Ambasador Portoryko, ikona mody, rewolucjonista reggaetonu. Bad Bunny zasłużył na status fenomenu [PODCAST]

Kolektywny umysł członków redakcji Going. MORE
W ubiegłym tygodniu podcast What’s Going. On? zawędrował aż do Korei Południowej. Po wizycie w mateczniku k-popu zmieniamy kierunek i ruszamy na Morze Karaibskie. Wraz z dziennikarką kulturalną Mają Chitro przyglądamy się wywodzącej stamtąd gwieździe, która od lat skutecznie podbija listy przebojów.
Plastikowe krzesła typu monoblok kojarzy każdy, kto kiedykolwiek grillował albo odpoczywał na ogródkach działkowych. W styczniu przypomniał sobie o nich cały świat, bo znalazły się na okładce albumu Debí Tirar Más Fotos Bad Bunny’ego. Później artysta umieszczał je na zdjęciach wykonanych w miejscach, gdzie pojawi się podczas kolejnej trasy koncertowej. Stanęły także pod warszawskim PGE Narodowym, dokąd Portorykańczyk zawita 14 lipca 2026 roku. Zagra tam jako pierwszy w historii latynoski wykonawca. Bilety na ten występ, choć nie należały do najtańszych, już prawie się wyprzedały .
Szum wokół monobloków, entuzjastycznie przyjętej premiery i tournée skłonił nas do tego, żeby uważniej przyjrzeć się fenomenowi Benito Antonio Martíneza Ocasio. Nie robimy tego sami: naszą przewodniczką po jego świecie w nowym odcinku podcastu What’s Going. On? została Maja Chitro. Dziennikarka kulturalna i szefowa działu Kultura w miesięczniku ELLE jest prywatnie wielką fanką Bad Bunny’ego i hiszpańskojęzycznych brzmień. Jak wspomina, bohatera dzisiejszej audycji poznała jeszcze w 2016 roku, gdy stawiał pierwsze kroki na platformie SoundCloud.
Bad Bunny. W poszukiwaniu nowej męskości
Z naszej rozmowy szybko wynika, że drugim imieniem 31-latka jest wszechstronność. W centrum jego zainteresowań leży muzyka, ale skutecznie próbuje także swoich sił w filmie, wrestlingu czy modzie. – Staje się wielką ikoną. Największe domy mody walczą o to, żeby go ubierać, na przykład Maison Margiela czy Prada przy okazji MET Gali. Nie boi się, jest otwarty na różne eksperymenty, co sprawia, że jest wdzięczną postacią do fotografowania i trafia na okładki magazynów. Poza tym sam projektuje ubrania i współtworzy kolekcję dla Adidasa – opowiada Chitro.
Ekspertka dodaje, że Bad Bunny’emu zdarza się kwestionować swoim stylem skostniałe wzorce męskości. Czasami zakłada spódnice i maluje paznokcie. Tradycyjne role płciowe rozbraja również samą muzyką. Maczystowski, wulgarny reggaeton zastępuje bardziej inkluzywnymi brzmieniami, w których na pierwszy plan wysuwają się szczere introspekcje i zaangażowanie społeczne.

Globalna rozpoznawalność, lokalne problemy
Zdaniem Chitro Benito ma status gwiazdy o międzynarodowej sławie, ale mimo to nie zapomina o swoim mateczniku. Rozpoznawalność zaczął wykorzystać do tego, żeby zwracać uwagę całego świata na kulturę Portoryko. Podczas wielu wystąpień publicznych mówi po hiszpańsku. Rezydencji koncertowej, w odróżnieniu od kolegów po fachu, nie zaplanował w Las Vegas, tylko San Juan. W piosenkach zwraca uwagę na problemy trapiące jego ojczyznę: gentryfikację, wykorzenienie, katastrofy naturalne albo uzależnienie od Stanów Zjednoczonych. – To dla niego forma wyrażenia dumy z miejsca, z którego się wywodzi, ale i okazja do sprzeciwu wobec amerykańskiej polityki, zwłaszcza tej prowadzonej przez Donalda Trumpa – podkreśla nasza rozmówczyni.
Bad Bunny: Polska już gotowa?
Z rozmowy dowiecie się także:
- jaki status ma nad Wisłą latynoska kultura i czy nie postrzegamy jej przez pryzmat powierzchownych stereotypów;
- czego możemy spodziewać się po pierwszym polskim koncercie artysty;
- jakich elementów portorykańskiej muzyki wypada szukać na płycie Debí Tirar Más Fotos;
- jakie kontrowersje wywołuje Bad Bunny i w jakim stopniu rzutują na jego wizerunek.
Raj dla muzycznych obieżyświatów. Zajrzyj na festiwal Globaltica!
What’s Going. On? wróci po przerwie wakacyjnej!
Maja Chitro była ostatnią gościnią pierwszego sezonu podcastu What’s Going. On?. W ramach niego wraz z ekspertami ze świata popkultury, sztuki, rozrywki i nauki przyjrzeliśmy się dziewięciu trendom, zjawiskom i wydarzeniom, które zmieniają otaczającą nas rzeczywistość. Przy ich wyborze nie ograniczaliśmy się do jednego pola tematycznego, wierząc, że warto mieć oczy dookoła głowy i trzymać rękę na pulsie. Na naszym radarze znaleźli się dlatego i kidfluencerzy, i status humoru we współczesnej Polsce. Dr Magdalena Wróblewska i dr Witek Orski opowiedzieli nam o dekolonizacji muzeów, a dr Marcin Bogucki – o Eurowizji. Zajrzeliśmy wreszcie i do świata k-popu oraz porannych imprez.
Wszystkie archiwalne odcinki znajdziecie na YouTube, Spotify i w katalogach innych platform streamingowych. Nadróbcie je i bądźcie na bieżąco, zanim podcast wróci po przerwie wakacyjnej! Tymczasem ekipa realizacyjna jedzie ładować baterie… i szukać nowych tematów, o których warto rozmawiać.
Kolektywny umysł członków redakcji Going. MORE