Klasyka kina przeżywa drugą młodość. Dlaczego akurat teraz? [PODCAST]

Kolektywny umysł członków redakcji Going. MORE
Sebastian Smoliński, filmoznawca, krytyk i założyciel firmy dystrybucyjnej Past Perfect, to kolejny gość podcastu What’s Going On. Wspólnie zastanawiamy się nad tym, co skłania widzów do odkrywania twórców z poprzednich dekad. Nasz rozmówca zdradza także, jakie tytuły sam wprowadzi na duży ekran.
W ostatnich miesiącach dzięki multipleksom i kinom studyjnym możemy odbyć istną podróż w czasie. Zerknijmy choćby na ich czerwcowe repertuary. Najpierw ponownie zobaczymy Amelię Jean-Pierre’a Jeuneta. W związku z premierą 27 lat później Danny’ego Boyle’a wznowienia doczeka się pierwsza część postapokaliptycznego cyklu, czyli 27 dni później. Z afiszów nie schodzą także kultowe produkcje niedawno zmarłego Davida Lyncha, w tym Mulholland Drive czy Prosta historia. Jeszcze wcześniej, w maju, firma Velvet Spoon przypomniała zaś o Teksańskiej masakrze piłą mechaniczną. Wciąż mało? To dodajmy jeszcze do stawki festiwalowe retrospektywy i pokazy specjalne, organizowane poza tradycyjnym obiegiem dystrybucyjnym.
Od edukacji do dystrybucji
Oczywiście, nie jest tak, że stare filmy zupełnie wypierają wysokobudżetowe czy arthouse’owe premiery. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że klasyka kina wraca do łask i zaczyna cieszyć się coraz większym zainteresowaniem. O przejawy i przyczyny tego trendu zapytaliśmy kolejnego gościa podcastu What’s Going. On?, Sebastiana Smolińskiego.
Amerykanista i filmoznawca przygląda się zjawisku z różnych perspektyw. Jako badacz i krytyk analizuje starsze tytuły i edukuje w tym zakresie widownię. Jest pomysłodawcą Timeless Film Festival Warsaw: festiwalu wprawiającego w ruch klasykę, która wciąż kształtuje gusta widzów i widzek. Przed chwilą założył także firmę dystrybucyjną Past Perfect. Wraz z nią do kin wprowadzi dwa kultowe dzieła Miloša Formana: Amadeusza i Lot nad kukułczym gniazdem. Połączy także siły z poznańskim Malta Festivalem, czuwając nad organizowaną tam retrospektywą filmów Piera Paolo Pasoliniego.
Klasyka kina. Rozkwit technologii i chwila oddechu
Smoliński uważa, że na ożywienie klasyki składa się kilka czynników. – Na pewno chodzi o dostępność. To może oczywiste, ale przypomnijmy. Rewolucja cyfrowa sprawiła, że zorganizowanie retrospektywy albo dystrybucja klasyki nie wymaga ściągania taśmy. Otrzymujemy kopie DCP – tłumaczy. Co więcej, część archiwalnych tytułów ulega rekonstrukcji. – Jakość 4K to nie tylko techniczny gimmick, ale i gwarancja tego, że zobaczymy wszystkie szczegóły, a ostrość obrazu zostaną właściwie oddane. (…) Myślę także o szacunku do obrazu i dźwięku – przekonuje.
Według naszego gościa naturalną przestrzenią do odkrywania historii filmu są stacjonarne kina. – Dają ci obietnicę, że na dwie godziny wyciszysz komórkę i zaznasz spokoju. Żadnych telefonów od znajomych, przerw na grę, tylko rytuał, w trakcie którego zobaczysz film, o którym długo myślałeś. Jako społeczeństwo globalnie cierpimy na chroniczny brak skupienia. Możemy tylko próbować się temu przeciwstawiać, a kino w tym pomoże – przekonuje.
Z filmoznawcą rozmawiamy także o tym:
- dlaczego warto chodzić na DKF-y;
- czym tak naprawdę jest kanon kina i czy wciąż powinniśmy używać tego słowa;
- jakim kryterium kieruje się przy doborze kolejnych filmu do katalogu Past Perfect;
- czym różni się popularyzowanie rodzimego i zagranicznego kina;
- dlaczego Witold Leszczyński, twórca Konopielki i Żywotu Mateusza, zasługuje na większą uwagę.
Odkryj na nowo kino Krzysztofa Kieślowskiego na festiwalu Hommage à Kieślowski!
What’s Going. On? Trzymać rękę na pulsie
Klasyka kina i jej renesans to już szóste zagadnienie, które bierzemy na tapet w podcaście What’s Going. On? Prowadzący, Stanisław Bryś, zaprasza ekspertów ze świata popkultury, rozrywki, sztuki, nauki czy nowych technologii. Wspólnie zastanawiają się nad tym, jakie trendy, zjawiska i wydarzenia redefiniują otaczającą nas rzeczywistość. Archiwalne odcinki poświęcone m.in. kidfluencingowi, randkowaniu w erze Tindera albo dekolonizacji muzeów, znajdziecie na YouTube, Spotify i w innych serwisach streamingowych. Kolejne rozmowy ukazują się we wtorki o 14:00.
Program realizują Tomasz Tański (wideo), Magdalena Więsław (audio) oraz Jagoda Gawliczek (produkcja). Nagrania odbywają się w zaprzyjaźnionym studiu Empik Go.
Kolektywny umysł członków redakcji Going. MORE