Czytasz teraz
Obrady na Mont Blanc i 3 nominacje dla książek z Polski. Poznajcie nagrodę Grand Continent
Kultura

Obrady na Mont Blanc i 3 nominacje dla książek z Polski. Poznajcie nagrodę Grand Continent

100.000 euro budżetu, ogłoszenie wyniku na Mont Blanc i 3 tytuły z Polski – tak wygląda tegoroczna edycja Grand Continent.

W 2022 roku nagroda zostanie przyznana powieści opublikowanej między 1 października 2021 a 30 września 2022 w jednym z pięciu języków (niemiecki, hiszpański, francuski, włoski, polski). W pierwszej selekcji jurorzy umieścili trzy książki autorów i autorek z naszego kraju: Białe noce Urszuli Honek, Zaklinanie węży w gorące wieczory Małgorzaty Żarów oraz Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję Mateusza Pakuły.

Jak podkreślają organizatorzy, Nagroda Grand Continent jest najwydatniejszą europejską nagrodą literacką w zakresie finansowania tłumaczeń i rozpowszechnienia tekstów. Dzięki dotacji wynoszącej 100.000 euro, co roku wspieramy wielką europejską powieść. Komisja obraduje na wysokości 3466 metrów, opierając się na obszernym przekładzie fragmentów fikcji. Jej skład tworzą uznane międzynarodowo osobowości literackie, reprezentujące pięciojęzyczny zakres wyróżnienia. W tym gronie Polskę reprezentuje pisarka, poetka i eseistka Agata Tuszyńska.

Polskie kino też na fali. Co szykuje Paweł Pawlikowski?

Białe noce – Urszula Honek

Grand Continent

Subtelny zbiór opowiadań Urszuli Honek to jedna z najciekawszych książek, które czytałam w tym roku. A czytam ich bardzo dużo 🙃. Niespieszna i niezwykle misterna narracja splata ze sobą bohaterów, żyjących w niewielkiej miejscowości na obrzeżach czasu. Autorka z niezwykłą wprawą kreśli ich portrety, tworzy nieoczywiste powiązania i meandruje pomiędzy poszczególnymi wątkami. Szukając słowa, które mogłoby oddać język i treść tych tekstów, mam ochotę sięgnąć po elegancki. Nie taki zadzierający nosa, snobistyczny, nastawiony na splendor. Elegancki w ten dyskretny, idealnie wyważony sposób, który nie szuka poklasku dla swojej jakości.

Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Czarne.

KUP W EMPIKU

Zaklinanie węży w gorące wieczory – Małgorzata Żarów

Grand Continent

Druga z trzech nominowanych do nagrody Grand Continent książek, również znajduje się w mojej ścisłej czołówce literackich faworytów. Szalenie zmysłowa, hipnotyzująca powieść Małgorzaty Żarów opowiada o kobiecie, która w butach szklankach i sukni ślubnej przemierza nieco dystopijną Warszawę. Nie wiemy, co właściwie się wydarzyło, rzeczywistość przypomina senne majaki, a główną oś narracyjną przecinają fragmenty spotkań, które główna bohaterka prowadzi na sexkamerkach. Jeśli chcecie posłuchać, co autorka opowiedziała o pracy seksualnej, ośmiornicach i testach nuklearnych w Nevadzie (!), zapraszam do posłuchania odcinka audycji Pasmo dla Literatury. W pierwszej połowie omawiam książkę ze współprowadzącą, a w drugiej za mikrofonem dołącza do nas sama autorka.

Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Czarne.

KUP W EMPIKU

Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję – Mateusza Pakuły

Grand Continent

Wbrew temu, co możecie o mnie myśleć czytając ten tekst, zdarza mi się mocno marudzić na literaturę. Nic jednak nie poradzę, że jury Grand Continent wybrało do swojej selekcji jedne z moich ulubionych książek ostatnich miesięcy… :c

Powieść Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję Mateusza Pakuły to wstrząsający autobiograficzny zapis rozstawania się z umierającym ojcem. Czułość i troska są tu ciasno splecione z poczuciem bezradności i buzującą wściekłością. Książka jest też głośnym i wyraźnym protestem przeciwko nielegalności eutanazji, skazujej śmiertelnie chorych na niewyobrażalne cierpienie, a ich bliskich na rozpacz i gniew.

Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Nisza.

KUP W EMPIKU

Finał nagrody Grand Continent

Skyway Mont Blanc, fot. materiały promocyjne

Nim poznamy laureata Grand Continent, przed nami jeszcze kilka etapów. 8 listopada poznamy drugi wybór jurorów, czyli 5 ścisłych finalistów. 17 grudnia jurorzy obradować będą w Skyway Mont Blanc, a dzień później – na wysokości 3466 metrów – ogłoszony zostanie zwycięzca lub zwyciężczyni.

Dlaczego akurat Mont Blanc? Przekornie, by podważyć tradycję salonów czy kawiarni literackich. Jak podkreślają organizatorzy, górski szczyt to także miejsce skrzyżowania państw i języków oraz przestrzeń, w której rozgrywa się międzykulturowy dialog. Na samym końcu, choć nie bez znaczenia, jest świadomość postępującego kryzysu klimatycznego, doskonale widocznego w regionie alpejskim. To forma postulatu, by literatura współbrzmiała z ważnymi współczesnymi przemianami.

Pełna lista nominacji:

Fatma Aydemir – Dschinns (Monachium, wyd. Hanser)

Fabio Bacà – Nova (Mediolan, wyd. Adelphi)

Doan Bui – La Tour (Paryż, wyd. Grasset)

Pierre Ducrozet – Variations de Paul (Paryż, wyd. Actes Sud)

La Bajamar – Aroa Moreno Durán (Barcelona, wyd. Literatura Random House)

Carlos Fonseca – Austral (Barcelona, wyd. Anagrama)

Zobacz również

Urszula Honek – Białe noce (Wołowiec, wyd. Czarne)

Claudie Hunzinger – Un chien à ma table (Paryż, wyd. Grasset)

Esther Kinsky – Rombo (Berlin, wyd. Suhrkamp)

Ginevra Lamberti – Tutti dormono nella valle (Wenecja, wyd. Marsilio)

Mateusz Pakuła – Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję (Warszawa, wyd. Nisza)

Katerina Poladjan – Zukunftsmusik (Frankfurt, wyd. S. Fischer)

Veronica Raimo – Niente di vero (Turyn, wyd. Einaudi)

Rafael Reig – El Rio de Cenizas (Barcelona, wyd. Tusquets)

Małgorzata Żarów – Zaklinanie węży w gorące wieczory (Wołowiec, wyd. Czarne)

Copyright © Going. 2024 • Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry strony