech fontanny / warsztaty dźwiękowe z młodzieżą – przygotowanie do wspólnego występu Sławomir WOJCIECHOWSKI (PL) prowadzenie Warsztaty przygotowujące młodzież do realizacji projektu “Wokół Pierrota”, podczas którego, razem z muzykami, uczestnicy warsztatów wykonają trzy premierowe utwory - interludia: Program: Sławomir WOJCIECHOWSKI Przywołanie prawykonanie Marta ŚNIADY Zwisa jej z księżyca mój śmiech bo żyć to nie przelewki prawykonanie Piotr TABAKIERNIK Inna nostalgia prawykonanie

IDEA KODY w kwadracie. Multiplikacje KODY to festiwal, który jest miejscem spotkań, przenikania się całego spektrum tradycji muzycznych, szkół, technik – a co najważniejsze – tego, co przeszłe, z tym, co teraźniejsze. Efektem tych połączeń jest nowa muzyka. KODY od początku istnienia namnażają coraz to nowe treści kulturowe, potęgują, są źródłem multiplikacji, co naprowadziło nas na eksplorację kolejnego wątku – 14. Festiwal KODY skupi się wokół hasła "Kody w kwadracie. Multiplikacje”.

Kwadrat to z jednej strony wyraźne odesłanie do liczby cztery lub do sześcianu, z drugiej natomiast do multiplikacji, powielania. Sama liczba „cztery” pojawia się w wielu tradycjach niezwykle często. Od starożytności znane są człowiekowi cztery żywioły, cztery pory roku, cztery wiatry, cztery strony świata, cztery ludzkie temperamenty… A liczba cztery nierozerwalnie połączona jest z kwadratem.

W symbolice chrześcijańskiej symbolizującemu świat kwadratowi, przeciwstawiano boski trójkąt. Kombinacja duchowej trójki i materialnej czwórki tworzyła doskonałość. Carl Jung dawał pierwszeństwo w opisie świata symetriom wywiedzionym ze statycznej czwórki. Wcześniej w platońskim „Timajosie”, gdzie pojawia się idea opisania świata w języku geometrii, sześcian odpowiadał żywiołowi ziemi. Z kwadratem symbolizującym ziemię w tradycji chińskiej i indyjskiej kojarzony jest pierwiastek żeński. W Apokalipsie św. Jana sześcian złożony wszak z kwadratów jest modelem niebiańskiego Jeruzalem, prawzoru doskonałego miasta. Czworokątne formy do dzisiaj leżą u podstaw wielu utopii architektonicznych i urbanistycznych. To z kwadratu wywiedziono złoty podział w estetyce. To także od tej figury rozpoczyna się ewolucja sceny.

Sam świat często dzielony był i jest na cztery, wpisywany w kwadrat, utożsamiany z sześcienną przestrzenią. Kwadrat stał się ikoną nowoczesności. Sześcian opisuje jednorodną jakościowo przestrzeń kartezjańskiego racjonalizmu i newtonowskiego matematycznego przyrodoznawstwa. Siatka Merkatora rozpisała kulę ziemska na powierzchnię walca i posłużyła międzykontynentalnej żegludze i ostatecznej unifikacji i podbojowi Ziemi. Nowoczesne miasta stały się ponumerowanymi kratownicami ulic, w miejsce koncentrycznych miast przeszłości. Motyw kwadratu odsyła do nowoczesności w sztuce – do ikonicznego „Czarnego kwadratu na białym tle” Kazimierza Malewicza, czy do geometrycznych podziałów Pieta Mondriana. Rosalinda E. Krauss uważa wręcz, że siatka i myślenie o świecie podzielonym i uporządkowanym przez prostopadłe linie proste, czyli podzielonym na kwadraty, leży u podstaw nowoczesnej sztuki. Kwadrat jest zatem synonimem organizacji, konstrukcji, porządku, nowoczesności.

Jak przyłożyć płaszczyznę, trójwymiarową przestrzeń na czasową ze swej istoty muzykę? Jak nowoczesną formę spotkać z magicznymi przekazami przeszłości? Jak medytacje muzyczne zestawić z gorączką, świętością, obecnością ożywionych na scenie bogów? Jak w kwadrat logiczny, czy też semiotyczny wpisać i zrozumieć wzruszenie, ekstazę, melancholię czy rozpacz? KODY kolejny raz, przywołując archaiczne rytuały, budząc duchy przodków, penetrując teraźniejszość oraz korzystając z nowoczesnej racjonalności i narzędzi współczesności będą próbowały opisać świat – uduchawiać materię, dać ziemski kształt boskiemu absolutowi.

Na program 14. edycji składa się jedenaście koncertów, w tym siedem premier światowych, jedna premiera polska, warsztaty i wystawa partytur graficznych – to wszystko dla Państwa i z myślą o Państwu.

Do zobaczenia i usłyszenia.

podobne wydarzenia
  • Festiwal
    Alternatywa
    Polski rap
    Pop
    Polskie

    Piątek, 26 sierpnia 2022, 16:00

    Marina nad Zalewem Zemborzyckim, Lublin, OD 149 PLN

    Chonabibe Festiwal to dwudniowe wydarzenie prezentujące topowych artystów i wschodzące gwiazdy gatunku urban music. Obok głośnych nazwisk, pojawią się jak zawsze takie, które trzeba poznać. Mamy do tego nosa, to u nas jedne z pierwszych koncertów w karierze zagrali m.in. PRO8L3M, Mery Spolsky czy Otsochodzi.Społeczność Chonabibe Festiwalu nazywa go „Lepszym Światem”, bo atmosfera wydarzenia od lat kojarzy im się z latem, relaksem i uśmiechniętymi ludźmi.Ostatni weekend sierpnia zaplanuj w Lublinie. Koncerty, rozrywka i dobre jedzenie to doskonała opcja na beztroskie zakończenie wakacji z przyjaciółmi!