Z okazji Dnia Kobiet przyglądamy się różnym formom kobiecości. Ekranowe postaci udowadniają, że kobiet nie można sprowadzać jedynie do nie-mężczyzn. Niektóre z nich kochamy, niektóre mocno nas drażnią. W niektórych wręcz buzują sprzeczności. Ważne jest jednak to, że kobiety wreszcie są widoczne.
W ostatnich latach coraz więcej jest filmów, w których główne role przejmują postaci kobiece. W tej dziedzinie jeszcze dłuuuga droga przed nami (ile wymienicie kobiet-reżyserek?), dlatego każdy krok w tym kierunku bardzo nas cieszy. Reprezentacja jest kluczowa, by dana pula problemów zaistniała w zbiorowej wyobraźni. Dlatego też zdecydowaliśmy się przedstawić zróżnicowaną selekcję filmowych babeczek.
Wysoka dziewczyna | reż. Kantemir Balagov
Wysmakowany, momentami wręcz teatralny portret dwóch przyjaciółek w powojennej Rosji był inspirowany reportażem Wojna nie ma w sobie nic z kobiety Swiatłany Aleksijewicz (w Polsce nakładem Wydawnictwa Czarne). Film – doceniony na festiwalu filmowym w Cannes – obrazuje przeżytą przez bohaterki traumę i próbę życia niezależnie od krzywdzących doświadczeń. Próbując ułożyć swoje życia, dziewczyny porządkują też powojenny chaos, zacierając granice między życiem prywatnym a społecznym.
Wonder Woman 1984 | reż. Patty Jenkins
W tym roku Czarna Wdowa (bohaterka kinowego uniwersum Marvela) doczeka się dedykowanego filmu, odmawianego postaci przez 12 lat – mimo, że nakręcono je o wszystkich jej kolegach z superbohaterskiej ekipy. DC Comics wyprzedził konkurencję prezentując przygody Wonder Woman. Historia potomkini Amazonek to idealna odtrutka na testosteronowy komiksowy świat. I jakkolwiek moglibyśmy długo rozprawiać o konflikcie klasowym w Wonder Woman 1984, wciąż cieszymy się, że dziewczynki też potrafią skopać komuś tyłek.
Fantastyczna kobieta | reż. Sebastián Lelio
Romantyczny wieczór Orlando i Mariny zmienia się w noc pełną dramatycznej walki – o życie, uczucia i godność. Kiedy partner nieoczekiwanie słabnie, dziewczyna zabiera go do szpitala. Tam czeka ją prawdziwe piekło i konieczność przeciwstawienia się napierającym na nią siłom – rodzinie Orlanda, policji, służbie zdrowia. Debiutanka Daniela Vega odtwarzająca główną rolę kobiecą wręcz elektryzuje – jest zmysłowa, wrażliwa, bezkompromisowa i uparta. Ot, kobieta.
Desperatki | reż. F. Gary Gary
Cztery przyjaciółki napadają na bank, żeby wyzwolić się z problemów finansowych i życia na przedmieściach Los Angeles. Intersekcjonalna przemoc, która je spotyka (są czarne, są kobietami, pochodzą z klasy pracującej), pokazana jest z wrażliwością i uwagą, a przy tym film jest po prostu świetną rozrywką. Bonus: w rolach głównych m.in Queen Latifah i Jada Pinkett Smith.
Jeździec Wielorybów | reż. Niki Caro
Czy dziewczynka może zostać spadkobierczynią maoryskiego plemienia? Należna Paikei rola jest kwestionowana przez jej dziadka. Mężczyzna o konserwatywnych poglądach nie chce zgodzić się na kontynuację tradycji przez żeńskiego potomka. Jeździec Wielorybów to poruszająca opowieść o walce o uznanie, poczucie własnej wartości i społeczną tożsamość. Stawia pytania o elastyczność kluczowych społecznych zasad i o to, czemu służą tradycyjne role płciowe.
Szefowa działu kreatywnego Going. Piszę i rozmawiam o książkach, feminizmie i różnych formach kultury. Prowadzę audycję / podcast Orbita Literacka. Prywatnie psia mama.