Dziennikarka i kulturoznawczyni. Pisze o popkulturze, hip-hopie i na tematy…
Luksusowe marki dla wielu są zbyt drogie. Natomiast sieciówki oferują produkty byle jakie i powstałe w nieetyczny sposób. Mastiż to nowy trend w modzie, który stanowi alternatywę obu opcji i jest odpowiedzią na aktualne realia konsumenckie.
Czym jest mastiż?
W niestabilnych czasach dotkniętych inflacją zmieniają się potrzeby konsumenckie. Nie bez znaczenia są również skandale w świecie wysokiej mody czy troska o środowisko. Naprzeciw osobom dbającym o jakość ubrań i swoje portfele wychodzą tzw. marki hybrydowe, których produkty można określić jako mastiż (ang. masstige). Trend, którego nazwa stanowi połączenie słów masowy i prestiż, to odpowiedź na aktualne realia. Pojęcie mastiżu nie jest jednak nowe. Choć zjawisko to przybrało na sile na przestrzeni ostatnich paru lat, badacze opisują je już od około dwóch dekad.
Najlepsze trendy modowe na 2025? Sprawdź, co będziemy nosić
Sukces marek hybrydowych
Media opisują ten fenomen, ponieważ marki hybrydowe oraz bardziej przystępne cenowo alternatywy dla drogich produktów w ostatnim czasie zaczęły cieszyć się jeszcze większą popularnością. Wśród nich znalazły się m.in. te francuskie modowe takie jak Asket, Balzac Paris, Polène, Rouje czy Sézane, ale trend dotyczy również rynku kosmetycznego. Ich rzeczy trafiają przede wszystkim do pokolenia Z i młodszych milenialsów. Interesują choćby osoby, które nie mogą sobie pozwolić na zakup ubrań i akcesoriów droższych marek luksusowych takich jak Dior czy Louis Vuitton, a nie chcą napędzać fast fashion. Ponadto cenią sobie produkty premium: dostępne w mniejszej ilości i tworzone przez firmy posiadające spójny, własny wizerunek.
Sukces takich marek wynika nie tylko z tego, że wypełniają na rynku pewną niszę, ale także ze sposobu ich dystrybucji. Istotna jest również ich aktywność w mediach społecznościowych. Sprzedają one bowiem swoje produkty za pośrednictwem mediów społecznościowych, na przykład Instagrama, dzięki czemu trafiają do swoich grup docelowych. Posiadają również własne sklepy internetowe lub stacjonarne, niejednokrotnie oferujące atrakcyjne zniżki. Luksus dla mas wchodzi na salony? Nie mamy nic przeciwko!
Dziennikarka i kulturoznawczyni. Pisze o popkulturze, hip-hopie i na tematy lifestylowe. Współpracowała m.in. z „Krytyką Polityczną”, „newonce”, „Mint Magazine”, „Onet”, „Papaya.Rocks” i „Vogue Polska”.

