Czytasz teraz
Jak dzieci tworzą w sieci, czyli wiele twarzy kidfluencingu [PODCAST]
Lifestyle

Jak dzieci tworzą w sieci, czyli wiele twarzy kidfluencingu [PODCAST]

kidfluencing

Stare porzekadło mówiące, że dzieci i ryby głosu nie mają, nie znalazło zastosowania w Internecie. Kulturoznawczyni i krytyczka filmowa Bogna Goślińska, kolejna gościni programu „What’s Going. On?”, wyjaśnia, dlaczego.

Kidfluencing ma swoje korzenie w początkach kina i telewizji. Dziecięcy aktorzy często dołączali do obsady filmów, a na srebrnym ekranie reklamowali zabawki albo ubrania. Później najmłodsi zdobywali sławę w sieci, tworząc familijne vlogi z rodzicami albo samodzielnie sięgając po kamerę. Jedną z pierwszych osób, która przetarła szlaki na tym polu, był Ryan Kaji. Chłopiec może dziś pochwalić się 39,4 milionami subskrypcji na YouTube. Majątek Amerykanina i jego rodziny orbituje wokół 100 milionów dolarów.

Jak dzieci tworzą w sieci? Kidfluencing bez tajemnic

Kidfluencing na peryferiach

W nowym odcinku What’s Going. On? spychamy takie historie na drugi plan. Naszą gościnię, Bognę Goślińską, kulturoznawczynię i krytyczkę filmową publikującą m.in. w Dwutygodniku, Filmwebie i Ekranach, interesują bowiem mniej spektakularne dziecięce kariery.

Dla mnie najciekawsze są momenty, które jakoś wymykają się trendom i algorytmizacji (…) Chodzi o filmy zagubione w przepastnych archiwach YouTube. Nimi zajmowałam się również w mojej pracy badawcze. Musiałam wysilać wyobraźnię i szukać materiałów pod hasłami w rodzaju „vlog z kuzynką” , „nudzę się”, „idę do kościoła”. Udawało mi się znaleźć niesamowite perełki, obejrzane przez zaledwie dziesięć osób – opowiada nasza rozmówczyni.

Jeden z przykładów dziecięcej twórczości na YouTube.

Emancypacja przez ekran

Ekspertkę zapytaliśmy o to, dlaczego dzieci nieustająco chcą publikować treści na YouTube. Zdaniem Goślińskiej pragnienie pójścia śladem Friza, Julii Żugaj albo MrBeasta to ważny, choć nie jedyny powód takich decyzji.

Mam teorię, że możliwość nagrywania filmików i wrzucania ich do sieci jest dla dzieci mocno emancypacyjna. Ich życie do któregoś roku jest mocno zarządzane przez rodziców czy instytucje: szkoły, domy kultury, szpitale. A kiedy zamkną się w pokoju i chwycą za kamerę albo telefon, mogą opowiedzieć o sobie za pośrednictwem niedostępnych wcześniej narzędzi. Oczywiście ma to swoje dobre i złe strony – dodaje krytyczka.

Tęsknota za lepszym światem

Gdy kidfluencing wchodzi na wyższy poziom, a w tle pojawiają się pieniądze, do gry dochodzą dorośli. Okazuje się, że ich interakcja z dziecięcymi gwiazdami na tym się nie kończy. Popularność Dotomika, nastoletniej gwiazdy Instagrama, pokazuje, że szukamy alternatyw dla obserwowania zblazowanych internetowych celebrytów. – Myślę, że jesteśmy zmęczeni post-ironią i rzeczywistością, gdzie wszystko należy traktować z prześmiewczym dystansem. Nagle mamy dziecko, które jest szczere, naiwne i otwarte. Być może uruchamia w nas jakąś tęsknotę? – zastanawia się ekspertka.

Zobacz również
Margot Robbie Chanel

Skibidi Toilet pojawi się na dużym ekranie! Internetowym memem zajął się sam Michael Bay

W dzisiejszym podcaście rozmawiamy także o tym,

  • na czym polegała afera Elsagate, która wywołała dyskusję na temat bezpieczeństwa najmłodszych w sieci;
  • czym YouTube jako platforma do autoekspresji różni się od TikToka, Facebooka albo Snapchata;
  • jak to się stało, że wspomniany Dotomik w stosunkowo krótkim czasie stracił tysiące obserwatorów;
  • jakie filmy dokumentalne i programy pomogą poszerzyć wiedzę na temat ciemnych stron kidfluencingu;
  • i które fabularne produkcje z ostatnich lat ukazują dzieci w dobrym świetle i bez protekcjonalnego tonu.
Zwiastun miniserialu Zły wpływ: Ciemna strona kidfluencingu / showrunner: Kief Davidson / Netflix

Słuchamy i oceniamy

Przypominamy, że rozmowa z Bogną Goślińską to już piąty odcinek podcastu What’s Going. On?. Jego prowadzący, Stanisław Bryś, wraz z zaproszonymi ekspertami identyfikuje i rozkłada na czynniki pierwsze najważniejsze trendy, zjawiska i wydarzenia, które zmieniają współczesny świat. Kolejne wywiady pojawiają się we wtorki o godzinie 14-tej na YouTube, Spotify i w innych serwisach streamingowych. Zachęcamy do obserwacji naszych profilów w różnych platformach, żeby nie umknęła Wam żadna nowość. Do usłyszenia!

Copyright © Going. 2024 • Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry strony