Czytasz
Co jest grane w Nowym Teatrze

Co jest grane w Nowym Teatrze

Poznajcie szczegółowy program Nowego Teatru na zbliżający się sezon. W środku Festiwal Nowa Europa, nowości, kultowe przedstawienia i sporo darmowych spotkań.

Dewizą przyświecającą warszawskiemu Nowemu Teatrowi w nadchodzącym sezonie teatralnym 2021/2022 jest cytat z przemówienia Krzysztofa Warlikowskiego podczas odebrania nagrody Złotego Lwa: Sposobem na zachowanie pamięci jest tworzenie opowieści.

mat. promocyjne

6 września 2021 | 19:00
Raport Brodiego Jorge Luis Borges
Nowa książka
Spotkanie z Martą Eloy Cichocką, Arkadiuszem Żychlińskim i Bartoszem Sadulskim. Książkę wydał Państwowy Instytut Wydawniczy.
Foyer Nowego Teatru, Wstęp wolny

9-12 września 2021 | 19:00
Matka Joanna od Aniołów
Jan Klata
Na podstawie: Matka Joanna od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza
Reżyseria, scenariusz, opracowanie muzyczne: Jan Klata
Scenografia, reżyseria światła: Justyna Łagowska
Kostiumy: Mirek Kaczmarek
Choreografia: Maćko Prusak
Projekcje: Tomasz Michalczewski
Obsada: Małgorzata Biela, Bartosz Bielenia, Ewa Dałkowska, Emma Giegżno, Małgorzata Gorol, Wojciech Kalarus, Włodzimierz Końko, Roman Gancarczyk, Jerzy Nasierowski, Ewelina Pankowska, Dorota Papis, Magdalena Woleńska, Jacek Poniedziałek, Marcin Czarnik, Arkadiusz Pyć.
Bilety: 80/70/60/50 zł
Wejściówki: 40 zł

13 września 2021 | 19:00
Klimat, lewica, siostrzeństwo Marka Beylina
Nowa Książka
Spotkanie z Markiem Beylinem i Martą Majchrzak wokół książki “Klimat, lewica, siostrzeństwo” poprowadzi Kornelia Sobczak.
Foyer Nowego Teatru, Wstęp wolny

mat. promocyjne

FESTIWAL NOWA EUROPA. INNE SPOJRZENIA

mat. promocyjne

Teatr nie trwa w jednej stałej formie, ma raczej cechy czasownika – służy do nazwania czynności czy stanów. Może właśnie dlatego kryzysy są tak dobre dla teatru, który po rozpoznaniu impasu podejmuje próby jego przekroczenia. 

W tym roku Festiwal Nowa Europa chce stać się przestrzenią, w której jedyną zasadą jest brak zasad, a perspektywą – różnorodność. Próbujemy zmierzyć się ze spojrzeniem – z pozycją, z której się wypowiadamy, ze względu na którą coś wydaje nam się zastane, na zawsze określone.

Odmawiamy sobie prawa do stawiania jednoznacznych diagnoz, do formułowania znaczeń i oddajemy głos Artystkom. Ich różnorodne narracje to próba rozmycia wyraźnie postawionych granic i definicji dotyczących doświadczenia kobiecej tożsamości. Wierzymy, że wymiana spojrzeń, inna optyka i perspektywa pozwalają na prowadzenie rozmowy, na głębsze i bogatsze doświadczanie rzeczywistości.

Efemeryczności i festiwalizacji życia kulturalnego przeciwstawiamy festiwal w formule on going, trwający cały sezon. Zależy nam, żeby pokazy nie miały charakteru krótkotrwałego wydarzenia, ale stały się regularną praktyką spotkania z ważnymi twórcami teatru europejskiego i światowego.

Karolina Ochab / Joanna Nuckowska / Piotr Gruszczyński / Olga Drygas

PROGRAM
2-4 września | Generation After 5. Showcase
17-18 września | HABITAT Doris Uhlich
14-15 października | :L’ETANG Gisele Vienne
19-20 listopada | TANZ Florentina Holzinger
17-18 grudnia | JEZEBEL Cherish Menzo

Programowi głównemu będzie towarzyszyć program wystawienniczy kuratorowany przez Michała Grzegorzka zatytułowany Mój zapach jest zapachem kobiety. Artystki biorące udział: Ewa Partum, Agnieszka Brzeżańska, Rock AngelZ, Dominika Olszowy.

Habitat Doris Uhlich, 17-18 września | 19:00

W spektaklu słyszymy plaśnięcia i wibracje nagich ciał, ścierających się ze sobą przy dźwiękach abstrakcyjnego techno. Miejsce, gdzie ciała mogą dotykać się nawzajem, swobodnie wchodzić ze sobą w interakcje i razem oddychać, w perspektywie panującej obecnie pandemii, wydaje się daleką od zrealizowania utopią. Doris Uhlich postanawia jednak podjąć wyzwanie i znaleźć sposób, w jaki ta utopia mogłaby funkcjonować w czasach Covid-19.

Co oznacza niemożliwość fizycznej bliskości? Jakiego rodzaju energia, pragnienia, melancholia, a może nawet przyjemność i ulga mogły zrodzić się jako rezultat utrzymywania fizycznego dystansu? Także wtedy, kiedy pozostają społecznie oddaleni, performerzy świętują to, co ich różni, poprzez jedność,. Ich ciała poszukują prawdziwego doświadczenia wspólnotowości i stwarzają okazję do połączenia się i dzielenia się energią.

Sprawdź też
musical 1989

Habitat pozostaje bezwstydnym hymnem na temat nagiego ciała, który wykracza poza normatywne ideały piękna oraz schematy obecne w kulturze. Ciało nie zostaje sprowadzane do roli fetyszyzowanego obiektu. Zetkniemy się z nim w jego materialności, a tym samym zostanie ono ukazane w całej swojej okazałości, masie i kruchości. Habitat w wersji pandemicznej w swojej formie nie tylko stosuje się do obostrzeń związanych z Covid-19, ale traktuje je jako punkt wyjścia do znalezienia nowych sposobów nawiązania kontaktu.

MÓJ ZAPACH JEST ZAPACHEM KOBIETY, Wyciskacz łez Ewa Partum, 17-18 września | 18:00

Gaz łzawiący i gaz pieprzowy należą do jednej rodziny środków kontrolujących zamieszki (ang. Riot Control Agents). Ta ugrzeczniona nazwa odpowiada określeniu “broń chemiczna” i jako taka została użyta pierwszy raz na masową skalę w czasie I wojny światowej. Olbrzymia skuteczność w kontrolowaniu jednostek i tłumów, przyczyniła się do wzrostu popularności i dostępności substancji.

Gaz łzawiący i pieprzowy różnią się składem. Pierwszy jest wyłącznie syntetyczny, do drugiego oprócz środków chemicznych dodaje się także składniki naturalne, szczególnie obecną w ostrych paprykach kapsaicynę. To ona odpowiada za paraliżowanie tłumów: pieczenie i ból oczu, nozdrzy, skóry, ust, dróg oddechowych itd. Jego smak i konsekwencje pamiętają szczególnie żywo osoby biorące udział w protestach Strajku Kobiet w 2020 roku.

“Wyciskacz łez” Ewy Partum nawiązuje do tamtych akcji, a w szczególności do brutalności policji wobec strajkujących. Artystka nie reprodukuje obrazów przemocowego performansu, ale subwersywnie zamienia je w inną substancję. By stworzyć swoją, używa między innymi ekstraktu z soli czy prochu strzelniczego, tworząc zapach ironicznie komentujący figurę opresora. Broń wymierzona w kobiety (i nie tylko) staje się zabawką w rękach artystki: rozbrojoną, pozbawioną swojej funkcji, istniejąca jedynie kilka chwil.

Publiczność będzie mogła zabrać pracę artystki do domu, zatrzymać ją w szczelnie zamkniętym opakowaniu lub dać jej zupełnie zniknąć.

Copyright © Going. 2021 • Wszelkie prawa zastrzeżone