“Podstawę do debatowania stanowi okoliczność, że muzyka, tak jak film, teatr, literatura czy sztuki wizualne, prawi o naszym czasie. Mając wymiar abstrakcyjny, stanowiąc formę wypełnioną zmieniającym się tworzywem, nowa muzyka ostatecznie wybrzmiewa wobec świata.”
Wszystkich, których interesuje jak rozwija się współczesna muzyka nie powinno zabraknąć na jednym z najstarszych w Polsce festiwali. Warszawska Jesień, bo o niej mowa, startuje 21 września i odbywać się będzie przez 9 dni, w 19 różnych lokalizacjach.
Zapoczątkowana w 1956 roku, do dnia dzisiejszego nie odbyła się tylko dwukrotnie. W 1957, ponieważ nie przypuszczano jeszcze wtedy, że wydarzenie będzie miał formę coroczną oraz w 1982, jako sprzeciw wobec stanu wojennego. Animatorami byli dwaj polscy kompozytorzy Tadeusz Baird i Kazimierz Serocki. Ich intencją było przeciwstawianie się ideologiom socrealizmu, zaprezentowanie nowej muzyki światowej, wspomaganie rozwoju polskiej sceny oraz wskazanie aktualnych nurtów w kompozytorstwie. Po dziś dzień, głównym organizatorem i promotorem jest Związek Kompozytorów Polskich.
Tegoroczna edycja przypada w okresie stulecia odzyskania niepodległości. Tematem, wokół którego będzie skupiał się festiwal jest Res Publica – doświadczenie wspólnoty. Rozprawiać będzie o jedności narodowej, społecznej, generacyjnej, światopoglądowej, relacji między festiwalem, a uczestnikami. Sprawdzać będzie stosunek współczesnej muzyki oraz kompozytorów do rzeczywistości, w jakiej została osadzona, a także jaki ma wpływ na kwestie publiczne. Wybierając program zaprasza artystów, którzy nie są indyferentni wobec świata i w swojej twórczości odnoszą się do problemów społecznych.
Festiwal rozpocznie się słowami Ignacego Jana Paderewskiego i Józefa Piłsudskiego w kompozycji tekstowo-dźwiękowej Rafała Augustyniaka i Cezarego Duchnowskiego. Finisz będzie należeć do Louisa Andriessena i jego De Staat – legendarnego traktatu o państwie i władzy z tekstami z platońskiego Państwa. Podczas koncertu inauguracyjnego spotkamy muzykę Bernharda Langa – jednego z najważniejszych współczesnych znakomitości kompozytorskich w utworze Loops for Davis. Na specjalne uwagę zasługują wydarzenia integrujące sztuki performatywne z muzyką. Należeć do nich będą: polska premiera opery Agaty Zubel Bildbeschreibung, Herr Thaddäus – multimedialny spektakl na elektronikę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. The Artist’s Way – kompozycję multimedialną Piotra Peszata, legendarną Audycję V Andrzeja Krzanowskiego, teatr muzyczny Tronda Reinholdtsena Ø – Episode 6 oraz prawykonanie RECHNITZ.OPERA (Anioł Zagłady) Wojtka Blecharza.
Wśród nowych grup muzycznych wystąpią: Kwartludium, Spółdzielnia Muzyczna, Hashtag Ensemble i Black Page Orchestra. Dodatkowo podczas festiwalu usłyszymy 48 prapremier światowych, w tym 17 polskich premier i 18 zamówień kompozytorskich.
Całość podzielić można na program główny, Małą Warszawską Jesień adresowaną do widzów w wieku 4-12 lat i Warszawską Jesień Klubowo. Do tego dochodzą audycje festiwalowego radia internetowego, spotkania i warsztaty z kompozytorami, instalacje dźwiękowe oraz wydarzenia towarzyszące. Całkiem nową inicjatywą będzie spotkanie i możliwość rozmowy z dyrektorem festiwalu Jerzym Kornowiczem i Członkami Komisji Programowej. Zgromadzenie w ostatni dzień festiwalu będzie miało formą otwartą, każdy będzie mógł zadać pytanie, podzielić się swoimi przemyśleniami.
Muzyka po raz kolejny zabierze głos.