Postkolonializm, globalizacja, sztuczna inteligencja, czyli twórczość Janka Simona jako syntetyczna mozaika
![](https://goingapp.pl/more/wp-content/uploads/2019/03/simon1.jpg)
Syntetyczny folklor to retrospektywa twórczości Janka Simona, która w swojej formule przywodzi na myśl mozaikę mapującą twórczość artysty. Ta struktura wystawy porządkuje – będące ich konsekwencją – pasje, zainteresowania, podróże i wnioski.
W 2015 roku artysta wydrukował w drukarce 3D abstrakcyjny wzór będący przeglądem jego pasji i inspiracji, wśród których znajdują się m.in. postkolonializm, globalizacja, sztuczna inteligencja czy tytułowy syntetyczny folklor.
Ta praca jest punktem wyjścia do wystawy, która – podobnie jak kolaż – gromadzi całe spektrum dziedzin i zjawisk, mających wpływ na jego życie i twórczość. To wyjątkowy obraz 15-letniej działalności artystycznej Simona, którą można czytać, odszyfrowywać i doświadczać na wielu poziomach.
![syntetyczny folklor](https://goingapp.pl/more/wp-content/uploads/2019/03/simon3-.jpg)
Wśród mnogości tematów, które obejmuje wystawa szczególnie ważnym, spajającym wszystkie punkty na mapie myśli Simona jest pytanie o udział sztucznej inteligencji w obronie ludzkości przez homogenicznością i ksenofobią.
Wystawę otwiera tytułowa ekspozycja przedstawiająca hybrydę motywów pochodzących z tkanin różnych kultur, które sztuczny algorytm (już bez udziału człowieka) skompresował w różne połączenia, tworząc nowe uniwersalistyczne wzory kulturowe.
Simon stawia też pytania o geografię kulturowa i relację blisko-daleko, którą bada nie tylko poprzez realną odległość geograficzną, ale zwłaszcza przez narrację historyczną, interesy ekonomiczne czy antropogeografię.
![syntetyczny folklor](https://goingapp.pl/more/wp-content/uploads/2019/03/DOBRE.jpg)
Przykładem rozmyślań artysty nad otwarciem dyskursu narodowego na nowe pole jest prezentowana na wystawie praca Nollywood Ashes.
W 2014 roku artysta rozpoczął pracę nad remakiem kultowego Popiołu i Diamentu Andrzeja Wajdy. Artysta chce przenieść historię antykomunistycznego powojennego podziemia na realia nigeryjskiego przemysłu filmowego – Nollywood.
Napisany przez Nijiego Akanniego scenariusz przenosi akcję w realia wojny w Biafrze w latach 60. Historia tych wydarzeń pozostaje nieprzepracowaną dla społeczności afrykańskiej. Podobnie jak komunizm, który w czasie premiery Popiołu i Diamentu był tematem dyskutowanym i niejednoznacznym. Ten rodzaj przeniesienia, mimo ogromnych odległości kulturowych, staje się jednak bezpośrednią analogią, a kontekst polski otwiera się na nowe, tracąc homogeniczność.
W kolejnych salach zobaczyć można m.in. portrety syntetycznych Polaków, ser 3D, wizualizacje budżetów Polski na rok 2018 czy hybrydy chleba i owadów.
Simon zainteresowany jest drogą od przemysłu towarów do przemysłu danych czy relacją sztuki z danymi, co skutkuje u niego m.in. realizacją wcześniej wspomnianych diagramów – formalnie abstrakcyjnych, jednak kryjącymi w sobie konkretne dane rzeczywiste.
![syntetyczny folklor](https://goingapp.pl/more/wp-content/uploads/2019/03/simon4.jpg)
Wbrew wielości tematów poruszanych na wystawie i dynamicznym zmianom form wyrazu, którymi Simon posługuje się w swojej twórczości Syntetyczny folklor to niezwykle spójny, ale zarazem otwarty na poszukiwania i pytania odbiorcy obraz.
Wystawa potrwa do 19 maja,w CSW Zamek Ujazdowski do tego czasu możecie załapać się jeszcze na oprowadzania, które na pewno urozmaicą Wasz odbiór i rozwieją wszelkie wątpliwości!