Czytasz
Miłość w teatrze. Taki będzie Międzynarodowy Festiwal Nowa Europa

Miłość w teatrze. Taki będzie Międzynarodowy Festiwal Nowa Europa

Nowa Europa

Flagowy projekt stołecznego Nowego Teatru odbywa się już po raz czwarty. Tym razem zaproszeni do niego artyści zastanowią się nad tym, jak, dlaczego i czy w ogóle kochamy. Wydarzenie rozciągnie na całą jesień.

W ubiegłym roku hasłem przewodnim festiwalu była Ucieczka do przodu. To oksymoroniczne wyrażenie przewrotnie odnosiło się do rzeczywistości naznaczonej lękami i niepokojami. Z jednej strony próbujemy ich unikać, z drugiej – musimy wbrew nim cały czas próbować iść do przodu. Dwa lata temu postawiono na Inne Spojrzenia, które obierały za cel promocję różnorodności. Jeszcze wcześniej rozmaite aktywności oscylowały wokół Zbliżeń. – Pojedyncze spektakle to wyspy, które stają się elementami większej sieci wielowymiarowych archipelagówKażda wyspa jest zaczątkiem nowej idei. Dzisiaj uczymy się tej nowej choreografii geografiideklarowano wówczas.

HER Docs Forum to święto kina dokumentalnego tworzonego przez kobiety. Oto, czego nie możecie tam przegapić!

Czym jest miłość?

Międzynarodowy Festiwal Nowa Europa i tym razem nie został pozbawiony głównego idiomu. Tym razem jest nim miłość. To pojęcie odmieniane przez wszystkie przypadki w dyskursie publicznym i prywatnym. Jedni traktują ją jako przymiot niezbędny do życia, inni rozbrajają schematy, na których została ukształtowana. Jej ujednoliceniu bynajmniej nie sprzyja współczesność. Nowe typy relacji, komputeryzacja, a ostatnio także pandemia COVID-19 czy wojna w Ukrainie każą na nowo zastanowić się nad definicją miłości. – Czy umiemy jeszcze o niej mówić? Czy w ogóle wiemy, czym jest? Rozpięci między „Pieśnią nad pieśniami” św. Pawła i wersją zradykalizowaną tekstu napisaną przez Paula B. Preciado nadal projektujemy uniwersalne fantazje, które szybko nabierają rangi obowiązującego standardu. Love is all you need. Tylko co to znaczy? zastanawiają się kuratorzy wydarzenia: Olga Drygas, Piotr Gruszczyński i Karolina Ochab.

Grafika promująca 4. edycję Międzynarodowego Festiwalu Nowa Europa / materiały prasowe

Autobiograficzne opus magnum i trans romans

Odpowiedzi na te pytania będą stopniowo odkrywane przez całą jesień. Do ich udzielenia zostali zaproszeni artyści z całego świata. Polskę po raz pierwszy odwiedzi choreografka Marina Otero. Jej dzieła kryją w sobie bardzo silny rys autobiograficzny. Odsłaniając na scenie własne „ja”, chce oddać się w ręce innych i oczyścić ciało. Twórczyni od dłuższego czasu tworzy projekt Pamiętaj, by żyć, który chce rozwijać aż do śmierci. Publiczności zgromadzonej w Nowym Teatrze pokaże jego dwie składowe. W Fuck Me każe tańczyć na scenie pięciu nagim mężczyznom. Towarzysząc im, demaskuje mechanizmy opresji i stopniowej fizycznej degradacji. Love Me to z kolei jej wspomnienie emigracji do Hiszpanii. Rodzinną Argentynę opuściła dopiero w wieku 37 lat, co odcisnęło na nią duże piętno.

Marina Otero w spektaklu Fuck Me / materiały prasowe

Problematykę miłości sprzężonej z kwestionowaniem płciowych wzorców podejmie Samira Elagoz. W przeszłości, jeszcze jako kobieta, poświęcał się zgłębianiu historii cispłciowych mężczyzn. Gdy przeszedł tranzycję, jego perspektywa drastycznie się zmieniła, co poskutkowało stworzeniem SEEK BROMANCE. To trans romans końca świata, gdzieś pomiędzy instarzeczywistością i sci-fi dystopią – zapowiadają organizatorzy festiwalu. W spektaklu poza Elagozem występuje jego były partner, brazylijski artysta Cade Moga.

Sprawdź też

Samira Elagoz w spektaklu SEEK Bromance / materiały prasowe

Między obscenicznością a spiskiem

Jeszcze inne oblicze uczuć ukazuje Alexandra Bachzetsis. Szwajcarsko-grecka choreografka i artystka wizualna od lat bada, w jaki sposób kultura popularna podrzuca nam wzorce gestów, ekspresji, identyfikacji i fantazji. W utworze 2020: NIEPRZYZWOITE bierze pod lupę przymiotniki „sceniczny” i „obsceniczny”. Tropi zachodzącą między nimi relację. Prowokuje do refleksji nad tym, gdzie leżą granice pożądania i voyeuryzmu. Ligia Lewis skupiła się z kolei na zagadnieniu spisku. Według niej odkryte intrygi skłaniają do fantazjowania i wyobrażania sobie niemożliwego. Tam, gdzie wielu spuści zasłonę myślenia, choreografka drąży i wywleka na wierzch nieznane szczegóły. Opowiada o swojej prababce, Johnie Locke’u i przywódczyni buntu niewolników w Santo Domingo.

Ligia Lewis w spektaklu SPISEK / SKANDAL / fot. Moritz Freudenberg / materiały prasowe

Międzynarodowy Festiwal Nowa Europa, którego partnerem jest w tym roku Instytut Cervantesa, rozpocznie się 14 września i potrwa aż do 16 grudnia. Każdy ze spektakli będzie prezentowany dwukrotnie. Bilety na poszczególne przedstawienia znajdziecie na oficjalnej stronie internetowej Nowego Teatru. Polecamy i dajemy całej inicjatywie okejkę… stop, serduszko. W końcu rozmawiamy o miłości.

Copyright © Going. 2021 • Wszelkie prawa zastrzeżone