Uzdrowić ruch uliczny. To postulat festiwalu Warszawa w Budowie
Sekretarz redakcji Going. MORE. Publikował lub publikuje także na łamach…
Największymi arteriami stolicy rządzą dziś samochody. Jak sprawić, żeby z powrotem były przyjaźniejsze samym mieszkańcom? Warszawa w Budowie nie odpowie jednoznacznie na to pytanie, ale skłoni do refleksji i zainspiruje do zmiany. Festiwal rusza 21 października i potrwa do 15 stycznia.
– Podstawowa zasada organizacji ruchu znana jest od stu lat i do tej pory była ignorowana przez planistów. Głosi, że skutki zależą od tego, co zbudujesz. Więcej pasów ruchu to więcej samochodów – pisała niegdyś Janette Sadik-Khan. Amerykańska aktywistka wie, o czym mówi. W latach 2007-2013 była Komisarką Departamentu Transportu w Nowym Jorku. Praca w terenie była dla niej formacyjnym doświadczeniem, którym teraz zainspirowali się twórcy Warszawy w Budowie. Motywem przewodnim tegorocznego festiwalu nieprzypadkowo są ulice.
W Kanadzie powstał pomnik Cheetosa. Sprawdź, jak wygląda!
Auta kontra mieszkańcy
Kuratorzy imprezy, Jan Mencwel i Tomasz Fudala, przekonują, że arterie mogłyby być zaprojektowane w bardziej uniwersalny sposób – przyjaźniejszy samym przechodniom i mieszkańcom. Dziś nadal królują na nich samochody, zawłaszczając przestrzeń parkingową i przyczyniając się do zagęszczenia ruchu. Odejście od nich na rzecz ruchu pieszego oraz rowerowego to zadanie trudne, ale wykonalne. Próby konfrontacji z tym wyzwaniem zaplanowano na kilku polach.
Warszawa w Budowie to po raz kolejny przede wszystkim przekrojowa wystawa w Muzeum Sztuk Nowoczesnych nad Wisłą. W zgromadzonych tam pracach przewiną się liczne symbole metropolitalnej nowoczesności: miasto, gwar uliczny oraz same pojazdy. Poza tym na ekspozycji nie zabraknie przykładów urbanistycznych innowacji. Studenci kulturoznawstwa z Uniwersytetu SWPS przygotowali choćby raport na temat przejść podziemnych rzekomo odciążających ruch.
Wycieczki, wykłady i filmy
Festiwal poświęcony miastu nie mógłby jednak nie wejść z nim w bezpośrednią interakcję. W programie wydarzenia pojawiła się wycieczka do zajezdni tramwajowej przy ul. Kawęczyńskiej na Pradze-Północ. To szansa na bliższe poznanie specyfiki systemu komunikacji miejskiej i osób, które za nim stoją. Goście imprezy dowiedzWa
14. edycja Warszawy w Budowie zagości także w Muzeum Warszawy. 25 października usłyszymy tam gościnny wykład jednego z najważniejszych współczesnych urbanistów. Carlos Moreno przypomni o tym, dlaczego koncepcja 15-minutowych metropolii, czyli swoisty powrót do lokalności, nie powinna zostać zignorowana. Poza tym w budynku przy Rynku Starego Miasta odbędą się pokazy specjalnie wytypowanych na tę okazję filmów. Nas szczególnie zaciekawiła zapowiedź dokumentu Arnego Gielena i Gertjana Hulstera. Dlaczego właśnie rower zagląda za kulisy rozwoju kultury jednośladów w Niderlandach. Miejskie kolarstwo nadal pozostaje tam niekwestionowanym fenomenem.
Wernisaż wystawy festiwalowej odbędzie się w najbliższy piątek, 21 października. Macie sporo czasu na to, żeby ją zobaczyć – tegoroczna Warszawa w Budowie zakończy się dopiero 15 stycznia.
Sekretarz redakcji Going. MORE. Publikował lub publikuje także na łamach „newonce", „NOIZZ", „Czasopisma Ekrany", „Magazynu Kontakt", „Gazety Magnetofonowej" czy „Papaya.Rocks". Mieszka i pracuje w Warszawie.