Czytasz
Odważne artystyczne wizje polskiego kina – poznajcie filmy nominowane w Odkryciach Empiku

Odważne artystyczne wizje polskiego kina – poznajcie filmy nominowane w Odkryciach Empiku

Kadr z filmu "Sweat", mat. promocyjne

Baśniowy dramat o niechcianej ciąży, subtelna i przejmująca opowieść o emigracji, sprawa Tomasza Komendy oraz trzy dni z życia influencerki – przyjrzeliśmy się 5 filmom, które zostały nominowane w tegorocznym plebiscycie Odkrycia Empiku w ramach gali Bestsellery 2020.

Odkrycia Empiku to stosunkowo nowa kategoria odbywającego się już od 22 lat plebiscytu Bestsellery Empiku, w którym nagradzani są twórcy i twórczynie najpopularniejszych książek, płyt i filmów najczęściej wybieranych i kupowanych w internetowych i stacjonarnych salonach Empik. Po raz drugi eksperckie jury nagrodzi twórców literatury, muzyki oraz filmu i wskaże “szerokiej publiczności młodych zdolnych, którzy w odważny i oryginalny sposób realizują swoje artystyczne wizje, wyznaczając tym samym możliwe kierunki rozwoju rodzimej kulturze”.

W tegorocznym składzie filmowego jury znaleźli się Grażyna Torbicka, Maciej Stuhr, Małgorzata Szumowska, Agnieszka Stępień i Izabela Szymańska. Wybrali oni 5 polskich filmów, doceniając ich „nowatorskie podejście, podejmowanie niebanalnych tematów, umiejętne konstruowanie akcji i budowanie emocji bohaterów”. Poznajcie nominowane tytuły i ich twórców i twórczynie!

Alicja i Żabka | Olga Bołądź

Reżyserski debiut Olgi Bołądź, pochodzącej z Torunia aktorki, znanej między innymi z Botoksu czy Kobiet mafii Patryka Vegi. Scenariusz filmu reżyserka napisała wspólnie z Magdaleną Lamparską, Julitą Olszewską i Jowitą Radzińską, z którymi prowadzi feministyczną Fundację Gerlsy. Inspiracją do jego stworzenia była zaproponowana przez Julitę Olszewską głośna sprawa z 2008 roku, kiedy szpital odmówił 14-latce legalnej aborcji (sprawa trafiła do Trybunału w Strasburgu, który orzekł, że Polska naruszyła trzy przepisy europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności).

Alicja i Żabka opowiada o szybkim dorastaniu, które gwałtownie spada na główną bohaterkę, wbrew jej woli. Nastolatka jest tym na tyle przytłoczona, że ucieka w świat fantazji. Jak podkreśla Olga Bołądź w jednym z wywiadów: „o smutnych tematach pisze się wesołe piosenki”. Słowa te świetnie oddają baśniowy klimat Alicji i Żabki, który jest filmem łączącym społeczny dramat z magicznym realizmem i bajką. Debiut Bołądź wygrał Konkurs Filmów Krótkometrażowych na 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. [KP]

Jak najdalej stąd | Piotr Domalewski

Piotr Domalewski rozpoczął swoją artystyczną przygodę jako aktor. Po całkiem udanym epizodzie w teatrze, postanowił jednak spróbować swoich sił w filmowym świecie. Mimo trudnych początków, wyrobił sobie, dzięki serii krótkometrażowych filmów, miano obiecującego reżysera. Mało kto mógł jednak przewidzieć to, co stało się potem. Cicha noc, czyli pełnometrażowy debiut Domalewskiego, zupełnie zdominował galę Orłów w 2017 roku i zapewnił reżyserowi szereg nagród, w tym za najlepszy film, scenariusz i reżyserię.

Po tak spektakularnym wejściu, przyszła pora na – obarczoną wielkimi oczekiwaniami – kontynuacje filmowych działań. Jak najdalej stąd zdało test, z którym wielu twórców sobie nie radzi. Nominowany przez Izabelę Szymańską obraz jest, jak sama pisze: “subtelną, a zarazem przejmującą opowieścią”, która potwierdza “szeroki wachlarz reżyserki” Domalewskiego. [PW]

Lekcje miłości | Katarzyna Mateja, Małgorzata Goliszewska

Małgorzata Goliszewska dała się poznać szerszej publiczności już w 2010 roku, kiedy to, jako studentka pierwszego roku, opublikowała cieszące się sporą popularnością wideo Ubierz mnie. Katarzyna Mateja ma na swoim koncie dokumenty realizowane w Szkocji, Irlandii, Argentynie, Boliwii czy Peru – w tym dzieło Silence on the way to the Reindeer People, za które zgarnęła liczne nagrody na zagranicznych festiwalach.

Lekcje miłości są efektem czteroletniej współpracy z główną bohaterką dokumentu, Jolą, która próbuje wyrwać się z toksycznego małżeństwa i ułożyć sobie życie na nowo. Obraz podbił serca widzów na festiwalu Millenium Docs Against Gravity i został nominowany do kategorii Odkrycia przez Macieja Stuhra, który stwierdził, że jest to film, w którym znajdziemy “śmiech, wzruszenie, mądrość, lekkość, ale też ważne tematy”, i który trzeba po prostu zobaczyć. [PW]

25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy | Jan Holoubek

Wywodzący się z aktorskiej rodziny – syn Magdaleny Zawadzkiej i Gustawa Holoubka – reżyser i aktor Jan Holoubek jest doświadczonym autorem, mającym w dorobku filmy krótkometrażowe i seriale. Zaprezentowany w 2018 roku Rojst odbił się szerokim echem i zapewnił twórcy komercyjny rozgłos. Powierzenie reżyserowi historii niesłusznie skazanego Tomasza Komendy, która wstrząsnęła całą Polska, okazało się być bez wątpienia dobrym posunięciem.

Sprawdź też

Film z bardzo udanymi kreacjami Agaty Kuleszy i Piotra Trojana przyciągnął przed ekrany ponad 600 tysięcy widzów i zapewnił Holoubkowi nagrodę za najlepszy debiut na festiwalu EnergaCamerImage. 25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy znalazło się w kategorii Odkrycia za sprawą Grażyny Torbickiej, która stwierdza, że jest to bardzo udany pełnometrażowy debiut wyróżniający się świetnym montażem, zdjęciami, dźwiękiem, efektami, a także rolami pierwszo i drugoplanowymi. [PW]

Sweat | Magnus von Horn

Magnus von Horn to urodzony w szwedzkim Göteborgu reżyser, absolwent łódzkiej Szkoły Filmowej, który aktualnie mieszka w Warszawie. Jego krótkie etiudy były nagradzane na całym świecie, między innymi przez Krakowski Festiwal Filmowy, MF Szkół Filmowych w Monachium oraz Festival Tous Courts. Dyplomowy film Bez śniegu miał premierę w Locarno, zdobył Grand Prix na MFF w Bilbao oraz Srebrnego Lajkonika. Z kolei debiut fabularny Intruz miał premierę w Cannes, a sam reżyser wyróżniony został Paszportem Polityki.

Sweat to najnowsze dzieło Magnusa, które opowiada o trzech dniach z życia popularnej influencerki fitness, której prywatne życie, w którym brak bliskości, w ogóle nie przypomina kolorowego świata z Instagrama. Polsko-szwedzka koprodukcja łączy intymny „dramat z konwencją thrillera, by opowiedzieć o tęsknocie za miłością w świecie, w którym kochają cię tłumy”. Sweat znalazło się w oficjalnej selekcji ostatniego Festiwalu Filmowego w Cannes oraz zdobyło największą liczbę nagród na 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, w tym Srebrnego Lwa dla Najlepszego Filmu, a aż 3 statuetki otrzymała Magdalena Koleśnik, która brawurowa wcieliła się w główną rolę Sylwii. [KP]

Filmy opisali dla Was Kacper Pliżga i Patryk Wojeciechowski.

Copyright © Going. 2021 • Wszelkie prawa zastrzeżone