Czytasz teraz
Feminizm drugiej fali, relacje rodzinne i pozorny liberalizm – zbliża się festiwal EnergaCAMERIMAGE
Opinie

Feminizm drugiej fali, relacje rodzinne i pozorny liberalizm – zbliża się festiwal EnergaCAMERIMAGE

ŚŚniegu już nigdy nie będzie, reż. Małgorzata Szumowska, mat. promocyjne

Zbliża się festiwal filmowy EnergaCAMERIMAGE. Od 14 listopada w Toruniu, a także później online, będziemy mogli oglądać produkcje polskie i zagraniczne, w tym również filmy krótkometrażowe i dokumentalne, piloty seriali, wideoklipy a także etiudy studenckie. Festiwal otworzy  Jeszcze jest czas w reżyserii Viggo Mortensena, zamknie Minamata z Johnnym Deppem. Do tego czekają nas targi wirtualne i wystawa Helmuta Newtona.

Tegoroczna edycja EnergaCAMERIMAGE, skupiającego się na zdjęciach filmowych festiwalu, zapowiada się niezwykle interesująco – w ramach 7 kategorii konkursowych będziemy mogli zobaczyć zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne, a także teledyski – w tym m.i. Feeling Exactly Bass Astral x Igo w reżyserii Krzysztofa Grajpera. Oprócz Konkrusu Głównego czeka nas m.in. Konkurs Debiutów Operatorskich i Reżyserskich. Osobną kategorią objęte zostały filmy polskie oraz etiudy studenckie.

Film otwarcia: Jeszcze jest czas | reż. Viggo Mortensen

Zanim film trafi 20 listopada do dystrybucji w polskich kinach, Jeszcze jest czas będziemy mogli zobaczyć w ramach EnergaCAMERIMAGE. Obraz wyreżyserowany przez aktora Viggo Mortensen, którego publiczność może znać m.in. z Władcy Pierścieni, Green Book czy Moja droga Wendy, to opowieść o trudnych relacjach dziecka z rodzicem i próbie konfrontacji dwóch odmiennych światopoglądów. Mieszkający samotnie na farmie konserwatywny Willis (w tej roli Lance Henriksen) przenosi się do swojego syna Johna do Los Angeles. Wprowadzając się do dorosłego już dziecka, Willis staje się impulsem do podróży w przeszłość – nie tylko dla Johna. Czuła, ale jednocześnie gorzka opowieść o rodzinie, dotyka m.in. takich kwestii jak brak akceptacji, której tak często możemy spodziewać się od tych najbliższych. Debiut Viggo Mortensena to poruszający i szczery zapis emocjonalnej podróży rodzinnej, pozornie dziejącej się na dwóch, przeciwległych torach.

Konkurs Główny: Śniegu już nigdy nie będzie | reż. Małgorzata Szumowska

Konkurs Główny o nagrodę Złotej Żaby określany jest przez organizatorów jako „najważniejszy punkt festiwalu EnergaCAMERIMAGE”. W ramach sekcji istniejącej od samego początku festiwalu, czyli 1993 roku, pokazywane są produkcje, w których wyjątkowym środkiem wyrazu staje się sama warstwa wizualna. Autor zdjęć traktowany jest jako pełnoprawny współtwórca, którego praca operatorska stanowi o oryginalności filmu.

W Konkursie Głównym polskim akcentem jest film Małgorzaty Szumowskiej Śniegu już nigdy nie będzie. Zdjęcia Michała Englerta portretują post-transformacyjną polską rzeczywistość, w której pozorna liberalność ściera się z historycznymi traumami z przeszłości. Niepokoje społeczne katalizuje Żenia – nielegalny ukraiński imigrant i wybitnie uzdolniony masażysta, który staje się jednocześnie rozsadnikiem pozornych uprzejmości i uśmiechów. Dorabiając się szybko bogatej, znudzonej klienteli Żenia ujawnia lęki, fobie i samotność nowobogackich.

Oprócz filmu Szumowskiej, w ramach Konkursu Głównego, będziemy mogli zobaczyć również Amonit z Kate Winslet o losach kobiety-naukowca w wiktoriańskiej Anglii, czy dotykający kwestii kobiecego aktywizmu w latach 60. The Glorias ze znakomitą Julianne Moore w głównej roli.

Film zamknięcia: Minamata | reż. Andrew Levitas

Jako film zamknięcia zobaczymy dramat w reżyserii Andrew Levitasa Minamata, z Johnym Deppem w roli głównej. Jako W. Eugene Smith, legendarny amerykański fotoreporter, Depp wytacza wojnę korporacji zatruwającej toksyczną rtęcią rzekę w japońskim mieście Minamata. Smith uwiecznia na fotografiach cierpienie miejscowej ludności – do jednych z jego najbardziej ikonicznych obrazów można zaliczyć fotografię zatytułowaną Tomoko Uemura w swojej wannie. Przejmujący kadr pokazuje współczesną Pietę – kobieta trzyma na rękach ofiarę technologicznego „postępu”, za który ludzie i natura płacą słoną cenę. Fotografie W. Eugene’a Smitha to przejmujący dokument o kruchości ludzkiego istnienia w obliczu mechanizmów wielkich korporacji, a dzięki zdjęciom filmowym Benoît’a Delhomme’a zyskają one drugie życie.

Zobacz również
TEDE FENIX

Te i inne filmy będziecie mogli zobaczyć już od 14 listopada w wersji offline w Toruniu oraz online na ekranach swoich komputerów.

Do sprzedaży trafiły już karty wstępu na festiwal.

Bilety na festiwal EnergaCAMERIMAGE kupicie tutaj.

Copyright © Going. 2024 • Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry strony