MILO RAU - Powtórzenie
MILO RAU - Powtórzenie
MILO RAU – spektakl „Powtórzenie” w Aula Artis w Poznaniu 28 czerwca 2021
Spektakl podejmuje ważny temat - śmierć homoseksualisty Ihsane’a Jarfiego, który został zamordowany w centrum Liège w 2012 roku. To szokujące wydarzenie poruszyło belgijską opinię publiczną. Głośno było o nim we wszystkich mediach. Milo Rau stara się opowiedzieć o nim językiem sztuki teatralnej, chce poruszyć widza, zobaczyć, jakie emocje się w nim rozegrają, jak zareaguje na strach, okrucieństwo i żałobę po stracie człowieka. Tytuł sztuki w oryginale brzmi La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I). W rzeczywistości stanowi on pierwszą część z cyklu Historia/e teatru. W ramach tego wydarzenia zaproszeni twórcy sztuki teatralnej opowiadają o istocie teatru, jego przeszłości i przyszłości. „Powtórzenie” to realizacja manifestu NTGent, który ukazał się w 2018 roku. Składa się on ze zbioru zasad, które powinny być stosowane w twórczości teatru gandawskiego. Jego kierownikiem artystycznym jest Milo Rau. Reżyser inscenizuje głośne zabójstwo i chce poruszyć widza, wstrząsnąć nim i zmusić do refleksji i odpowiedzi na pytania: czy możemy godzić się na takie okrucieństwo wobec innych? Czy inny jest wykluczony i ma mniejsze prawa niż reszta społeczeństwa?
MILO RAU - Powtórzenie Spektakl opowiada o śmierci młodego homoseksualnego mężczyzny, Ihsane’a Jarfiego, zamordowanego w centrum Liège w 2012 roku. Wydarzenie wstrząsnęło belgijską opinią publiczną i było opisywane w większości tamtejszych mediów. Milo Rau inscenizuje i problematyzuje głośne zabójstwo. Przedmiotem refleksji czyni również sam teatr: przygląda się narzędziom, jakimi dysponujemy, by opowiadać na scenie o tragedii (strachu i okrucieństwie, stracie i żałobie) i wywoływać w widzach emocje. Jak widz może zareagować na pokazaną przemoc, jaką funkcję pełni, jaka jest jego/jej odpowiedzialność? Powtórzenie (w oryginale La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I)) jest pierwszą częścią realizowanego przez NTGent cyklu Historia/e teatru, w którym zaproszeni reżyserzy i reżyserki opowiadają o naturze, historii i przyszłości teatru (nazwa cyklu nawiązuje do monumentalnego eseju filmowego Jean-Luca Godarda Histoire(s) du cinéma). Spektakl jest również pierwszą realizacją manifestu NTGent – opublikowanego w 2018 r. zbioru zasad, które mają obowiązywać w produkcjach gandawskiego teatru pod kierownictwem artystycznym Milo Rau.