Czytasz teraz
Postkolonializm, globalizacja, sztuczna inteligencja, czyli twórczość Janka Simona jako syntetyczna mozaika
Opinie

Postkolonializm, globalizacja, sztuczna inteligencja, czyli twórczość Janka Simona jako syntetyczna mozaika

Syntetyczny folklor to retrospektywa twórczości Janka Simona, która w swojej formule przywodzi na myśl mozaikę mapującą twórczość artysty. Ta struktura wystawy porządkuje – będące ich konsekwencją – pasje, zainteresowania, podróże i wnioski.

W 2015 roku artysta wydrukował w drukarce 3D abstrakcyjny wzór będący przeglądem jego pasji i inspiracji, wśród których znajdują się m.in. postkolonializm, globalizacja, sztuczna inteligencja czy tytułowy syntetyczny folklor.

Ta praca jest punktem wyjścia do wystawy, która – podobnie jak kolaż – gromadzi całe spektrum dziedzin i zjawisk, mających wpływ na jego życie i twórczość. To wyjątkowy obraz 15-letniej działalności artystycznej Simona, którą można czytać, odszyfrowywać i doświadczać na wielu poziomach.

syntetyczny folklor
fot. Andrzej Sieńkowski

Wśród mnogości tematów, które obejmuje wystawa szczególnie ważnym, spajającym wszystkie punkty na mapie myśli Simona jest pytanie o udział sztucznej inteligencji w obronie ludzkości przez homogenicznością i ksenofobią.

Wystawę otwiera tytułowa ekspozycja przedstawiająca hybrydę motywów pochodzących z tkanin różnych kultur, które sztuczny algorytm (już bez udziału człowieka) skompresował w różne połączenia, tworząc nowe uniwersalistyczne wzory kulturowe.

Simon stawia też pytania o geografię kulturowa i relację blisko-daleko, którą bada nie tylko poprzez realną odległość geograficzną, ale zwłaszcza przez narrację historyczną, interesy ekonomiczne czy antropogeografię.

syntetyczny folklor
fot. Andrzej Sieńkowski

Przykładem rozmyślań artysty nad otwarciem dyskursu narodowego na nowe pole jest prezentowana na wystawie praca Nollywood Ashes.
W 2014 roku artysta rozpoczął pracę nad remakiem kultowego Popiołu i Diamentu Andrzeja Wajdy. Artysta chce przenieść historię antykomunistycznego powojennego podziemia na realia nigeryjskiego przemysłu filmowego – Nollywood.

Napisany przez Nijiego Akanniego scenariusz przenosi akcję w realia wojny w Biafrze w latach 60. Historia tych wydarzeń pozostaje nieprzepracowaną dla społeczności afrykańskiej. Podobnie jak komunizm, który w czasie premiery Popiołu i Diamentu był tematem dyskutowanym i niejednoznacznym. Ten rodzaj przeniesienia, mimo ogromnych odległości kulturowych, staje się jednak bezpośrednią analogią, a kontekst polski otwiera się na nowe, tracąc homogeniczność.

W kolejnych salach zobaczyć można m.in. portrety syntetycznych Polaków, ser 3D, wizualizacje budżetów Polski na rok 2018 czy hybrydy chleba i owadów.

Zobacz również

Simon zainteresowany jest drogą od przemysłu towarów do przemysłu danych czy relacją sztuki z danymi, co skutkuje u niego m.in. realizacją wcześniej wspomnianych diagramów  – formalnie abstrakcyjnych, jednak kryjącymi w sobie konkretne dane rzeczywiste.

syntetyczny folklor
fot. Andrzej Sieńkowski

Wbrew wielości tematów poruszanych na wystawie i dynamicznym zmianom form wyrazu, którymi Simon posługuje się w swojej twórczości Syntetyczny folklor to niezwykle spójny, ale zarazem otwarty na poszukiwania i pytania odbiorcy obraz.

Wystawa potrwa do 19 maja,w CSW Zamek Ujazdowski do tego czasu możecie załapać się jeszcze na oprowadzania, które na pewno urozmaicą Wasz odbiór i rozwieją wszelkie wątpliwości!

Copyright © Going. 2024 • Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry strony