Oscary 2025: Poznaj nominowanych do najważniejszej nagrody filmowej!
Sekretarz redakcji Going. MORE. Publikował lub publikuje także na łamach…
Szczęśliwców, którzy już 2 marca mogą odebrać złote statuetki w Dolby Theater, podczas transmisji na żywo ogłosili aktorzy Rachel Sennott i Bowen Yang. Najwięcej szans na wygraną mają Emilia Pérez, The Brutalist oraz Wicked.
Nominacje do Oscarów mogły zostać ogłoszone nieco później ze względu na falę pożarów, która przetoczyła się przez Los Angeles. Z tego powodu członkowie Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej otrzymali więcej czasu na głosowanie na swoich faworytów. Harmonogram ostatecznie nie uległ jednak większym zmianom i cierpliwość kinomanów została wynagrodzona już teraz.
Przeczytaj więcej newsów filmowych!
Z ogłoszenia najbardziej ucieszyli się twórcy Emilii Pérez, wywrotowego musicalu z queerowym twistem. Jeśli wszystko pójdzie po ich myśli, zdobędą nawet 12 nagród. Liczbą nominacji zrównali się tym samym m.in. z Oppenheimerem, Kto się boi Virginii Woolf oraz Przeminęło z wiatrem. Niewiele mniej szans na statuetkę mają The Brutalist i Wicked (10). Po piętach depczą im także Konklawe i Kompletnie nieznany.
Listy przedstawione przez Rachel Sennott i Bowena Yanga były raczej do przewidzenia, choć nie obyło się bez niespodzianek. Nasz kandydat do Oscara, Pod wulkanem Damiana Kocura, odpadł w przedbiegach, ale w Dolby Theater ostatecznie i tak pojawią się biało-czerwone akcenty. W kategorii Najlepszy film międzynarodowy dostrzeżono polsko-duńską koprodukcję Dziewczyna z igłą Magnusa von Horna. Miłym przełamaniem blockbusterowej hegemonii w świecie animacji można zaś nazwać nominację dla łotewskiego Flow. Niskobudżetowa opowieść o kocie, który wraz z innymi zwierzętami usiłuje przetrwać groźną powódź, niedawno zdobyła Złoty Glob, a teraz idzie po więcej.
Gala rozdania Oscarów odbędzie się 2 marca. Po raz pierwszy poprowadzi ją prezenter telewizyjny, komik i podcaster Conan O’Brien.
Oscary 2025: Lista nominowanych
Najlepszy film
- Anora
- The Brutalist
- Kompletnie nieznany
- Konklawe
- Diuna: Część druga
- Emilia Pérez
- I’m Still Here
- Nickel Boys
- Substancja
- Wicked
Najlepsza reżyseria
- Sean Baker (Anora)
- Brady Corbet (The Brutalist)
- James Mangold (Kompletnie nieznany)
- Jacques Audiard (Emilia Pérez)
- Coralie Fargeat (Substancja)
Oscary 2025: Najlepszy aktor pierwszoplanowy
- Adrien Brody (The Brutalist)
- Timothée Chalamet (Kompletnie nieznany)
- Colman Domingo (Sing Sing)
- Ralph Fiennes (Konklawe)
- Sebastian Stan (Wybraniec)
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
- Cynthia Erivo (Wicked)
- Karla Sofía Gascón (Emilia Pérez)
- Mikey Madison (Anora)
- Demi Moore (Substancja)
- Fernanda Torres (I’m Still Here)
Najlepszy aktor drugoplanowy
- Yura Borisov (Anora)
- Kieran Culkin (Prawdziwy ból)
- Edward Norton (Kompletnie nieznany)
- Guy Pearce (The Brutalist)
- Jeremy Strong (Wybraniec)
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Monica Barbaro (Kompletnie nieznany)
- Ariana Grande (Wicked)
- Felicity Jones (The Brutalist)
- Isabella Rossellini (Konklawe)
- Zoe Saldaña (Emilia Pérez)
Najlepszy scenariusz adaptowany
- James Mangold, Jay Cocks (Kompletnie nieznany)
- Peter Straughan (Konklawe)
- Jacques Audiard (Emilia Pérez)
- RaMell Ross, Joslyn Barnes (Nickel Boys)
- Clint Bentley, Greg Kwedar (Sing Sing)
Oscary 2025: Najlepszy scenariusz oryginalny
- Sean Baker (Anora)
- Brady Corbet (The Brutalist)
- Jesse Eisenberg (A Real Pain)
- Moritz Binder, Tim Fehlbaum, Alex David (September 5)
- Coralie Fargeat (Substancja)
Najlepszy film międzynarodowy
- I’m Still Here (reż. Walter Salles)
- Dziewczyna z igłą (reż. Magnus von Horn)
- Emilia Pérez (reż. Jacques Audiard)
- Nasienie świętej figi (reż. Mohammad Rasoulof)
- Flow (reż. Gints Zilbalodis)
Najlepszy montaż
- Sean Baker (Anora)
- Dávid Jancsó (The Brutalist)
- Nick Emerson (Konklawe)
- Juliette Welfling (Emilia Pérez)
- Myron Kerstein (Wicked)
Najlepsze zdjęcia
- Lol Crawley (The Brutalist)
- Greig Fraser (Diuna: Część druga)
- Juliette Welfling (Emilia Pérez)
- Ed Lachman (Maria)
- Jarin Blaschke (Nosferatu)
Oscary 2025: Najlepsze efekty specjalne
- Alien: Romulus
- Better Man: Niesamowity Robbie Williams
- Wicked
- Diuna
- Królestwo Planety Małp
Najlepsza muzyka
- Daniel Blumberg (The Brutalist)
- Volker Bertelmann (Konklawe)
- Clément Ducol, Camille (Emilia Pérez)
- John Powell, Stephen Schwartz (Wicked)
- Kris Bowers (Dziki robot)
Najlepsza piosenka
- El Mal (Emilia Pérez), wyk. Camille, Zoe Saldaña & Karla Sofía Gascón
- The Journey (z The Triple Six Eight)
- Like a Bird (z Sing Sing)
- Mi Camino (z Emilia Pérez)
- Never Too Late (z: Elton John: Never Too Late)
Najlepszy dźwięk
- Kompletnie nieznany
- Diuna: Część druga
- Emilia Pérez
- Wicked
- Dziki robot
Oscary 2025: Najlepsze kostiumy
- Arianne Phillips (Kompletnie nieznany)
- Lisy Christl (Konklawe)
- Janty Yates (Gladiator II)
- Linda Muir (Nosferatu)
- Paul Tazewell (Wicked)
Najlepsza scenografia
- Judy Becker (Brutalista)
- Suzie Davies (Konklawe)
- Patrice Vermette (Diuna: Część druga)
- Craig Lathrop (Nosferatu)
- Nathan Crowley (Wicked)
Najlepsza charakteryzacja
- Mike Marino, David Presto, Crystal Jurado (A Different Man)
- Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier, Jean-Christophe Spadaccini (Emilia Pérez)
- David White, Traci Loader, Suzanne Stokes-Munton (Nosferatu)
- Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Marilyne Scarselli (Substancja)
- Frances Hannon, Laura Blount, Sarah Nuth (Wicked)
Najlepsza animacja
- Flow (reż. Gints Zilbalodis)
- W głowie się nie mieści 2 (reż. Kelsey Mann)
- Wallace & Grommit: Zemsta pingwina (reż. Nick Park, Merling Crossingham)
- Dziki robot (reż. Chris Sanders)
- Pamiętnik ślimaka (reż. Adam Elliot)
Oscary 2025: Najlepsza krótkometrażowa animacja
- Beautiful Men (reż. Nicolas Keppens)
- In The Shadow of the Cypress (reż. Shirin Sohani, Hossein Molayemi)
- Magic Candies (reż. Daisuke Nishio)
- Wander to Wonder (reż. Nina Gantz)
- Yuck! (reż. Loïc Espuche)
Najlepszy film dokumentalny
- Dzienniki Black Box (reż. Shiori Itō)
- Nie chcemy innej ziemi (reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor)
- Wojna porcelanowa (reż. Brendan Bellomo, Slava Leontyev)
- Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu (reż. Johan Grimonprez)
- Sugarcane: Rozliczenie z przeszłością (reż. Emily Kassie, Julian Brave NoiseCat)
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- Death by Numbers (reż. Kim A. Snyder)
- I Am Ready, Warden (reż. Smriti Mundhra)
- Incident (reż. Bill Morrison)
- Instruments of a Beating Heart (reż. Ema Ryan Yamazaki)
- Pierwsza dziewczyna w orkiestrze (reż. Molly O’Brien)
Najlepszy film krótkometrażowy
- A Lien (reż. Sam & David Cutler-Kreutz)
- Anuja (reż. Adam J. Graves)
- I’m Not A Robot (reż. Victoria Warmerdam)
- The Last Ranger (reż. Cindy Lee)
- The Man Who Could Not Remain Silent (reż. Nebojša Slijepčević)
Sekretarz redakcji Going. MORE. Publikował lub publikuje także na łamach „newonce", „NOIZZ", „Czasopisma Ekrany", „Magazynu Kontakt", „Gazety Magnetofonowej" czy „Papaya.Rocks". Mieszka i pracuje w Warszawie.