Jak czuć się bezpiecznie na techno festiwalu? Audioriver i akcja Audiohome: #jesteśwdomu
Jestem KONESEREM dobrego wzornictwa i architektury, miłośnikiem muzyki, perkusistą, didżejem,…
Płocki festiwal od lat jest w czołówce najistotniejszych festiwali w Polsce, i to nie tylko tych elektronicznych. W końcu to tu usłyszeliśmy sety takich legend jak Moodymann, Robert Hood czy Jeff Mills. Bez wątpienia, zabawa gra tu pierwsze skrzypce, ale bez odpowiednich instrumentów niestety szybko może przerodzić się w niebezpieczne przeżycie. Kres tego typu sytuacjom chce położyć płocki festiwal społeczną inicjatywą Audiohome: #jesteśwdomu.
Audiohome tworzone jest we współpracy z Helsińską Fundacją Praw Człowieka, Fundacją Kultura Bez Barier oraz After Party FES (Fundacja Edukacji Społecznej). Organizator festiwalu chce w ten sposób odpowiedzieć na bardzo istotne pytania. Czym jest poczucie bezpieczeństwa? Jak funkcjonować w wielotysięcznym tłumie? Czy osoby z niepełnosprawnościami mogą czuć się pewnie na festiwalach muzycznych? Audiohome jest przestrzenią dialogu na temat bezpieczeństwa, wykluczeń i społecznego znaczenia festiwali oraz branży muzycznej.
Od dłuższego czasu organizatorzy imprez, koncertów i festiwali, ale też i media zaczęły zwracać coraz większą uwagę na kwestię bezpieczeństwa i komfortu. Przykładem może być choćby akcja Reagujemy portalu Noizz, która znacząco rozpoczęła debatę wokół molestowania w klubach. Audiohome traktuje zdecydowanie szerzej i otwiera puszkę Pandory na tematy, które w naszym kraju traktowane były zgoła po macoszemu.
Obserwować akcję możecie poprzez media społecznościowe festiwalu. Tam już pojawiły się edukacyjne materiały wideo czy debaty, w których udział wziął m.in. Avtomat. Wczoraj Audioriver zaprezentował nowe wideo, w którym niepełnosprawny Mariusz opowiada z jakimi trudnościami zmagają się niepełnosprawni ludzie, którzy chcą brać udział w festiwalach.
Co niesamowicie istotne, organizator Audioriver zapowiedział też powstanie festiwalowej strefy bezpieczeństwa. Tam wszyscy uczestnicy będą mogli czuć się bezpiecznie; będzie można zgłosić nieodpowiednie i niepokojące sytuacje, uzyskać pomoc w nagłych wypadkach oraz doraźne wsparcie medyczne i psychologiczne. Taki ruch na komercyjnym polskim festiwalu jest czymś absolutnie nowatorskim. Mamy nadzieję, że inni organizatorzy festiwali zaczną wdrażać podobne rozwiązania.
Jestem KONESEREM dobrego wzornictwa i architektury, miłośnikiem muzyki, perkusistą, didżejem, (jeszcze) niespełnionym producentem i (jeszcze bardziej) niespełnionym projektantem graficznym. Wyznaję słowa Milesa Davisa, który stwierdził, że “życie bez muzyki byłoby niczym”. Od kilku lat przewodzę kolektywom SONDA i SOJUZ, które skupiają didżejów i didżejki z Polski i Europy Wschodniej, tworząc bezpieczne, wolne od uprzedzeń imprezy, prezentujące różne oblicza muzyki elektronicznej.