chętnie uczęszczamy na różnego rodzaju koncerty, imprezy i festiwale, ale potrzebujemy również doznań estetyczno-duchowych. przedstawiamy Wam zestawienie najciekawszych trwających obecnie wystaw w całej Warszawie. Od okresu Biedermeier i polskiego wzornictwa, aż po kontrowersyjną sztukę nowoczesną.
Gotong Royong, CSW Zamek Ujazdowski
Tytułowy termin gotong royong w języku indonezyjskim oznacza wspólną sprawę. Jest to metoda pracy szeroko stosowana w Indonezji, którą można opisowo przetłumaczyć jako „rzeczy, które robimy razem, ucząc się ich nawzajem we wspólnym działaniu”. Tytuł ekspozycji jest hołdem dla praktyk nieformalnej edukacji artystycznej oraz społecznej samoorganizacji, charakterystycznych dla tamtejszej kultury, ale znanych pod różnymi nazwami w wielu miejscach świata.
Inny Trans-Atlantyk, Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Inny Trans-Atlantyk, Sztuka kinetyczna i op-art w Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej w latach 50. – 70. Wystawa poświęcona jest momentowi w okresie powojennym, kiedy to artyści Europy Wschodniej i Ameryki Łacińskiej ulegli wspólnemu entuzjazmowi wobec sztuki kinetycznej i op-artu.
Słuchy – koncert do zwiedzania, Królikarnia
Tegoroczne Słuchy skupione są na relacji muzyka – przestrzeń – światło. Podczas „Koncertów do Zwiedzania” będziemy się kierować ścieżką wytyczoną przez zmysły słuchu i wzroku. Posłuchajmy z bliska lub z daleka. Zerknijmy z dystansu lub podejdźmy do wykonawcy na wyciągnięcie ręki. Zamknijmy oczy lub zasłońmy uszy. Nie możemy być w każdej sali wystawowej jednocześnie. Czy wtedy coś nam z obrazu lub rzeźby umyka? Czy dzieło wystawiane w galerii „dzieje się” tylko kiedy je widzimy, czy również wtedy gdy nas tam nie ma? Czy to samo dotyczy muzyki i wykonawców trwających niczym rzeźby w salach wystawowych?
Mary, Raster
Oskar Dawicki to artysta znany jako praktyk performansu totalnego, bohater literacki i filmowy. Na swojej najnowszej wystawie w Rastrze prezentuje dystopijną rekonstrukcję performansu wyreżyserowanego pierwotnie we śnie. Jako centralna w jego wizji pojawia się figura kobiety brzemiennej, bohaterki nowych czasów, żywicielki nienarodzonych, ale też opiekunki umarłych.
Muzeum Narodowe, Biedermeier
Wystawa będzie pierwszą prezentacją sztuki biedermeieru w Polsce, tym cenniejszą, że oprócz eksponatów z kolekcji MNW pokażemy zabytki z muzeów narodowych w Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Gdańsku i Wrocławiu, muzeów regionalnych w Jeleniej Górze i Koninie, Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej, a także muzeów rezydencji: Pałacu Jana III w Wilanowie, Zamku w Łańcucie, Muzeum Zamkowego w Pszczynie i Muzeum w Przeworsku Zespół Pałacowo-Parkowy.
Anna Ostoya, Zachęta
Wystawa Anny Ostoi w Zachęcie jest pierwszą przeglądową prezentacją twórczości artystki, ujętą w nowej konfiguracji. Prace, które wcześniej tworzyły zamknięte układy znaczeniowe, pokazywane są teraz w odmiennym kontekście. Ekspozycja obejmuje zarówno wcześniejsze obrazy i kolaże, jak i najnowsze prace – wszystkie dotykające problemów sztuki, polityki i osobistego doświadczenia.
Mikrokosmos rzeczy: publiczne i prywatne życie kolekcji, Muzeum Warszawy
Jaka była historia Muzeum Warszawy i jego wyjątkowych zbiorów? Wszystko zaczęło się od prywatnego zbieractwa pamiątek. Dziś zbiory obejmują 300 tys. przedmiotów, z czego ponad 7 tys. wybrano do zaprezentowania w nowych salach wystawienniczych w zmodernizowanej siedzibie głównej.
Alicja Bielawska • Hidden Doubts | Ukryte wątpliwości, Kasia Michalski Gallery
Punktem wyjścia dla twórczości Alicji Bielawskej są fizyczne, czy wręcz metafizyczne właściwości przedmiotów – ich geometryczne kształty, kolory, a także potencjalne czy wyobrażone funkcje. Interesują ją relacje istniejące między samymi obiektami, oraz między nimi a widzami. To podejście stosuje tworząc rysunki, rzeźby i instalacje, a także obserwując je w ruchu, animując je poprzez performanse stworzone we współpracy ze tancerkami i choreografkami.
Turkmeni. Sztuka Codzienności, Muzeum Azji i Pacyfiku
Wystawa ukazuje bogatą i reprezentatywną kolekcję turkmeńskiego rękodzieła, na które składają się wspaniale haftowane stroje, charakterystyczna, masywna biżuteria, nakrycia głowy oraz kobierce i dywany filcowe. Muzeum zgromadziło ją w większości w latach 70. i 80., a później w latach 90. XX wieku i nadal powiększa.
Krew, łączy i dzieli, Muzeum POLIN
Krew krąży w każdym z nas. To nie tylko płyn fizjologiczny, ale też uniwersalny symbol naszej tożsamości, poczucia przynależności. Czym jest krew? Jakie ma znaczenie w kulturze, religii, życiu społecznym i medycynie? O tym wszystkim opowie wystawa „Krew. Łączy i dzieli” w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN od 13 października 2017 do 29 stycznia 2018 roku. Towarzyszyć jej będą wykłady, warsztaty, spektakle, pokazy filmów i oprowadzania kuratorskie.
Całkiem możliwe / Quite Possible, lokal30
Całkiem możliwe, że uda nam się stworzyć sytuację, w której autorstwo prac i indywidualizm nie będą istotne. Marzy nam się zbudowanie przestrzeni, w której obiekty – przedmioty sztuki – będą się przenikać, ich granice nie będą oczywiste, a przebywanie w niej będzie źródłem odczuć z pogranicza estetyki i fenomenologii. Całkiem możliwe, że to co powstanie będzie niczym epoché greckich sceptyków – chwila brana w nawias, będąca poza czasem, poza sposobem analizowania i postrzegania rzeczywistości, do którego przywykliśmy.
Marjan Fuks. Pierwszy fotoreporter II RP, Dom Spotkań z Historią
Założyciel pierwszej w Polsce agencji fotograficznej, okrzyknięty „królem fotoreporterów polskich” („Gazeta Gdańska”), „Napoleonem fotografii” (Antoni Słonimski), „Oczkiem Warszawy” oraz „czortem, który wszystko widzi, wszystkich zna i od wszystkich wszystkiego się dowie” (Kornel Makuszyński). Marjan Fuks – pierwszy fotoreporter II RP – utrwalił na swoich zdjęciach najważniejsze wydarzenia odradzającej się Polski oraz najgłośniejsze skandale tamtych lat.
zakładkę z najciekawszymi wystawami znajdziesz w naszej aplikacji, która pobierzesz pod tym linkiem.