Czytasz teraz
Nowa kulturalna rzeczywistość – zapytaliśmy mniejsze galerie i większe państwowe instytucje o ich przygotowania do otwarcia
Opinie

Nowa kulturalna rzeczywistość – zapytaliśmy mniejsze galerie i większe państwowe instytucje o ich przygotowania do otwarcia

muzeum nad wisłą galerie 4 maja nowa normalność morawiecki zachęta Going.

Na konferencji rządowej usłyszeliśmy dobrą wiadomość – niektóre muzea i galerie będą mogły być otwarte od najbliższego poniedziałku, 4 maja. Jednak proces przygotowania placówek do działalności w czasach pandemii nie jest oczywiście łatwy.

Dla większości pracowników instytucji kultury majówka będzie pracowita – to czas, by wstępnie zastanowić się nad zasadami korzystania z placówek kulturalnych w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.

Zarówno duże muzea, jak i małe galerie stoją przed nie lada wyzwaniem. Miejsce kontemplacji, zdobywania wiedzy i wielu działań przeznaczonych nie tylko dla dorosłych, ale i dla dzieci muszą zaadaptować się do nowych warunków. I choć Muzeum Narodowe hashtag #zostanwdomu zmienia na #niebawemwMNW, to nie do końca wiadomo jeszcze, kiedy to „niebawem” nastąpi. Muszą powstać bowiem nowe regulaminy, które następnie przekazane będą do akceptacji inspektora sanitarnego.

Lodowa stupa [sztuczny lodowiec] na pustyni w Ladakh, fot. Sonam Wangchuk, 2015 [praca jest częścią wystawy „Wiek Półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany”]

Wstrzymane działania

Wiele placówek nie zdążyło otworzyć swoich wystaw, jak np. Muzeum nad Wisłą. Planowany na 20 marca wernisaż wystawy „Wiek Półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany” został przełożony. Pandemia zastała muzeum w połowie instalacji ekspozycji. Dziś możemy wspólnie z kuratorami odliczać dni od jej zamknięcia na tej stronie. Dokładny termin otwarcia nie jest jeszcze znany – kuratorka Jagna Lewandowska wskazuje wstępnie na datę czerwcową.

Inne wystawy zostały z kolei przerwane. Należą do nich m.in. wystawa „Rasa i Las” w Biennale Warszawa. Nie wiadomo, czy po rozluźnieniu restrykcji Biennale powróci z tą samą ekspozycją – wiele zależy od złożoności procedur bezpieczeństwa. Podobnie jak MSN, kuratorzy zapraszają w tym czasie na stronę wystawy, gdzie można oglądać ją online w formie 3D.

Gizela Mickiewicz, Insensitivity to my emotions, 2015, materiały ze strony Galerii Stereo.

Niektórzy, jak np. Fundacja Profile, planują przedłużyć przerwane działania, by publiczność miała szasnę obejrzeć prace, których nie można było zobaczyć od połowy marca.

Dla innych, jak np. dla Galerii Stereo, rozluźnienie restrykcji to szansa na otwarcie nowej siedziby galerii 23 maja, które będzie jednocześnie połączone z wernisażem Gizeli Mickiewicz. Inne miejsca, jak Galeria Salon Akademii, będą na pewno zamknięte przynajmniej do 24 maja.

Czekanie na nowe wytyczne

Instytucje państwowe, np. warszawska Zachęta, są w stałym kontakcie z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

„Na bieżąco śledzimy sytuację, dotyczącą kolejnych etapów odmrażania gospodarki i wynikających z tego zaleceń bezpieczeństwa, zgodnych z wymogami GIS. Jesteśmy też w stałym kontakcie z naszym organizatorem Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego” – mówi Olga Gawerska, rzeczniczka prasowa Zachęty.

Z większością mniejszych placówek nikt jeszcze nie kontaktował się w sprawie nowych wytycznych związanych z odmrożeniem. Pracownicy czekają na informacje od urzędów miasta, od których uzależnione jest ich działanie.

Waldemar Tatarczuk, dyrektor Galerii Labirynt w Lublinie nie planuje otwarć w maju, gdy rozwija się epidemia.

„Stwarzałoby to zagrożenie dla publiczności. Otworzymy galerię dopiero, gdy po szczycie epidemii nastąpi znaczący spadek zachorowań. Być może jesienią” – rozwija.

W Społecznym Centrum Fotografii Chłodna 20 w Warszawie prowadzonym przez Fundację Archeologii Fotografii i kolektyw Sputnik niedawno odbył się wernisaż wystawy absolwentów programu mentorskiego Sputnik. Wszystko w formie online. Na oprowadzanie nikt nie mógł przyjść, ale można je było oglądać live na Facebooku. W maju pracownicy nie przewidują jednak rychłego otwarcia dla publiczności.

„Nie otwieramy się od 4 maja, bo nie zdążylibyśmy się przygotować. Chcemy podejść do tego odpowiedzialnie, także wobec naszej wolontariuszki, która czuwałaby nad prezentowaną wystawą. Musimy zamówić środki czystości i dezynfekcji, przemyśleć godziny otwarcia. Wstępnie planujemy otwarcie się dla publiczności w połowie maja w ograniczonym zakresie godzinowym i z limitami osób, które w jednym czasie wejdą w przestrzeń wystawy” – podkreśla koordynatorka projektów Marzena Michałek-Dąbrowska.

O „kierunkach niesympatycznych” – czyli trudne związki polskiej fotografii i awangardy

Jak wyglądały kontakty fotografów z kręgami plastyków w latach 20. i 30. XX w.? Na ile chętnie podejmowano dialog z awangardą w polskiej fotografii przedwojennej? Wykład dr Weroniki Kobylińskiej z Instytutu Historii Sztuki UW, poświęcony skomplikowanym relacjom fotografii i innych dziedzin plastyki, będzie stanowił próbę postawienia odpowiedzi na powyższe pytania.

Opublikowany przez Społeczne Centrum Fotografii Chłodna 20 Środa, 29 kwietnia 2020
W czasie trwania pandemii Społeczne Centrum Fotografii Chłodna 20 organizuje wykłady z zakresu historii fotografii online.

Zwiedzanie podczas pandemii

A jak może wyglądać proces odmrażania w praktyce?

Zachęta oraz Miejsce Projektów Zachęty będzie otwierać się „etapowo” jak podaje Olga Gawerska.

„Naszym głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa naszego zespołu, współpracowników, partnerów oraz gości galerii. Staramy się, aby przestrzeń Zachęty oraz Miejsca Projektów Zachęty zostały właściwie dostosowane do nowych okoliczności. O planowanym terminie otwarcia galerii powiadomimy po konsultacji i uzyskaniu stosownej zgody na wznowienie działalności od Głównego Inspektoratu Sanitarnego w Warszawie. Wprowadzimy limitowaną liczbę gości, zapewnimy odpowiednie środki bezpieczeństwa i komunikacji,  abyśmy czuli się bezpiecznie zarówno zwiedzając, jak i pracując” – dodaje.

Waldemar Tatarczuk proponuje z kolei rejestrację online na  konkretną godzinę i wizyty z obowiązkiem zachowania dystansu 2 metrów. „Galeria Labirynt to sale wystawowe o powierzchni około 700 m2. Będziemy wpuszczać w jednym czasie max. 7 osób, tzn. 1 osoba na 100 m2“ – mówi.

Zobacz również

W przypadku niezależnych galerii, takich jak np. umiejscowiony w garażu warszawski Stroboskop lub powołane w prywatnych mieszkaniach Galeria Naga czy Śmierć/Serce Człowieka, wizyty, pomijając wernisaże, już wcześniej były  umawiane na telefon.

Zdecydowana większość miejsc ostrożnie podchodzi do terminów majowych. Trwają ustalenia dotyczące ostatecznych dat, wiele wskazuje na koniec maja lub początek czerwca. Pracownicy czekają na oficjalne komunikaty. Należy też brać pod uwagę. że każda przestrzeń jest inna i dużo zależy od jej wielkości, ilości pracowników oraz formy prezentowanych dzieł – nie wszystkie bowiem odbiera się jedynie wzrokiem. Wiele wskazuje na to, że na razie zbyt wcześnie, aby planować wielogodzinny rajd po muzeach i galeriach. W przypadku pandemii i social distancingu wszelkie zbyt pochopne działania mogą być ryzykowne. Zdrowie publiczności i pracowników powinno być dla nas wszystkich priorytetem.

Pamiętajcie, że profilaktyka, higiena i przestrzeganie zasad w kontaktach międzyludzkich to teraz bardzo istotne sprawy. Poniżej przeklejamy Wam ważną informację:

– często i dokładnie myj ręce, używając mydła i wody

– kiedy kaszlesz lub kichasz, zakrywaj usta i nos – najlepiej chusteczką lub rękawem

– zachowaj co najmniej 1.5 metra odległości od osób, które kaszlą i kichają

– unikaj skupisk ludzkich. Stosuj się do zaleceń i komunikatów dotyczących przeciwdziałania koronawirusowi

Jeśli masz objawy lub kontakt z osobą zakażoną, powiadom o tym telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną pod numerem 800-190-590

Nie panikujcie, uważajcie!

Copyright © Going. 2024 • Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry strony