Czytasz teraz
Reklamy Zary ze zbyt chudymi modelkami zakazane. Uznano je za społecznie nieodpowiedzialne
Lifestyle

Reklamy Zary ze zbyt chudymi modelkami zakazane. Uznano je za społecznie nieodpowiedzialne

chude modelki

Urząd ds. Standardów Reklamy (ASA) w Wielkiej Brytanii zbanował reklamy Zary, w których wystąpiły zbyt chude modelki. To nie pierwszy taki przypadek.

Spis treści

    Jakie były zarzuty?

    Brytyjski Urząd Standardów Reklamowych zakazał czterech reklam Zary, uznając je za społecznie nieodpowiedzialne. Mowa o kampanii z maja przedstawiającej niezdrowo chude modelki. Jedna z nich była ubrana w dużą białą koszulę, która miała rzekomo podkreślać jej wystające obojczyki. Zwrócono także uwagę na zastosowanie cienia dającego efekt bardzo szczupłych kończyn. Ponadto ułożenie ramion sprawiało, że całe ciało prezentowało się nieproporcjonalnie. 

    Pozostałe zabronione zdjęcia przedstawiały tę samą modelkę w kombinezonie z falbankami oraz dwie fotografie innej kobiety. Na jednym nosiła obszerną sukienkę z krótkim rękawem, a na drugim – bardzo szerokie jeansy. – Składająca skargę osoba uważa, że modelki wyglądały na niezdrowo szczupłe i kwestionuje, czy reklamy były nieodpowiedzialne – komentuje ASA.

    Wejście do sklepu Zara w Hongkongu / fot. YEUNAMCHGOA_20533 / CC BY-SA 4.0

    Jak odniosła się Zara?

    W odpowiedzi marka modowa postawiła na defensywę. Zara podkreśla, że obie panie biorące udział w kampanii pracowały wcześniej z innymi znanymi markami. Ponadto, zatrudniając kobiety, firma brała pod uwagę raport Fashioning a Healthy Future. W szczególności skupiała się na rekomendacjach dotyczących przedłożenia zaświadczenia, które potwierdza dobry stan zdrowia pracownic.

    Zara zaznacza również, że żadne z ujęć nie uległo komputerowym modyfikacjom poza niewielkimi zmianami oświetlenia i kolorystyki. Wszystkie cztery reklamy były częścią karuzeli zdjęć opublikowanych na stronie internetowej marki. Niemniej jednak po otrzymaniu skargi opisy produktów zostały zmienione, a cztery feralne fotografie – usunięte. ASA pouczył zarazem markę, żeby zdjęcia w jej reklamach były przygotowywane w sposób odpowiedzialny i nie przedstawiały modelek jako niezdrowo szczupłych.

    Zobacz również
    najbogatsi celebryci

    Kolejny skandal Sydney Sweeney. Tym razem chodzi o jeansy

    Chude modelki a zniekształcone kanony piękna

    Larum wokół reklamy Zary nie jest odosobnionym przypadkiem. Podobna sytuacja miała miejsce na początku lutego w innej firmie odzieżowej, Next. Jej również zarzucono, że kadr pod kątem, poza i stylizacja w nieodpowiedzialny sposób uwydatniały szczupłość nóg modelki.

    To samo spotkało kilka tygodni temu Marks&Spencer. – Poza modelki i wybór ubrań sprawiły, że reklama sprawiała wrażenie, że modelka jest niezdrowo szczupła – orzekł ASA, przypominając, że komunikaty marketingowe muszą być przygotowywane w poczuciu odpowiedzialności wobec konsumentów i społeczeństwa. Wszystkie trzy zdarzenia wpisują się w coraz bardziej ożywioną dyskusję na temat standardów piękna, które branża modowa i beauty konsekwentnie zniekształcają.

    Was The Model Too Thin? Controversial M&S Campaign Banned | This Morning’s View

    Copyright © Going. 2024 • Wszelkie prawa zastrzeżone

    Do góry strony