Czas na Lekki Hardcore. W Nowym Teatrze trwa Międzynarodowy Festiwal Nowa Europa
Szefowa działu kreatywnego Going. Pisze i rozmawia o książkach, feminizmie…
Już po raz 6. spotkamy się w Nowym Teatrze, by poznać różnorodne głosy z całego świata przesuwające granice współczesnego teatru i performance’u. Czym tym razem zaskoczy nas Międzynarodowy Festiwal Nowa Europa?
– Wyjść ze strefy komfortu? Nie lubimy tego robić, obawiamy się, trzymamy kurczowo strefy wyznaczonej przez terapeutyczną nowomowę – przeczytamy w opisie tegorocznej edycji wydarzenia. W czasie edycji Lekki Hardcore festiwalu Nowa Europa będziemy dlatego eksplorować temat niewygody. Zgodnie z zapowiedzią spektakle zaproszonych osób twórczych wydarzą się na przecięciu gestu artystycznego, aktywistycznego zaangażowania i własnej biografii. Co to oznacza w praktyce?
Tennessee Williams zawita do Nowego Teatru. Będzie dziko i niebezpiecznie
Spotkania z Tiziano Cruz
Za nami dwa pierwsze festiwalowe wydarzenia. Jeszcze w czerwcu odbyło się Physis Asian Dope Boys, a w połowie września przeżywaliśmy spotkania z NarcoSexuals Driesa Verhoevena. Październik spędzimy zaś w czułych objęciach Tiziano Cruza. To argentyński artysta interdyscyplinarny i założyciel platformy ULMUS, której celem jest mediacja między organizacjami kulturalnymi w jego ojczyźnie a krajami z nią sąsiadującymi. Na festiwalu Nowa Europa zaprezentuje dwie prace.

Jego Soliloquio (15-16.10) zostało oparte na reminescencjach z okresu dzieciństwa oraz listach, które napisał do matki podczas pandemii. Jak czytamy w zapowiedzi, spektakl ten ma być egzorcyzmem wobec stuleci nadużyć i wymazywania. (…) Jest ostrą krytyką ludzi u władzy, tych, którzy utrwalają dyskryminację, wykluczenie i niesprawiedliwość, również w świecie sztuki.
Z kolei w Wayqeycuna (17-18.10) Cruz eksploruje prekolumbijską sztukę sznurków kipu, które dla artysty stanowią metaforę społecznych więzi. W dziele tym artysta opowiada o rasowych hierarchiach i strukturach dominacji niszczących prastare tradycje i kultury. Częścią projektu jest warsztat wyrabiania andyjskiego pieczywa na cześć zmarłych. Chleb zostanie złożony w ofierze w trakcie spektaklu.

Sophia Rodriguez i Friction
– Performerzy, przedstawiciele różnych pokoleń spotykają się, by – w społeczeństwie, w którym dominacja indywidualizmu sprzyja dystansowaniu i separacji – przywrócić należne miejsce… tarciu – przeczytamy w opisie innego spektaklu prezentowanego na Nowej Europie. Tytułowe Friction (14-15.11), przywołujące skojarzenie także z czynnością seksualną, to zarówno napięcie w kłótni, jak i tarcie kawałków drewna w próbie rozniecenia ognia. Wenezuelska artystka Sophia Rodriguez zestawia ze sobą różne sprzeczności i bada, co dzieje się na ich przecięciu. Razem z performerami odzyskuje tarcie, które w spektaklu będzie wyrażone poprzez ruch, śpiew i muzykę.
Dziwaczna i radykalna Katy Baird
Na sam koniec spotkamy się zaś z Katy Baird. Szkocka artystka i aktywistka słynie z występów przekraczających wszelkie granice. Jest zadeklarowaną hedonistką, a w ramach Get Off (5-6 grudnia) bada temat przyjemności. Szykuje się więc wybuchowy koktajl bodźców, pragnień i odniesień. Gdzie prowadzi nas pogoń za zaspokojeniem? Jak szukamy spełnienia? I czy mamy wpływ na te miejsca i sposoby? Katy Baird postawi przed nami lustro… tylko czy odważymy się na nie spojrzeć?
Szefowa działu kreatywnego Going. Pisze i rozmawia o książkach, feminizmie i różnych formach kultury. Prowadzi audycję / podcast Orbita Literacka. Prywatnie psia mama.

