CINEMAFORUM to także święto teledysków. Oto najciekawsze z nich
Szefowa działu kreatywnego Going. Pisze i rozmawia o książkach, feminizmie…
Jakie niezależne klipy zapadły w pamięć pomysłodawczyni i selekcjonerki ich pokazów w ramach warszawskiego festiwalu CINEMAFORUM, którego następna edycja już za chwilę? Specjalnie dla nas Marta Karnkowska wybrała 7 wyjątkowych klipów.
Spis treści
CINEMAFORUM to forum filmów krótkometrażowych z całego świata. 24. edycja wydarzenia odbędzie się w dniach 22-26.10 w Kinomuzeum w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W jego programie znajdziemy m.in. Pokaz Niezależnych Teledysków, rozstrzygnięcie Nagrody im. Jana Machulskiego oraz Międzynarodowy Konkurs Krótkometrażowych Filmów Fabularnych. Na wszystkie projekcje wejdziecie za darmo po zarezerwowaniu wejściówki na oficjalnej stronie festiwalu.
Potęga wyobraźni w teledyskach
Już po raz 14. w ramach imprezy odbędzie się także Pokaz Niezależnych Teledysków. Jak przeczytamy w zapowiedzi projekcji, to wydarzenie promujące najciekawsze niezależne filmy ilustrujące utwory muzyczne w dowolnym gatunku, zawierające różne formy kreacji – fabularne, animowane, videoarty. Od prezentacji kilku klipów zaprzyjaźnionych kapel inicjatywa rozrosła się do dwóch godzin wypełnionych po brzegi muzyczno-filmowymi perełkami.
Pomysłodawczynią i selekcjonerką pokazu jest Marta Karnkowska. W jej portfolio znajduje się wiele festiwali, pokazów i warsztatów filmowych. Sam uważa za najbardziej niezależną formę X muzy. – Nie podlega żadnym regułom (poza tą, że jest powiązany z utworem muzycznym, rzecz jasna), obejmuje wszelkie formy i gatunki, jakie tylko można sobie wyobrazić – wyjaśnia. To dlatego w Kinomuzeum obejrzymy zarówno obrazy mainstreamowe, jak i prace awangardowe czy amatorskie.
Teledyski nie przeminą, ale ich matecznik, MTV, ma się gorzej. Dlaczego?
Specjalnie dla nas selekcjonerka przygotowała subiektywny wybór najciekawszych klipów z poprzednich edycji Pokazu Niezależnych Teledysków. Wszystkie są dostępne na YouTube. Uwaga: Niektóre z nich zawierają obrazy lub słownictwo, które mogą wywołać dyskomfort u wrażliwych osób.
Niezależne teledyski: Lato – L.A.S.

scenariusz i reżyseria: Magdalena Załęcka (5. edycja, 2016)
Jedna z najpiękniejszych i najsmutniejszych historii o tęsknocie wykreowana tak prostymi środkami, że aż wydaje się to niemożliwe. Po obejrzeniu tego teledysku nikt już nie spojrzy lekceważąco na zające i kaczki, za to na pewno spojrzy na gwiazdy. I westchnie.
Niezależne teledyski: Tama – SOBOTNI ROSÓŁ

reżyseria: Kamil Wójcik (7. edycja, 2018)
Właściwie mogę polecić wszystkie teledyski Kamila Wójcika (współpracującego też z Cat Kaczmarek), ponieważ to mój ulubiony twórca animowanych teledysków od wielu, wielu lat. Tama ma mocną, komiksową kreskę i niesamowitą energię, która nigdy się nie zdezaktualizuje. Bo zawsze będzie coś, czemu musimy się sprzeciwić i postawić tamę.
Niezależne teledyski: Polska B – HIOB DYLAN

reżyseria: Hiob Dylan (9. edycja, 2020)
Nie będę ukrywać, że jestem fanką Hioba Dylana i bardzo się cieszę, że zyskuje coraz większą rozpoznawalność. Polska B to jeden z pierwszych teledysków, które stworzył samodzielnie, korzystając z materiałów archiwalnych znalezionych w Internecie. Zmontowane tworzą niezwykle aktualną i gorzką opowieść o tym, gdzie i jak żyjemy, a nawet jeśli jest to centrum stolicy, to nogi wyrastają nam z Polski B.
Niezależne teledyski: Nabita Lufa – HIOB DYLAN

reżyseria: Kamil Wójcik (11. edycja, 2022)
W tym teledysku łączą siły dwie najciekawsze postaci polskiej sceny – muzycznej i filmowej. Kolejna nostalgiczna opowieść o przemijaniu, a sam temat palenia jest jedynie pretekstem do marzeń o przeniesieniu się w lata młodości i beztroski, w której chcemy zostać na zawsze. Teledysk jest, jak mówi sam autor, zrealizowany tradycyjną metodą poklatkową na tanim papierze przy użyciu tanich długopisów, ale emocje, jakie wywołuje, bynajmniej do tanich nie należą.
Niezależne teledyski: S3X Education – LULU x UAZIUK

reżyseria: Lulu Zubczyńska (12. edycja, 2023)
Szczera, bezkompromisowa i, niestety, bardzo dobitnie prawdziwa i uniwersalna wypowiedź o kwestii, która dotknęła każdą kobietę, niezależnie od tego, ile ma teraz lat, jaką pozycję życiową, jakie poglądy i skąd pochodzi.
Niezależne teledyski: Znikam – STACJA B.

reżyseria: Kamil Kulik i Agnieszka Sykała (12. edycja, 2023)
Doskonale zrealizowany obraz do świetnego i mocnego utworu. Refren na długo pozostanie w waszych uszach, nawet jeśli znikniecie, po prostu znikniecie.
Niezależne teledyski: Lód – SPIRIT of 84

reżyseria: Marta Karnkowska (1 edycja, 2012)
Skoro jest to wybór nostalgiczny, ze wszystkich moich teledysków powróciłabym do typowego dla teledysków DIY czarno-białego obrazu miasta, w którym żyję i ulicy, po której najczęściej chodzę, a także lodu, który na Puławskiej wymraża się coraz rzadziej, bo już nie ma takich zim.
Szefowa działu kreatywnego Going. Pisze i rozmawia o książkach, feminizmie i różnych formach kultury. Prowadzi audycję / podcast Orbita Literacka. Prywatnie psia mama.

