Cud światła: Bastarda Trio: Promitat eterno i Nigunim

  • Koncert

Cud światła: Bastarda Trio: Promitat eterno i Nigunim

Niedziela, 16 sierpnia 2020

18:00

TBA
Kup biletBilety aktualnie niedostępne w Going.

16 sierpnia w Muzeum Narodowym w Krakowie Bastarda Trio - w składzie Paweł Szamburski (klarnet), Tomasz Pokrzywiński (wiolonczela), Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) - zaprezentuje autorskie opracowania pieśni Piotra z Grudziądza (XV w) - jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej, z debiutanckiego albumu „Promitat eterno”. Muzycy posiłkując się metodą "viola bastarda", czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii - osiągnęli własny, oryginalny głos w interpretacji muzyki dawnej. Unikalne brzmienie klarnetu kontrabasowego w połączeniu z wiolonczelą nadaje głęboki, medytacyjny charakter utworów oraz mocną podstawę harmoniczną i rytmiczną dla ekspozycji tematów Piotra z Grudziądza.
Koncert jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie Cud światła. Witraże średniowieczne w Polsce. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo na fanpage Muzeum Narodowego w Krakowie.
Wstęp: Wolny. Ilość miejsc ograniczona ze względów sanitarnych. Prosimy o rezerwację pod adresem: rezerwacja@mnk.pl (rezerwacja będzie możliwa od 7.08).
Dokładamy wszelkich starań, aby udział w wydarzeniach organizowanych w Muzeum Narodowym w Krakowie był dla Państwa i dla nas w pełni bezpieczny. Dlatego liczba osób
na każdym wydarzeniu jest limitowana. W wydarzeniu można wziąć udział po wcześniejszej rezerwacji mailowej: rezerwacja@mnk.pl lub telefonicznej: 12 433 57 44. Rezerwacje przyjmowane są do dnia roboczego poprzedzającego dzień wydarzenia do godz. 15.00.
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
W przypadku, gdy nie wszystkie miejsca zostaną wcześniej zarezerwowane, dopuszczalne jest wzięcie udziału w wydarzeniu bez rezerwacji. W takiej sytuacji zostaną Państwo poproszeni o podanie danych osobowych i kontaktowych.
Prosimy o zachowanie dystansu społecznego co najmniej 2 m i zajmowanie przygotowanych miejsc siedzących. Podczas wydarzeń organizowanych w ogrodach i na dziedzińcach MNK zalecamy zakrywanie ust i nosa maseczką, chustą bądź przyłbicą w sytuacji niezachowania ww. dystansu.
Więcej informacji znajdziecie Państwo w regulaminie uczestnictwa w wydarzeniach Muzeum Narodowego w Krakowie: https://bit.ly/32naTnf

====
[Promitat eterno]
W debiutanckim materiale muzycy posiłkując się metodą "viola bastarda", czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii - osiągnęli własny, oryginalny głos w interpretacji muzyki dawnej. Unikalne brzmienie klarnetu kontrabasowego w połączeniu z wiolonczelą nadaje głęboki, medytacyjny charakter utworów oraz mocną podstawę harmoniczną i rytmiczną dla ekspozycji tematów Piotra z Grudziądza.
[Nigunim]
Paweł Szamburski, Tomasz Pokrzywiński oraz Michał Górczyński sięgają po mistyczne, żydowskie pieśni bez słów – chasydzkie Niguny. Rozwój Nigunów, które niejednokrotnie czerpały z lokalnych tradycji i wzorów muzycznych w kulturze chasydzkiej datuje się na XVIII wiek. To wyjątkowe modlitwy, za pomocą których w zbiorowym śpiewie i tańcu, w euforycznym uniesieniu chasydzi docierają do „komnaty Boga". Bastarda czerpiąc głównie ze spuścizny dynastii Modrzyc, a także z muzykologicznych zbiorów Moshe Bieregowskiego odkrywa przed nami piękno żydowskich melodii, eksplorując i filtrując je przez unikatowy, ukształotowany już język zespołu. Sylabiczne pieśni chasydów pozwalają artystom na swobodną improwizację oraz bardzo osobistą, intymną formę wypowiedzi. Inspirująca jest dla Bastardy także wewnątrzmuzyczna, narracyjna siła Nigunów. Bez słów opowiadają one o radości i smutku, o życiu w pełnym spektrum doznań, stanowią niejako istotę chasydyzmu, który zawsze oscylował między oczekiwaniem na koniec świata, a radosną niemal ekstatyczną afirmacją życia. Mistyczne kompozycje tworzą przestrzeń, w której artyści poruszają się z ogromną swobodą, wielką klasą, wiedzą i wrażliwością tworząc nowatorskie, wybitne dzieło o niezwykłej sile i urodzie.