VOD/ Metafizyka dwugłowego cielęcia

  • Teatr

VOD/ Metafizyka dwugłowego cielęcia

17-18.12.2020, godz. 19

od 20 zł
Kup biletBilety aktualnie niedostępne w Going.

Genialnie neurotyczna polska awangarda (...) To prowokacyjna, oryginalna i szczególnie dobrze zrealizowana produkcja, która chce postawić pytania, na które z zasady odpowiedź jest niemożliwa.
Mike Swed Los Angeles Times

TWÓRCY:
AUTOR: Stanisław I. Witkiewicz
ADAPTACJA I REŻYSERIA: Natalia Korczakowska
KOSTIUMY: Marek Adamski
SCENOGRAFIA: Salmah Beydoun
MUZYKA: Chris Kallmyer
ŚWIATŁO: Bartosz Nalazek
VIDEO: Kam Ying Lee, Shay Willard
DRAMATURGIA VIDEO: Janie Geiser

OBSADA
Ewa Błaszczyk, Tomasz Nosinski, Marcin Pempuś, Bartosz Porczyk, Sonia Roszczuk, Rob Wasiewicz, Ewelina Żak, Krzysztof Zarzecki

Wybrałam Metafizykę dwugłowego cielęcia jako podstawowy tekst, ponieważ doświadczenie bezkresnej i dzikiej kalifornijskiej natury jest bliskie doświadczeniu tropikalnej podróży, którą Witkacy odbył z Bronisławem Malinowskim przed napisaniem tej sztuki. To historia podróży neurotycznego chłopca i jego rodziny z Nowej Gwinei przez Sydney na pustynię, która odczytywana w otoczeniu kalifornijskiej Doliny Śmierci, staje się czymś realnym, w zasięgu ręki. Witkacy, wychowany w Tatrach, wierzył, że natura może być źródłem doświadczenia metafizycznego, dzięki któremu współczesny człowiek ma szansę ochronić swoją indywidualność przed bezduszną maszyną społeczną zachodniej cywilizacji. Podróż Karmazyniella to też podróż w głąb siebie, a intensywne kolory tropikalnych kwiatów, martwa, czarna otchłań nocy na pustyni, żar wstającego nad nią czerwonego słońca to jej przejawy. Aldous Huxley w kultowym tekście Drzwi percepcji opisuje doświadczenie otwarcia umysłu po zażyciu meskaliny (wyciągu z pustynnych kaktusów). Pod jego wpływem Huxley zrozumiał, jak ograniczony i bezbronny jest tak zwany „cywilizowany” człowiek, który jest podporządkowany temu, co racjonalne, patrzy tylko przed siebie i jest „pozbawiony pleców”, czyli wymiaru metafizycznego właśnie. Taki człowiek staje się automatem, trybem w systemie. W zderzeniu z tym, co niewytłumaczalne, zaczynając od jego własnej egzystencji, skazany jest na depresję i klęskę. Jego chorobą jest obojętność. Ona jest dla mnie zarazą Kala-Azar ze sztuki Witkacego, która wyniszcza zachodnią cywilizację.

Natalia Korczakowska

Wybrane dramaty Witkacego opisujące doświadczenie człowieka w zderzeniu z naturą, siłą wyższą, świetnie wpisują się w kulturalną tkankę Kalifornii, gdzie przyroda jest ważnym elementem życia i metafizycznego doświadczenia człowieka. Projekt ten łączy estetykę Witkacego z tym co najlepsze w hollywoodzkim, artystycznym kinie będącym od zawsze w bliskim związku z naturą. W celu zapewnienia dobrej recepcji spektaklu wśród publiczności amerykańskiej, dostrojenia języka i oddania kontekstu kulturowego, klimatu i charakteru twórczości Witkacego, w warstwie literackiej wykorzystane zostaną wybitne tłumaczenia autorstwa Daniela Geroulda, uhonorowanego licznymi nagrodami za całokształt działalności przekładowej i naukowej.

29 listopada 2018 w Los Angeles odbyła się kalifornijska premiera spektaklu.
13 grudnia 2018 - prezentacja spektaklu podczas 11. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie.
15 lutego 2019 - warszawska premiera w STUDIO teatrgalerii.

Spektakl „Metafizyka dwugłowego cielęcia” w koprodukcji Teatru Studio i CalArts sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”
Fragmenty recenzji:

„Korczakowska używa intrygujących środków do uruchomienia witkacowskiej wizji zrodzonej niczym senne urojenie, pełne niespójności i niejednoznaczności. Umiejętnie nasyca spektakl aktorską ekspresją, konstruując egzotyczny obraz przepełniony atmosferą dusznego zagęszczenia i niesamowitej dziwności. Również znakomita scenografia i dramaturgicznie zastosowane video (Salmah Beydoun, Kam Ying Lee, Shay Willard, Janie Geiser) współtworzą egzotyczny anturaż, dziki, toksyczny i niebezpieczny, który podkreśla wszystkie głęboko utajnione maniactwa, fiksacje, pożądania i obsesyjne namiętności, wyzwolone tutaj z okowów kulturalnych paradygmatów, kurtuazyjnych obyczajów i konserwatywnych nawyków.”
Wiesław Kowalski, teatrdlawszystkich.eu

„Zacznijmy od tego, że Ewy Błaszczyk można w ogóle nie poznać. Stopień transformacji, jakiej dokonuje w roli Matki sprawia, że może się wydawać nową, nieznaną aktorką w zespole Teatru Studio. Artystka pozbywa się wszystkich swoich typowych przyzwyczajeń, aby niemal z dziecinną radością ulepić kogoś zupełnie innego, nieprzypominającego jej dotychczasowych ról. Jest w tej roli połączenie dynamizmu niczym w sprężynie, która w każdej chwili może się gwałtownie odwinąć, z odrętwieniem jak w majaku, kogoś nieomal nieobecnego. To postać wciąż rodząca się i zamierająca, gwałtowna i obcesowa, a za chwilę - delikatna i liryczna. To - tak to można określić - rola jazzowa, w stadium wibrującej improwizacji.”
Tomasz Miłkowski, Dziennik Trybuna
Cena: 20.00 zł

czas trwania – 120 min