Czytasz
Rozkładamy Matę: wszystkie pociski i odniesienia „Patoreakcji”

Rozkładamy Matę: wszystkie pociski i odniesienia „Patoreakcji”

Mata, M.A.T. i jego Patoreakcja, czyli reakcja na reakcje na Patointeligencję, ufff! Traczek naszpikowany różnorodnymi odniesieniami bardziej niż Hardkorowy Koksu sterydami. Co robi w nim Krystyna Pawłowicz, skąd się wziął Kuba Wojewódzki? Bierzemy pod lupę składniki utworu.

Polska szkoła rapu

Do każdego wersu można by zrobić osobny przypis. Już samo intro, czytane przez lektora Chłopaków z Baraków Rafała Walentynowicza, wzorowane jest na reportażu o wizycie Michaela Jacksona w prestiżowym warszawskim Liceum im. Batorego – szkole Maty. To wprowadzenie odwołuje się także do faktu z życia maturzysty. Solar z Białasem naprawdę go zabrali prosto po maturze ustnej z polskiego na Kortowiadę w Olsztynie.

Pierwsza zwrotka i kilka wersów drugiej odnoszą się do wielkiego oburzenia, jakie wśród BOOMERÓW wywołał utwór Patointeligencja. Mata ukazuje polskie szkoły i ich uczniów – na przykładzie prestiżowego liceum – w nieco innym zwierciadle, niż życzyłyby sobie tego ich dyrekcje. Liceum im. Batorego przeprowadziło nawet konsultacje prawne, czy raper mógł wykorzystać wizerunek placówki w swoim utworze. 

Ale w sumie przepraszam, Batory był tylko symbolem, a bluzę musiałem założyć

I każdy normalny to w sumie zrozumiał… oprócz Krystyny Pawłowicz

W reakcji na Patoreakcję sędzia Trybunału Konstytucyjnego Krystyna Pawłowicz rozdaje na lewo i prawo bany na ukochanym Twitterze i dzieli się swoja opinią na temat urody i osobowości Maty:

Mamy tu też wątek obywatelskiego nieposłuszeństwa, wzmocniony obecnym w tym miejscu w teledysku odwołaniem do postaci Tadeusza Rejtana z obrazu Jana Matejki Rejtan na sejmie. Symbol rozdartej koszuli jest protestem przeciwko I rozbiorowi Polski. Do tego przykrego okresu nawiązuje też Mata  w trzeciej zwrotce. Sam siebie porównuje do zaboru pruskiego, który dzieli kraj na pół. Chodzi oczywiście o różne opinie na jego temat. Co miałeś z historii sztuki, Stańczyku XXI wieku?


Zerknijmy jeszcze na te wersy z 1 zwrotki:

Jestem wkurwionym dzieciakiem

jestem zniszczonym dzieciakiem

I z refrenu:

Gdyby nie licencia poetica czekałby mnie poprawczak

WWA, big boy, słyszę tylko ‚bla, bla’ (Młody Matczak)

Wkurwiony dzieciak Mata z historii polskiego hip-hopu dostał szóstkę:


Napisz do Maty 


W drugiej zwrotce Młody Matczak próbuje chronić przed mediami prawo do prywatnego życia swoich najbliższych. Dissuje sfrustrowane matki, które oskarżają go w prywatnych wiadomościach o demoralizację dzieci. Gasi oburzonych celebrytów. Sukces Patointeligencji był świetnym wagonikiem do podczepienia się, by nastukać wysoką oglądalność. Telewizje śniadaniowe (tu odwołanie do Dzień dobry TVN) próbowały namówić jego mamę do skomentowania tekstu piosenki. W teledysku prztyczek w nos dostają prowadzący program, Dorota Wellman oraz Marcin Prokop, którzy w krzywym zwierciadle zmieniają płcie. Dostaje się również dziennikarzom radia Zet  za czatowanie pod liceum, by zebrać głosy uczniów na temat handlowania mefedronem xD Jarosław Jakimowicz, aktor znany z jednej roli w  filmie Młode Wilki oraz obecnej kariery w reżimowej telewizji, w komentarzu dla Faktu wysyła Matę do wojska, uważając Patolinteligencję za chory bunt. Raper odbija piłeczkę, przywołuje tu Roberta Makłowicza, Żabsona, Włodiego, Rafała Masnę, nawet prezydenta Dudę – którzy go słuchają.

Więc nie mogę zasnąć, gada o mnie miasto, a ja siedzę na chacie i wcinam pierogi

Pod kocem z herbatą  jak baby Yoda.




Grande finale, czyli trzecia zwrota 

Mata zaczyna tu zwrotem do typowego polskiego hejtera. Zarzucano mu, że ustawiony dzieciak nie pasuje do rapu. Trzema wersami robi szach MAT:

Napisał mi jakiś Kacper, że jestem pierdolonym bananowcem

Jak Peja docenił, usunął wiadomość w tej apce.

A mi został tylko banan na mordzie

Dalej mamy wątek seksu między nieletnimi. Zwrot 5.10.15. odwołuje się do trzech skojarzeń: sieci sklepów odzieżowych z ubraniami dla dzieci, programem młodzieżowym emitowanym przez TVP do 2007r, a także piosenki Pezeta i Noona pod tym tytułem, która traktuje właśnie o seksie z nieletnimi dziewczynami.  Tu warto dodać, że do udziału w teledysku zaproszono jedną z bardziej znanych „patoinfluenserek” – Martę Linkiewicz, której medialna obecność zaczęła się od odważnych storisów po koncercie Rae Sremmurd.

Gdy Mata porusza temat ataku mediów pisowskich na swojego ojca – prof. Marcina Matczaka, radcę prawnego, specjalistę w zakresie teorii prawa – staje się rozwścieczonym King Kongiem. “Oddajemy głos do studia” Gonciarzowi, który najlepiej omawia tę część utworu:

No właśnie – wersy, które odbiły się bodaj najgłośniejszym medialnym echem – diss na prezesa TVP, Jacka Kurskiego, nawiązujący  do zaczepki Tedego przez Peję (Jaki kurwa rolson, won stąd, chuj ci w dziąsło)  i sampel ikonicznego apelu Zbigniewa Stonogi do Zbigniewa Ziobry:


Więc słuchajcie uważnie:

Jebać Telewizję Polską

Sprawdź też

Jacek Kurski – chuj ci w dziąsło [Przestań mi kurwo rodzinę prześladować]

Teraz cała Polska czeka na pasek TVP z komentarzem. Prezes Kurski wyznał w międzyczasie dla Faktu, że nie miał okazji usłyszeć jeszcze utworu.

Sprytnym zabiegiem jest przywołanie w tekście i pokazanie w klipie Kuby Wojewódzkiego. W dniu premiery Patorekacji na łamach Polityki ukazał się jedyny wywiad artysty przeprowadzaony przez samozwańczego Króla TVN. Przypadek? 

Kogo my tu mamy jeszcze? Czołowych polskich dziennikarzy sportowych: Przemka Rudzkiego, Tomasza Ćwiąkałę. Odwołań do świata sportu jest dalej znacznie więcej: porównanie do trenera Jose Mourinho, który sam sobie – tak jak Mata – nadał pseudonim The Special One”’. Mamy jeszcze Marka Noble – piłkarza West Hamu, Zlatana Ibrahimovića, kultową grę Fantasy Premier League czy hymn piłkarskich mistrzostw świata 2010 roku.

Czy MATA dostanie Nobla?

Małgorzata Halber (nota bene występująca we wspomnianym programie 5.10.15),  w wielkim zachwycie nad Patointeligencją, porównała premierę tamtej piosenki do  momentu odebrania przez Olgę Tokarczuk nagrody Nobla. W klipie, w chwili kiedy nawija o tym Mata, widzimy postać z ilustrowanej książki Halber Kołonotatnik z Bohaterem. Czy poniosła ją fantazja? Mata widzi siebie (autoironicznie?)  na największych billboardach Time Square w Nowym Jorku, chce zdobyć świat jak Bilba z Hobbita i mieć World Tour jak kanadyjski raper Baka, być  himalaistą zdobywającym K2, czy Neilem Armstrongiem na księżycu.


Jak pewnie sami zauważyliście, piosenka jest  nierozerwalnie związana  z genialnym teledyskiem, oklaski na stojąco dla całej tworzącej go ekipy pod dowództwem Mariusza Stykały i Macieja Buchwalda (koncepcja kreatywna, scenariusz i reżyseria). Zdjęcia są dziełem Tomasza Gajewskiego, a całość zmontowała Marta Michno.



Patoreakcję, jak kraj długi i szeroki, komentują już wszyscy. I trudno się dziwić, bo jest to rapowa publicystyka godna najlepszych momentów Kazika sprzed lat. Jest grubo, jest dosadnie, jest też zabawnie i inteligentnie. Na koniec nie mamy innego wyjścia, jak zgodzić się ze słynnym polskim lektorem – Tomaszem Knapikiem: trudno w dwóch słowach zawrzeć coś więcej.

Copyright © Going. 2020 • Wszelkie prawa zastrzeżone