Czytasz teraz
Galeryjny weekend otwarcia: lokal_30, Monopol, BWA Warszawa i Raster zapraszają na wystawy
xx
Opinie

Galeryjny weekend otwarcia: lokal_30, Monopol, BWA Warszawa i Raster zapraszają na wystawy

wernisaż galerie sztuki wystawy wychodź odpowiedzialnie Going. MORE

Najbliższe dni na pewno będą wyjątkowe. Oprócz wielu (nie tylko) plenerowych miejscówek klubowych, otworzą się również galerie sztuki.

Od 29 do 30 maja w ramach tzw. otwartego weekendu będziemy mogli zobaczyć aż 4 wystawy w 4 różnych galeriach. Sprawdziliśmy, co przygotowały dla nas lokal_30, Monopol, BWA Warszawa i Raster.

Wypowiadam się jako nikt konkretny | lokal_30 

Wolny rynek, kapitalizm, wzdychanie do Zachodu. Potem rozczarowanie. W “świecie po katastrofie”, o którym pisze Agata Pyzik w tekście do najnowszej wystawy w lokalu_30, poruszają się dwaj malarze: Jan Możdżyński i Jakub Gliński

Inspirujący się dystopijnymi wizjami Ballarda czy Dicka Modżyński tworzy pokawałkowany świat, w którym technologia miesza się z cielesnością. Amorficzne struktury zamieszkujące jego płótna to efekt fascynacji cyberpunkiem, feminizmem i kulturą queer. 

Punkowa Apokalipsa Glińskiego to jednocześnie triumf maszyn – nowa wizja świata odpycha swoim okrucieństwem, jednocześnie nęcąc wyjątkowo silnie energią. Energią, której nie mogłyby wytworzyć uśpione samozadowoleniem klasy panujące.

Wymykające się jednoznacznej klasyfikacji twory na obrazach obu malarzy stają się świadectwem płynności i niestabilności, które charakteryzują nowoczesność. 

Newborns | Galeria Monopol

Od katastrofy płynnie przechodzimy do tego, co ją poprzedzało – wyzysku. Tatiana Czekalska i Leszek Golec pochylają się nad “międzygatunkową przemocą”, którą demaskują jako fundament tego, co przemocą pozornie się brzydzi. 

Krzyż z kości słoniowej, różaniec z pereł małży hodowlanych, okładka religijnej księgi wykonana z pachwiny cielęcia – dzięki tym pozornie znanym przedmiotom duet ujawnia kulisy wiary, dosadnie i namacalnie ujawniając jej budulec. Model religii, ślepego zawierzenia można bowiem zastosować do wiary w postęp czy technologię, której konsekwencją jest m.in. kryzys klimatyczny. Relacja natura-religia ulega odwróceniu, gdy liturgiczne szaty duet oddaje we władanie moli, a rajskie jabłko pałaszują muszki owocówki.

Jak zauważa kurator Stach Szabłowski Czekalska i Golec na długo przed “karierą” terminu “antropocen” tworzyli sztukę przepojoną ekologiczną etyką, czego przykładem mogą być chociażby wystawy dla kotów, czy rzeźby dla pająków. Nie-ludzcy mieszkańcy Ziemi zostają uwzględnieni w najnowszej ekspozycji na dwa sposoby – jako ofiary działalności człowieka, surowiec dla symboli jego wiary, ale i również jako ci, którzy są w stanie je mu odebrać. 

wernisaż galerie sztuki wystawy wychodź odpowiedzialnie Going. MORE
Zuza Krajewska, Kobiecy krąg 2, z serii Przesilenie, jezioro Jeziorak, 2019, materiały organizatora

W czarodziejską burzę włożę własną duszę | BWA Warszawa 

Na obrzeżach wiary sytuują się czarownice. Kim są współcześnie? Jak aktualnie wyglądają “polowania” na niemieszczące się w społecznych ramach kobiety  – w Internecie, w mediach? Jak masowe mordy na podejrzewanych o uprawianie czarów wpłynęły na dzisiejsze pojmowanie kobiecości? Czy mimo znacznego postępu naukowego i technologicznego nadal powielamy stereotypy z początku XV wieku? 

Natalia LL, Agnieszka Brzeżańska, Dominika Olszowy i inne artystki i artyści zaproszeni przez Zofię Krawiec biorą na warsztat archetyp wiedźmy – wyzwolonej kobiety, anarchistycznego pierwiastka, który rozsadzał ustalone normy. Współczesny “witch-hunt” staje się przyczynkiem do przypomnienia trudnej historii, która na przestrzeni setek lat została zbanalizowana jako rodzaj legendy, prezentowanej niekiedy w malowniczy sposób baśni. Utrwalone w okresie romantyzmu i fin-de-siècle obrazy kobiety-czarownicy, tajemniczej, niebezpiecznej, ale i pasywnej „istoty” zostają skonfrontowane z jej nowoczesnymi interpretacjami.

wernisaż galerie sztuki wystawy wychodź odpowiedzialnie Going. MORE
Emilia Kina, Untitled, 2019, materiały organizatora

Parawan/Hometown | Raster

Na koniec przenosimy się do Rastra na podwójne otwarcie skrajnie różnych wystaw.

Subtelne, reliefowe, przypominające zawieszone w oknach zasłony Emilii Kini – tytułowe “Parawany” – zwracają uwagę nie tyle na sam widok, co czysty akt patrzenia. Miękkie, pastelowe kompozycje uspokajają, wprowadzając w rodzaj medytacyjnego wyciszenia. 

Zupełnie inne rozwiązania formalne preferuje Krzysztof Zieliński. Jego tytułowy “Hometown” to Wąbrzeźno – zwyczajne miasteczko, które staje się jednocześnie symbolem transformacji. Zdjęcia prowincji portretowanej w przededniu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej uzmysławiają, jak oddzielone od rzeczywistości bywają abstrakcyjne akty polityczne.

Starcie formalnych, bezosobowych rzeźbo-obrazów Kini z reporterskimi fotografiami Zielińskiego kreuje ciekawy rozdźwięk, pokazując jak różnie można podejść do tematu patrzenia. 

Zobacz również
Jak się ubrać na koncert?

Pamiętajcie, że profilaktyka, higiena i przestrzeganie zasad w kontaktach międzyludzkich to teraz bardzo istotne sprawy. Poniżej przeklejamy Wam ważną informację:

– często i dokładnie myj ręce, używając mydła i wody

– kiedy kaszlesz lub kichasz, zakrywaj usta i nos – najlepiej chusteczką lub rękawem

– zachowaj co najmniej 1.5 metra odległości od osób, które kaszlą i kichają

– unikaj skupisk ludzkich. Stosuj się do zaleceń i komunikatów dotyczących przeciwdziałania koronawirusowi

Jeśli masz objawy lub kontakt z osobą zakażoną, powiadom o tym telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną pod numerem 800-190-590

Nie panikujcie, uważajcie!

Copyright © Going. 2024 • Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry strony