Widzieliśmy najlepsze polskie okładki 2021. Trwa wystawa Konkursu 30/30
Chodzę na wystawy, piszę o nich i je polecam. Z…
Od abstrakcyjnych impresji, przez ezoteryczne nawiązania, aż na retro stylizacjach kończąc – Konkurs 30/30 na najlepsze polskie okładki 2021 nie przestaje dostarczać ciekawych formalnych inspiracji.
Poznaliśmy 30 finalistów VIII edycji Konkursu 30/30 na najlepsze polskie okładki płytowe. W 15-osobowym jury zasiedli m.in. Jacek Poremba, Grzegorz ,,Forin” Piwnicki, Bartek Chaciński, czy Bovska (laureatka Nagrody Specjalnej 30/30 za Edytorstwo 2020). Jak co roku jury wybrało intrygujące, odważne i miejscami humorystyczne przykłady świetnej współpracy między projektantami, grafikami, edytorami, fotografami i muzykami. Efekty możemy zobaczyć w poznańskiej Galerii na Dziedzińcu Starego Browaru jeszcze tylko do końca lipca.
Kto dostał wymarzoną nagrodę?
Laureatem I Nagrody oraz jednocześnie Nagrody Specjalnej im. Rosława Szaybo został w tym roku Maciej „Animisiewasz” Grochot za okładkę do The Łódź Orchestra of Polish Radio and Television, conductor Henryk Debich „Zbliżenie”. Ten groovowy portret „polskiego boga jazz-funku” ewokuje szalone lata 60. i 70. Mocno nasycone kolory zmieniają archiwalną fotografię w ekspresyjny kolaż, który doskonale oddaje eksperymenty muzyczne dyrygenta, kompozytora i pedagoga w jednym.
II Nagrodę za równie ekspresyjną, choć utrzymaną w zupełnie innym stylu okładkę otrzymali Jakub Tokarz, Artur Rawicz i Waluś KK za „ATAK” formacji WaluśKraksaKryzys. Surową, poruszoną, prostą fotografię doceniono za bezpośredniość i autentyczność. Punkową, łotrzykowską energię, jaka charakteryzuje twórczość zespołu, zamknięto w jednym oszczędnym, ale konkretnym geście.
Zupełnie w innym klimacie jest okładka laureatki III Nagrody, czyli Ady Zielińskiej. Jej monochromatyczna grafika do „Roots & Futuristic Sci-Fi Sounds” zespołu BLED oddaje minimalistyczną stylistykę elektronicznych eksperymentów duetu. Redukcja, prostota, a jednocześnie mocny kolorystyczny akcent „rozdzierający” wszechogarniającą czerń i szarości dobrze oddają futurystyczne audialne poszukiwania Emila Miszki i Sławka Koryzna.
Równie minimalistyczna jest okładka wydawnictwa duetu JANKA „MIDI Life Crisis”, za którą Zofia Paśnik dostała Nagrodę Specjalną za Edytorstwo. Płyta to pomyślany całościowo obiekt artystyczny zaprojektowany w każdym najmniejszym detalu. Retro-stylistyka świetnie dopełnia utrzymane w vintage’owym klimacie elektroniczne kompozycje Piotra Kalińskiego i Daniela Szlajndy.
Na koniec eklektyzm w ekspresyjnym wydaniu, czyli Wojciech Traczyk i jego praca graficzna dla formacji Blenders. Słynna Dama z łasiczką da Vinciego znowu zyskuje nowe życie, tym razem na okładce albumu Kaszëbë. Ironiczna, zabawna, pełna nasyconych kolorów okładka aktualizuje historyczne dzieło m.in. przy użyciu technik poligraficznych uszlachetniania druku.
Nagrody redakcji Going.
Oczywiście dokonaliśmy również swojej mini selekcji. Co się w niej znalazło? Ewokująca ezoteryczne klimaty, medytacyjna okładka do What’s The Deal With Time Oxford Drama autorstwa Hanny Cieślak (te kolory!), czy sentymentalny fotos rodem z „teenage drama” od Aleksandry Graczyk i Agnieszki Grzegorczyk promujący album Rycerzyków.
To nie koniec naszych inspiracji. Równie intrygująca wydała nam się przypominająca kosmiczno-organiczną komorę okładka dla zespołu Rysy autorstwa Tymoteusza Borowskiego i Mateusza Holaka, jak i zglitchowany, zanurzony w sepii las Magdaleny Augustyniuk do wydawnictwa Janusza Jarugi.
A jakie są Wasze typy? Wszystkie okładki możecie obejrzeć na żywo jeszcze do 31 lipca w Galerii na Dziedzińcu Starego Browaru.
Więcej informacji o konkursie
Chodzę na wystawy, piszę o nich i je polecam. Z wykształcenia historyczka sztuki i fotografka, z zamiłowania kartomantka. Ezo tematy nie są mi obce. Lubię rozmawiać, szczególnie z kobietami i o kobietach. Jestem związana z Radiem Kapitał, gdzie współprowadzę "Tarotiadę" i mam swoje solowe pasmo "Czeczota".