Z Tel Awiwu do Warszawy. Red Axes rozgrzeją stołeczną publiczność
Sekretarz redakcji Going. MORE. Publikował lub publikuje także na łamach…
Duet Doriego Sadovnika i Niva Arziego odwiedzi Polskę chwilę po premierze płyty One More City. Panowie zapewnią solidną dawkę energii zaklętej w psychodelicznych, eklektycznych dźwiękach.
Z festiwalu Tauron Nowa Muzyka, który od blisko dwóch dekad odbywa się na Śląsku, jako stały bywalec mam wiele wspomnień, ale to jedno szczególnie zapisało się w mojej pamięci. Był rok 2021. Obostrzenia epidemiologiczne uniemożliwiły zaproszenie headlinerów i przyciągnięcie tłumów ludzi. W ostatniej chwili przyjazd odwołał czołowy przedstawiciel brytyjskiej sceny basowej, Andy Stott. Wielu słuchaczy było zawiedzionych, ale w line-upie szczęśliwie ostało się kilka czarnych koni. Red Axes bez wątpienia należało do tego grona. Choć w Katowicach lało jak z cebra, tłumy festiwalowiczów stłoczonych pod namiotem beztrosko tańczyły do selekcji duetu. Pochmurne Sztauwajery momentalnie zmieniły się w epicentrum wakacyjnej, beztroskiej zabawy. Nikomu nie przeszkadzała wilgoć, liczyły się kolejne niespodzianki serwowane zza konsolet.
Pupile polskich klubowiczów
Sytuacja z TNMK należy do moich osobistych reminiscencji, ale polska publiczność z pewnością mogłaby przywołać liczne podobne historie. Dori Sadovnik i Niva Arzi polubili bowiem wizyty nad Wisłą i regularnie tu wracają. Ostatnio przyjechali do nas w czerwcu jako headlinerzy zabrzańskiego CARBON Silesia Festival. Teraz znów wpadną do warszawskiej Pragi Centrum, gdzie także zdarzyło im się wystąpić w 2021 roku. Preteksty do odwiedzin są dwa. Na początku lata zespół wydał wraz z innym duetem Polo & Pan EP-kę Mumia. Podwójny singiel opatrzony wzajemnymi remiksami to wizytówka niezobowiązującego, choć przemyślanego house’u. 27 października ukaże się zaś ich kolejna płyta studyjna.
Bogate dziedzictwo Bliskiego Wschodu
Album One More City artyści nagrali w rodzinnym mieście, Tel Aviwie. Panowie są mocno związani ze swoją kolebką nie tylko ze względu na osobiste koneksje. Stale inspiruje ich żywy, multikulturowy anturaż metropolii. Z powszechnych tam stylów muzycznych wydobywają organiczną, tribalową psychodelię. Poza tym wspierają izraelskich kolegów po fachu jako założyciele wytwórni Garzen Records. Animatorzy kultury i wprawieni w bojach DJ-e w jednym? Trafiliście pod właściwy adres.
One More City to zatem przede wszystkim powrót do korzeni. Panowie znów odważniej chwycili za analogowe instrumenty, od których zaczynali, grając w rockowym zespole Red Cotton. Ich brzmienie swobodnie lawiruje przez to między różnymi stylami: od dance punku, przez rock progresywny, aż po techno. Dużo tu pomysłów, choć ich wspólny mianownik – niczym nieskrępowana energia – pozostaje jeden. – Kiedy jesteś starszy, trudniej ci wrócić do młodzieńczej brawury. Trzymając gitarę lub bas, znów odzyskaliśmy wiarę w siebie – opowiadają.
Bilety na Red Axes są już dostępne. Znajdziecie je w Going.!
Aleja gwiazd
Zdobytą w ten sposób energią twórcy dzielą się też z zaproszonymi gośćmi. W udostępnionym jako pierwszy singlu Kid Caffeine pojawia się Clams Baker Jr,, lider punkowego zespołu Warmduscher. – Ta historia śledzi życiowe zawirowania mężczyzny, który goni własny ogon z miasta do miasta. Ma nadzieję, że dotknie esencji, jaką według niego jest sława – opowiadają o piosence. Poza wokalistą na One More City usłyszymy m.in. brytyjsko-tureckiego poetę Janseta, electropopowego producenta Autarkica oraz Cole’a Alexandra, aktora i gitarzystę garage’owego zespołu Black Lips.
Red Axes, których w przeszłości gorąco oklaskiwała publiczność Glastonbury, Burning Mana czy Coachelli, zobaczymy w Polsce już 24 listopada. Impreza stanowi kolejną odsłonę popularnego cyklu Radio Tel Aviv. – Pragniemy przybliżyć klubowe brzmienia Tel Awiwu. Miasta, które nigdy nie zasypia i które jest kuźnią niezwykle utalentowanych ludzi – opowiadają jego pomysłodawcy. Headlinerów z Bliskiego Wschodu za konsoletami wesprą Last Robots, Exce i Meg. Takich inicjatyw nigdy za wiele!
Sekretarz redakcji Going. MORE. Publikował lub publikuje także na łamach „newonce", „NOIZZ", „Czasopisma Ekrany", „Magazynu Kontakt", „Gazety Magnetofonowej" czy „Papaya.Rocks". Mieszka i pracuje w Warszawie.