Czytasz
Kenya Hara z wystawą w Poznaniu. To ikona japońskiego designu

Kenya Hara z wystawą w Poznaniu. To ikona japońskiego designu

W stolicy Wielkopolski zobaczymy liczne projekty dyrektora kreatywnego marki Muji, w tym plakaty, książki oraz przedmioty codziennego użytku.

Jakiś czas temu zachęcaliśmy Was do pójścia na nową wystawę w poznańskim Muzeum Sztuk Użytkowych. Jej główną bohaterką jest najsłynniejsza lalka świata, Barbie. – W jej losach, rozciągających się na ponad sześć dekad, odbijają się przemiany na tle równościowym, płciowym czy rasowym. Zabawka stawia tym samym istotne pytania o rolę i wizerunek kobiet we współczesnym świecie pisaliśmy. Gdy świat szaleje na punkcie nadchodzącego filmu z Margot Robbie i Ryanem Goslingiem, trudno nie przejść obok tej okazji obojętnie.

2023 rok upływa pod znakiem świetnych wystaw! Na co jeszcze szczególnie warto zwrócić uwagę?

Okazuje się, że to nie jedyny powód, dla którego miłośnicy sztuki powinni odwiedzić Poznań. Rzut beretem od Muzeum Sztuk Użytkowych, mającego siedzibę w Zamku Królewskim na Wzgórzu Przemysła, znajduje się siedziba Muzeum Narodowego. Niedawno publiczności udostępniono tam kolejną wystawę czasową. Swoje liczne prace przedstawia na niej Kenya Hara. To postać, która miłośnikom azjatyckiego, minimalistycznego designu powinna być doskonale znana. Do stolicy Wielkopolski przyjeżdża jako świeżo upieczony laureat Nagrody im. Jana Lenicy, czyli wyróżnienia przyznawanego wybitnym plakacistom.

Zapowiedź wystawy Kenyi Hary w poznańskim Muzeum Narodowym.

Kenya Hara. Szerokie horyzonty i głębia bieli

Tokijczyk dał się poznać światu, zakładając ponad trzy dekady temu studio Hara Design Institute. Obszar jego zainteresowań twórczych nie ogranicza się w nim do jednego medium. Projektuje wydawnictwa, grafiki, identyfikacje wizualne oraz przedmioty codziennego użytku. Jako teoretyk stale zastanawia się również nad tym, jaki powinien być wzorcowy design. W kultowej książce Designing Design z 2007 roku próbował uchwycić jego esencję w zgrabnej definicji. – Istnieje nieograniczona liczba sposobów myślenia i postrzegania. W moim rozumieniu projektowanie opiera się na tym, żeby przyłożyć te strategie do zwykłych zjawisk, komunikacji i przedmiotów – pisał.

Kenya Hara w obiektywie Takashi Sekiguchiego / materiały prasowe

Rozważania Hary dotyczą także doboru konkretnych barw. Szczególną estymą darzy biel. – Uciekł od niej kolor, ale jej różnorodność tak naprawdę jest bezgraniczna – tłumaczył. Dla bohatera wystawy nie jest tym samym symbolem pustki i niebytu, tylko czymś, co w przyszłości może wypełnić się energią i treścią. Takie myślenie splata z tradycyjną dalekowschodnią filozofią. Design ma być jej dodatkowym przedłużeniem i uniwersalną mądrością zakorzenioną w społeczeństwie.

Sęk tkwi w prostocie

Kenya Hara, dziś będący także wiceprezesem organizacji Japan Graphic Designers Association, z powodzeniem wykorzystuje swój warsztat w świecie komercyjnym. Współpracował z marką perfum Kenzo, targami EXPO 2005 i komitetem organizacyjnym Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Nagano. Od 2001 roku piastuje również stanowisko dyrektora kreatywnego firmy MUJI.

Sprawdź też
klaksony

Wszystko, co stworzyli ludzie, zostało w jakimś sensie zaprojektowane – mówi Kenya Hara. Swoje spostrzeżenia rozwija w wykładzie zorganizowanym w ramach TEDxUTokyo.

Produkty, nad którymi sprawuje pieczę, powstają w duchu odgórnie ustalonych zasad. W całym procesie duży nacisk kładzie się na efektywne wykorzystanie materiałów, które następnie można ponownie wykorzystać. Japońska sieć sklepów hołduje jednocześnie polityce no-brand. Na tyle, ile się da, ogranicza działania marketingowe. Wierzy, że wieści o dobrych produktach same rozniosą się pocztą pantoflową. Na opakowaniach, utrzymanych w spójnej szacie kolorystycznej, na próżno szukać reklamowych sloganów czy zbędnych informacji.

Relacja z wernisażu, którą przygotowało Muzeum Narodowe w Poznaniu. Na wydarzeniu pojawił się sam Hara, który osobiście dopilnował, jak powinien wyglądać układ całej wystawy. Większość prac opatrzył także autorskim komentarzem.

Wystawę Kenya Hara. Make The Future Better Than Today. Japońskie projektowanie graficzne otwarto 25 marca. Ekspozycję będzie można zobaczyć do końca lipca. Poza jej zwiedzaniem na własną rękę poznańskie Muzeum Narodowe przewidziało szereg wydarzeń towarzyszących. To choćby oprowadzania kuratorskie, wykłady i spotkania. Szczególnie ciekawie zapowiadają się prelekcja poświęcona tradycyjnemu japońskiemu teatrowi nō (4.06) oraz warsztaty tworzenia spersonalizowanych toreb płóciennych od MUJI (17.06). Cały program przygotowany przez wielkopolską placówkę znajdziecie TU.

Copyright © Going. 2021 • Wszelkie prawa zastrzeżone