Szefowa działu kreatywnego Going. Piszę i rozmawiam o książkach, feminizmie…
Jak wyglądałby świat, gdyby o menstruacji można było mówić bez wstydu? Your KAYA postanowiła to sprawdzić i przejść do działania.
To, co i jak mówimy o okresie, powoli się zmienia, ale menstruacja często nadal jest tematem tabu. Marka Your KAYA postanowiła zawalczyć ze wstydem. Akcja „Okres wypada” ma zachęcić nas do swobodnych rozmów i otwartości.
Przeprowadzone w tym roku badania pokazują jasno, że miesiączkowanie bywa sferą problematyczną. Na zlecenie marki dom badawczy Kantar obliczył, że w Polsce aż 67% osób menstruujących było wyszydzanych, a 43% spotkało się z dyskryminacją. Bagatelizowano lub lekceważono ból, wyśmiewano okres lub głośno go komentowano. Paradoksalnie, większość z nas przeżywa rozmaite dolegliwości, od dyskomfortu przez rozdrażnienie czy nudności. Wstydzimy się jednak poprosić o wsparcie czy wolne.
Wychodzi na to, że nie ma co dłużej czekać, aż świat się zmieni, tylko brać do pracy. Kaja Rybicka-Gut, współzałożycielka marki, podkreśla: – W praktyce chodzi o to, by dziewczynki nie bały się poprosić o podpaskę, kiedy zaskoczy je okres, zamiast wypychać bieliznę papierem toaletowym. I żeby kobiety nie musiały ze wstydem chować tamponów do rękawa, kiedy wstają od biurka w pracy. Tylko tyle i aż tyle!
W akcję zaangażowały się wokalistka Iga Ofelia Krefft oraz influencerki Typowa K i Szalina Malina. 28 maja będziemy obchodzić Światowy Dzień Higieny Menstruacyjnej, a na 27 maja Your KAYA zaplanowała specjalną akcję, o której więcej poczytacie na stronie marki.
Sprawdź też: co sztuka współczesna mówi o okresie? Sprawdź na wystawie!
Szefowa działu kreatywnego Going. Piszę i rozmawiam o książkach, feminizmie i różnych formach kultury. Prowadzę audycję / podcast Orbita Literacka. Prywatnie psia mama.