Queer, polityka, rywalizacja. „Eurowizja jest oparta na paradoksach” [PODCAST]

Kolektywny umysł członków redakcji Going. MORE
Dr Marcin Bogucki z Instytutu Kultury Polskiej UW to kolejny gość programu What’s Going. On. Z muzykologiem, kulturoznawcą i długoletnim fanem Eurowizji rozmawiamy o tym, jak plebiscyt zmienił krajobraz muzyczny Starego Kontynentu. Zastanawiamy się także nad jego przyszłością.
Na początek kilka faktów dla przypomnienia. Konkurs Piosenki Eurowizji w tym roku odbywa się już po raz 69. Półfinały zaplanowano na 13 i 15 maja, zaś wielki finał, podczas którego zostanie wytypowany następca Nemo – na 17 maja. Artyści zjadą do hali St. Jakobshalle w Bazylei, w Szwajcarii, bo właśnie stamtąd pochodzi poprzedni laureat plebiscytu. O zwycięstwo powalczy 37 artystów. Podczas lutowych preselekcji ustalono, że Polskę z utworem Gaja będzie reprezentować Justyna Steczkowska. Wokalistka powraca na konkurs po trzech dekadach.
Konkurs Piosenki Eurowizji. Ponadczasowy koncept
Rywalizacji o miano najlepszego artysty na Starym Kontynencie tradycyjnie przyglądają się miliony słuchaczy. Uczestniczą w transmisjach i specjalnych imprezach, żywo reagują na występy, głosują na swoich faworytów. Co sprawia, że Konkurs Piosenki Eurowizji wciąż cieszy się tak dużym zainteresowaniem, chociaż sama telewizja jest raczej w odwrocie, a muzyki częściej słuchamy w sieci?
W przeddzień plebiscytu pytamy o to dr. Marcina Boguckiego z Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Kolejny gość naszego podcastu What’s Going. On? podchodzi do plebiscytu z badawczym zacięciem – jest kulturoznawcą, historykiem sztuki, teatrologiem i muzykologiem. Jednocześnie pozostaje jego wiernym fanem, należąc do Stowarzyszenia Miłośników Konkursu Piosenki Eurowizji OGAE Polska.
– Eurowizja opiera się na paradoksach, co jest jednocześnie jej największą zaletą i wadą – wyjaśnia wyjątkowość konkursu ekspert. – Z jednej strony mamy muzykę, a z drugiej – politykę. Dążenie do apolityczności i czynniki polityczne, które na nią wpływają. Reprezentację narodową i reprezentację danej osoby, która występuje. Sztukę i konieczność przyznawania punktów. Europejskość, wspólnotowość i narodową partykularność – wylicza kontrasty.
Losy zwycięzców i manifest queeru
W podcaście rozkładamy na czynniki pierwsze każdy z tych antagonizmów. W dobie polityczno-społecznych napięć przyjrzenie się im wydaje się szczególnie istotne. Z Eurowizji są wykluczane kolejne kraje (Białoruś, Rosja) a nadawcy zastanawiają się nad słusznością umieszczania konkretnych flag na wizji. Poza tym rozmawiamy o tym:
- co się stało z poprzednimi zwycięzcami konkursu;
- jaka przyszłość czeka duet Swady x Niczos, który otarł się o wizytę w Bazylei;
- co o Eurowizji mówi fakt, że w 2022 roku za oceanem powstał jej amerykański odpowiednik, a Władimir Putin zapowiedział wskrzeszenie Festiwalu Interwizji dla krajów z byłego bloku wschodniego;
- dlaczego plebiscyt jest wyjątkowo lubiany przez społeczność LGBTQ+…;
- …i w czym przypomina Konkurs Chopinowski.
What’s Going. On? Gdzie słuchać?
Zaczęliśmy od przypominajki, to i na niej skończymy. Kolejne odcinki What’s Going. On? będą ukazywać się co wtorek, o 14:00. Nie przegapicie ich, śledząc nasz kanał na YouTube albo obserwując profil na Spotify. Program prowadzi Stanisław Bryś, produkuje Jagoda Gawliczek, a realizują i montują: Tomasz Tański (wideo) oraz Magdalena Więsław (audio). Do usłyszenia za tydzień i… do zobaczenia przed telewizorami. Eurowizja sama się nie obejrzy!
Daði Freyr wystąpi jesienią w Polsce. Lata temu podbił Eurowizję z piosenką Think About Things!
Kolektywny umysł członków redakcji Going. MORE