Czytasz teraz
5 ważnych spektakli na Międzynarodowy Dzień Teatru
Opinie

5 ważnych spektakli na Międzynarodowy Dzień Teatru

Dzień Teatru

Warlikowski, Kleczewska, Borczuch, Klata i wielu innych. To tylko namiastka wybitnych ludzi zajmujących się w naszym kraju teatralną sztuką. 27 marca przypada Międzynarodowy Dzień Teatru, który w Polsce wciąż ma wyjątkowe znaczenie.

Międzynarodowy Dzień Teatru został ustanowiony w 1961 roku, na pamiątkę otwarcia Teatru Narodów w Paryżu 27 marca 1957 roku. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Wasz zestawienie 5 ciekawych warszawskich spektakli, których nie wypada przegapić w najbliższym czasie.

Koniecznie sprawdźcie Przewodnik Teatralny (pod kuratorstwem Tomasza Domagały) w naszej aplikacji, którą możecie pobrać TUTAJ.

Żaby reż. Michał Borczuch / Teatr Studio

Przedstawienie Borczucha rozgrywa się na kilku poziomach jednocześnie. Pierwszy z nich to dialog z tekstami Arystofanesa, drugi – zmagania aktorów z nimi i całą dostępną kulturą antyczną. Trzeci zaś – to kwestia procesu tworzenia spektaklu oraz dokonanych w jego trakcie odkryć. Bohaterem spektaklu jest ktoś, kto tę dramatyczno-teatralną maszynerię wymyślił, czyli narrator, który – używając postaci dramatu, aktorów, zabiegów reżyserskich, scenografii, muzyki, świateł, kostiumów – próbuje nam wyartykułować to, czego się w trakcie pracy nad spektaklem o sobie (i o nas, widzach) dowiedział.

Dzień Teatru
Żaby reż. Michał Borczuch

Efektem jest piętrowy, wieloznaczny obraz świata, który na pierwszy rzut oka nie za wiele nam mówi, lecz gdy zaczniemy go powoli rozbierać na części i analizować, okazuje się, że nie tylko staje się zrozumiały, ale i po ludzku przejmujący, podobnie jak… malowidła na greckich wazach. Reżyser stworzył wspaniały, queerowy spektakl. Nie każdy musi go lubić czy się z nim zgadzać, ale na pewno każdy powinien „Żaby” zobaczyć. Choćby po to, by przekonać się, że nie tacy bohaterowie płascy, jak ich na wazach malują…  

Strach reż. Małgorzata Wdowik / TR Warszawa

Spektakl wyreżyserowany przez Małgorzatę Wdowik i napisany przez jednego z najlepszych polskich scenarzystów. Robert Bolesto ma na swoim koncie takie perełki, jak Ostatnia Rodzina, Serce Miłości czy Córki Dancingu. Strach to godzinna jazda bez trzymanki i podróż w najskrytsze zakątki ludzkiej psychiki. Lęki, fobie, psychozy i wiele innych przyjemności – to wszystko widz dostanie w pakiecie. Do tego dźwięk w technologii 360 i mamy pełne zanurzenie się w strachu.

Cząstki Kobiety reż. Kornél Mundruczó / TR Warszawa

Cząstki kobiety podejmują temat, który w pewnym sensie jest odwrotnością Nietoperza – poprzedniej sztuki węgierskiego reżysera. Tam twórcy mówili o końcu życia, tu punktem wyjścia jest początek życia. Żeby nie zdradzać za dużo napiszę tak: początek, zazwyczaj związany z wielkim szczęściem, tu łączy się z dramatem, jaki przeżywają rodzice dziecka. A ten dramat wprowadza widzów w portret całej rodziny. Przedstawienie Cząstki kobiety może kojarzyć się z filmem Sierpień w hrabstwie Osage czy z niektórym dramatami Ingmara Bergmana, jednak Mundruczó przeplata dramatyczne sceny komizmem, który pozwala widzom złapać oddech.

Hasło, które warto sprawdzić przed spektaklem to „home staging” – co to jest? To odświeżanie domu, nowa aranżacja, którą zazwyczaj robi się przed wystawieniem domu na sprzedaż, home staging ma podnieść wartość nieruchomości. Jak to hasło funkcjonuje w przedstawieniu? Zobaczcie sami!

Dzień Teatru
Cząstki Kobiety reż. Kornél Mundruczó

Kino Moralnego Niepokoju reż. Michał Borczuch / Nowy Teatr

Michał Borczuch to jeden z najlepszych polskich reżyserów, nic dziwnego zatem, że premiery jego spektakli wywołują dreszczyk emocji. Nie inaczej jest w przypadku jego najnowszego, zapowiadanego przez Nowy Teatr w Warszawie spektaklu „Kino moralnego niepokoju”, którego premiera już pod koniec kwietnia.

Zobacz również
TEDE FENIX

Borczuch, wraz ze swoim ulubionym dramaturgiem Tomaszem Śpiewakiem, inspirując się książką H.D. Thoreau „Walden, czyli życie w lesie” oraz kinem moralnego niepokoju (ze szczególnym uwzględnieniem filmów Holland, Kieślowskiego i Wajdy) mają zająć się współczesną rewizją pojęć takich jak „moralność”, „rodzina”, „praca”, „wspólnota” czy „przyroda”. W obsadzie – same znakomitości: Maja Ostaszewska, Eliza Rycembel, Ewelina Pankowska, Jacek Poniedziałek, Krzysztof Zarzecki, Marek Kalita, Piotr Polak i Bartosz Bielenia.
Premiera – 25 kwietnia 2019.

Dzień Teatru
Opowieści afrykańskie według Szekspira reż. K. Warlikowski

Opowieści afrykańskie według Szekspira reż. Krzysztof Warlikowski / Nowy Teatr

„Spektakl w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, na podstawie tekstów Szekspira: „Król Lear”, „Kupiec wenecki”, „Otello”, powieści „Lato” J.M. Coetzeego oraz monologów autorstwa Wajdiego Mouawada.”

Warlikowski to obecnie jeden z najbardziej cenionych polskich reżyserów teatralnych. W Opowieściach afrykańskich, które swoją premierą miały osiem lat temu porusza (jak zwykle zresztą) ważne społeczne tematy. Spektakl trwa prawie 6h, podczas których doświadczamy ludzkich dramatów, walką z egzystencjalnymi czy uczuciowymi problemami oraz tematyką tożsamości płci. W obsadzie same gwiazdy: Stanisława Celińska, Magdalena Popławska, Wojciech Kalarus, Maja Ostaszewszka czy Jacek Poniedziałek. Warto.

teksty: Tomasz Domagała, Izabela Szymańska

Copyright © Going. 2024 • Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry strony