Roxie Węgiel, Doda, Maryla Rodowicz. Kto jeszcze jest cenną kobiecą marką osobistą w polskiej muzyce?
Początkująca dziennikarka i miłośniczka popkultury. Stale śledzi branżę muzyczną oraz…
Zestawienie przygotowane przez Instytut Monitorowania Mediów we współpracy z magazynem Forbes unaocznia, że rodzime wokalistki świetnie budują swoją rozpoznawalność. I mogą ją monetyzować.
Coroczny ranking Instytutu Monitorowania Mediów i Forbes Women ocenia medialną obecność kobiet w prasie, radiu, telewizji, internecie i mediach społecznościowych. Pod uwagę brane są zarówno liczba publikacji, ich zasięg, jak i ton przekazu. Analizie podlegają jedynie materiały o wydźwięku neutralnym lub pozytywnym.
Kluczowym wskaźnikiem metodologicznym jest tzw. ekwiwalent reklamowy, określany także akronimem AVE. To szacunkowa wartość medialna publikacji, obliczana na podstawie oficjalnych cenników reklam, oglądalności, zasięgu czy liczby odsłon. Tegoroczna analiza objęła okres od 1 maja 2024 do 30 kwietnia 2025 i pozwala określić, które kobiety miały największy wpływ medialny w Polsce.
W muzyce są pieniądze
Ogólne zestawienie 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych ujrzało światło już w czerwcu. Dziś przyglądamy się jednak jego osobnej odsłonie ograniczającej się do samych wokalistek. Okazuje się bowiem, że stanowią wyróżniającą się grupę zawodową na całej liście. Źródła ich dochodu nie ograniczają się do aktywności wydawniczej i koncertowej. Chętnie podejmują też współprace reklamowe z markami, występują w filmach i prowadzą działalność influencerską.
Enej rusza na trasę z okazji 10-lecia Kamienia z napisem LOVE. Świętuj ten jubileusz z zespołem!
Roxie Węgiel: Ulubienica mediów
Na szczycie zestawienia uplasowała się Roxie Węgiel. Wartość reklamowa młodej piosenkarki wynosi ponad 216,3 mln zł, przy zasięgu szacowanym na 817,8 mln, wynikającym z 28,8 tysiąca przekazów. Oznacza to, że w analizowanym okresie statystyczny Polak powyżej 15 roku życia mógł mieć kontakt z materiałami publikowanymi przez Roxie średnio 26 razy. Pozwoliło jej to zająć wysokie 13 miejsce w ogólnym rankingu.
Węgiel nie unika współprac z najbardziej znanymi nazwiskami w świecie muzycznym. Wspólny kawałek z Matą zatytułowany Falochrony oraz duety ze Smolastym z pewnością przyczyniły się do tego sukcesu. Artystka wystąpiła również jako modelka w teledysku do piosenki 1 na 100 stworzonej przez White 2115 i Mate. Media oraz fani chętnie obserwowali także występ Roxie w programie telewizyjnym Taniec z gwiazdami. Natomiast portale plotkarskie najczęściej rozpisywały się na temat jej ślubu z Kevinem Mglejem.
Doda. Mistrzyni ciętej riposty
Tuż za Węgiel na podium znalazła się jej starsza koleżanka po fachu. Odkąd Doda pojawiła się w branży, stale wzbudza zainteresowanie. Dziś, po wielu latach działalności scenicznej, jej wartość reklamowa jest wyceniana na 207,2 mln zł. Takiemu wynikowi z pewnością pomogła Aquaria Tour, którą artystka pożegnała się ze sceną.
Nie można pominąć również tego, że Doda jest urodzonym zwierzęciem medialnym i doskonale zna zasady show-biznesowej gry. Ostre riposty, szybkie odpowiedzi i brutalna szczerość to elementy, które bardzo często uwidaczniają się w jej wywiadach. Na Instagramie królową obserwuje ponad 2 mln fanów, a na Tik Toku: 1,5 mln.
Maryla Rodowicz przeżywa drugą młodość
Brązowy medal przypadł zaś w udziale estradowej weterance. Prawie 80-letnia artystka nie zamierza łatwo ustępować miejsca młodszym kolegom po fachu. Maryla Rodowicz woli z nimi współpracować i stale poszerzać grono fanów. Do swojego repertuaru niedawno dołożyła duety z Roxie, Mrozem, Dawidem Kwiatkowskim, Bryską i Lanberry. Tuż przed wakacjami cały kraj oszalał na punkcie jej numeru To tylko wiosna stworzonego z raperem Matą. Na Instagramie piosenkarkę śledzi 183 tysiące fanów.
Dzięki takim działaniom medialna wartość wokalistki jest wyceniana na ponad 198,7 mln zł przy liczbie publikacji bliskiej 35,8 tysięcy oraz zasięgu informacji szacowanym na 695,7 mln. Oznacza to, że kontakt z przekazami przywołującymi artystkę wyniósł średnio 22 razy na osobę.
100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych / pierwsza dziesiątka
- Iga Świątek / 2103,5 mln zł
- Anna Lewandowska / 288,50 mln zł
- Magda Linette / 284,60 mln zł
- Magdalena Fręch / 263,70 mln zł
- Natalia Bukowiecka (Kaczmarek) / 262,40 mln zł
- Aleksandra Mirosław / 256,20 mln zł
- Julia Szeremeta / 255,90 mln zł
- Julia Wieniawa-Narkiewicz / 248,60 mln zł
- Katarzyna Cichopek / 247,80 mln zł
- Magda Gessler / 238,10 mln zł
100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych w kategorii Muzyka / pierwsza dziesiątka
- Roxie Węgiel / 216,3 mln zł
- Doda / 207,2 mln zł
- Maryla Rodowicz / 198,7 mln zł
- Edyta Górniak / 162,4 mln zł
- Kayah / 161,5 mln zł
- Margaret / 161 mln zł
- Justyna Steczkowska / 152,7 mln zł
- Natalia Kukulska / 144,5 mln zł
- Beata Kozidrak / 121,9 mln zł
- Małgorzata Ostrowska / 121,7 mln zł
Początkująca dziennikarka i miłośniczka popkultury. Stale śledzi branżę muzyczną oraz ciekawe wydarzenia ze świata. Prywatnie fanka Queen i dobrego popu.

