W roli głównej: Michel Piccoli

  • Film

W roli głównej: Michel Piccoli

3-24.08

12/14 zł
Kup biletBilety aktualnie niedostępne w Going.

Przez krytyków zaliczany jest do najwybitniejszych aktorów kina europejskiego. Wystąpił w ponad 150 filmach, tworząc niezapomniane kreacje, które weszły do kanonu światowej kinematografii. Zmarły niedawno Michel Piccoli — „pomnik kina francuskiego”, aktor filmowy, producent, reżyser i scenarzysta jest bohaterem naszego wspomnieniowego cyklu.
Debiutował w 1944 roku grywając drugoplanowe role w teatrze i telewizji. Występ u Luisa Buñuela w „Śmierci w ogrodzie” na stałe związał karierę Piccoliego z reżyserem. Zagrał w głośnych filmach Buñuela: wcielił się w Pana Monteila w kryminale „Dziennik panny służącej”, rozpustnego arystokratę w „Piękności dnia” i ministra w „Dyskretnym uroku burżuazji”.

Rozgłos przyniósł mu w 1963 roku duet z Brigitte Bardot w „Pogardzie” — dramacie obyczajowym w reżyserii Jean-Luca Godarda na podstawie powieści Alberta Moravii. Rola cynicznego pisarza, który podczas pracy nad scenariuszem o Odyseuszu dla Fritza Langa doprowadza swoje małżeństwo do upadku, stanowiła rozpęd dla jego aktorskiej kariery.

Spokojny sposób bycia eleganckiego intelektualisty, intensywność i zmysłowość postaci Piccoli podkreślał oszczędnymi środkami aktorskimi. W czasie trwającej nieprzerwanie do 2015 kariery grał bohaterów rozdartych wewnętrznie, arystokratów, zamożnych francuskich mieszczan, duchownych, generałów, sędziów, próżniaków, seksoholików, patologicznych obżartuchów. Postaci, w które się wcielał czyniły z niego ucieleśnienie stylu bycia, mentalności i aspiracji wyższych sfer.

Piccoli był czterokrotnie nominowany do Cezara dla najlepszego aktora, został nagrodzony statuetką w Cannes za Skok w pustkę w 1980 roku, a także Srebrnym Niedźwiedziem w Berlinie za występ w „Dziwnej sprawie”. Europejska Akademia Filmowa uhonorowała go za całokształt twórczości. W 2011 r. zagrał w filmie „Habemus Papam: mamy papieża” Nanniego Morettiego. Rola gnębionego wątpliwościami papieża, który ucieka z Watykanu przyniosła mu nagrodę David di Donatello dla najlepszego aktora.

W sierpniowym cyklu pokażemy kilka z tych najsłynniejszych filmów, w których kreacje Michela Piccoli zapisały się na stałe w historii kina: „Pogardę”, „Dziennik panny służącej”, „Okruchy życia” czy „Dyskretny urok burżuazji”.

Wielkie manewry, reż. René Clair, Francja, Włochy 1955, 107 min.
3 sierpnia, godz 20:00, sala Stolica
projekcja z taśmy 35 mm | napisy polskie

Pogarda, reż. Jean-Luc Godard, Włochy, Francja 1963, 100 min.
5 sierpnia, godz 20:00, sala Stolica
słaby stan techniczny taśmy
projekcja z taśmy 35 mm | napisy polskie

Dziennik panny służącej, reż. Luis Bunuel, Francja, Włochy 1964, 98 min.
7 sierpnia, godz 20:00, sala Stolica
słaby stan techniczny taśmy
projekcja z taśmy 35 mm | napisy polskie

Piękność dnia, reż. Luis Bunuel, Francja, Włochy 1967, 99 min.
10 sierpnia, godz 20:00, sala Stolica
projekcja z taśmy 35 mm | napisy polskie

Okruchy życia, reż. Claude Sautet, Francja 1969, 87 min.
14 sierpnia, godz 20:00, sala Stolica
projekcja z taśmy 35 mm | napisy polskie

Max i ferajna, reż. Claude Sautet, Francja, Włochy 1971, 112 min.
17 sierpnia, godz 20:00, sala Stolica
projekcja z taśmy 35 mm | napisy polskie

Dyskretny urok burżuazji, reż. Luis Bunuel, Francja, Włochy, Hiszpania 1972, 101 min.
24 sierpnia, godz 20:00, sala Stolica
projekcja z taśmy 35 mm | napisy polskie